امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب هواپیماشناسی، تالیف علی مهدی زاده و محمود فیاضی، به معرفی پنج نسل از جنگنده ها به همراه تصاویر و ویژگی ها و مشخصات شان پرداخته است.

نسل اول جنگنده ها، بیشتر به جنگنده هایی اطلاق می شود که در ابتدای عصر جت و در سال های 1945 تا 1955 میلادی (سال های بعد از جنگ جهانی دوم و تا زمان پایان جنگ کره) تولید شدند. این هواپیماها، اولین هواپیماهایی بودند که به موتورهای توربوجت مجهز شدند.

جنگنده های نسل دوم که طی سال های 1955 تا 1960 میلادی تولید شدند، هواپیماهایی بودند که سرعت بیشتر، سیستم های راداری تشخیص هدف و اولین موشک هوا به هوای هدایت شونده که سایدویندر (Sidewinder) نام داشت و هم اکنون نیز از آن بسیار استفاده می شود، را دارا بودند.

در حدود سال های 1960 تا 1970، نسل سوم جنگنده ها که بیشتر جنگنده هایی را که در جنگ ویتنام شرکت کردند، پوشش می دهد، متولد شدند. اکثر این جنگنده ها اولین هواپیماهای چند منظوره بودند که قادر به انجام مأموریت های هوا به هوا و هوا به زمین به صورت همزمان بودند.

پس از نسل چهارم، مابین سال های 1990 تا 2000 نیز جنگنده هایی بسیار مشابه جنگنده های نسل چهارم، ولی با قابلیت های بهبود یافته و سیستم های پیشرفته تر مانند هواپیماهای سوپر هورنت، یوروفایتر تایفون و رافائل تولید شدند که به جنگنده های نسل چهار و نیم مشهورند.

از سال 2000 تا زمانی که هنوز مشخص نیست، نسل بسیار جدیدی با نام نسل پنجم جنگنده ها پدید آمده و باید اعتراف کرد که این جنگنده ها از سلاطین کنونی آسمان محسوب می شوند.

از جنگنده های نسل پنجم به صورت نمونه می توان به F-22 Raptor و F-35 JSF آمریکایی و سوخو 47 روسی اشاره کرد. در این جنگنده ها خلبان دید کاملی را از صحنه نبرد به وسیله دستگاه های اویونیکی (الکترونیک پرواز) پیشرفته روبروی خود داشته و میدان را کاملاً در کنترل خود دارد. مهم ترین ویژگی جنگنده های نسل پنجم، رادار گریزی (Stealth) است که به بقاپذیری جنگنده و محفوظ ماندن از دید راداری دشمن کمک شایانی می کند.

در کتاب هواپیماشناسی سعی شده است که مطالب تا حد امکان خلاصه، ساده و با تصاویر گویا انتخاب شوند تا شما عزیزان بتوانید بیشترین استفاده را از این مطالب بنمایید و بتوانید دانش و آگاهی خودتان را در رابطه با انواع هواپیماهایی افزایش دهید.

اجزای اصلی و نمای ظاهری هواپیماها مناسب با نوع ماموریت آن ها در کشورهای سازنده طی مراحل مختلف برنامه ریزی و طراحی شده و سپس مبادرت به ساخت آن ها می شود؛ بنابراین در شناسایی بصری هواپیما قسمت های قابل رویت آن باید اساس بررسی قرار گیرد.

قسمت های اصلی تشکیل دهنده هواپیما: بدنه - بال - دم - موتور
صفحات کتاب :
104
کنگره :
UG1242‭‬ ‭/ج87‏‫‬‮‭م9 1395
دیویی :
623/7464
کتابشناسی ملی :
4389904
شابک :
978-600-8415-43-5
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه هواپیما شناسی