امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,800
نظر شما چیست؟
کتاب ببر سفید، اثری از آراویند آدیگا برنده جایزه من بوکر ۲۰۰۸ شده است. این کتاب داستان طنز تلخی در مورد اختلاف های طبقات و قبیله های مختلف در هند مدرن را روایت می کند.

بالرام هالوای شخصیت اصلی و راوی کتاب ببر سفید (The white tiger)، است. این کتاب در عین حال نگرشی رو به گذشته و بحث درباره نابرابری های اجتماعی و اقتصادی در سال های دور هند نیز دارد. آدیگا از خانواده مرفه و تحصیل کرده ای است و سابقه تحصیلی و کاری درخشانی دارد.

آراویند آدیگا (Aravind Adiga) نویسنده ای هندی - استرالیایی است. او کتاب ببر سفید را تأثیر پذیرفته از کتاب مرد نامرئی نوشته رالف الیسون می داند. آدیگا دانش آموخته کالج کلمبیا و دانشگاه آکسفورد در رشته ادبیات انگلیسی است و قبل از اینکه به داستان نویسی روی بیاورد، در مجله تایم خبر نگار بوده است. از نظر آراویند یک رمان نویس صرفاً باید راجع به تجربیات شخصی خودش بنویسد و این هنر یک نویسنده است که بتواند از انسان هایی بنویسد که شبیه خودش نیستند.

در بخشی از کتاب ببر سفید می خوانیم:

جناب نخست وزیر، قربان.

نه من و نه شما، هیچیک قادر به سخن گفتن به زبان انگلیسی نیستیم، اما بعضی چیزها را فقط به انگلیسی می توان گفت.

یکی از این چیزها را پینکی مادام، همسر سابق آقای آشوکِ فقید، کارفرمای سابقم، به من آموخت و من، رأس ساعت 11:32 امشب، که حدود ده دقیقه پیش بود، زمانی که خانم گوینده رادیو آل ایندیا اعلام کرد: «نخست وزیر جیابائو هفته آینده به بنگلور خواهد آمد»، بی درنگ آنرا به زبان آوردم.

در واقع، من این جمله را، هر بار که شخصیت های برجسته ای همچون جنابعالی از کشور ما دیدن می کنند، به زبان می آورم. نه که با شخصیت های برجسته نقاری داشته باشم. قربان؛ من خودم را، به نوبه خود، شخصیتی در ردیف شما تلقی می کنم. اما، هرگاه نخست وزیرمان و نوچه های نظر کرده اش را می بینم که، سوار بر خودروهای سیاه رنگ، به سمت فرودگاه می رانند و آنجا، از خودروهای خود پیاده می شوند و در مقابل دوربین تلویزیون، ناماسته ای در پیشگاه شما مرتکب می شوند و برایتان، در باب آنکه هندوستان تا چه پایه سرشار از معنویت و پرهیزگاری است، داد سخن می دهند، به ناچار آن جمله را به انگلیسی به زبان می آورم.

عالیجناب! حالا شما این هفته، به راستی به دیدارمان خواهید آمد، اینطور نیست؟ در این امور به رادیو آل ایندیا معمولاً می توان اعتماد کرد.

مزاح کردم قربان! هه!
دیویی :
823/92
کتابشناسی ملی :
2195258
شابک :
‏‫978-964-374-271-3
سال نشر :
1389
صفحات کتاب :
334
کنگره :
‏‫PR۹۴۹۹/۳/آ۴ب۲ ۱۳۸۹

کتاب های مشابه ببر سفید