امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,000
نظر شما چیست؟
کتاب عملیات روانی از نظریه تا عمل، تالیف سید محمد میرسمیعی، با هدف ارایه آموزش جامع و موثر عملیات روانی تهیه گردیده و سرفصل های آن بر اساس دستورالعمل های آموزشی رایج عملیات روانی، برای بهره برداری پژوهشگران تدوین شده است.

در تاریخ، قدرت های استعمارگر همواره بر سه اصل متکی بوده اند: تبلیغات، تسلیحات، اطلاعات. بی تردید در میان این سه اصل، مهم تر از همه تبلیغات است. جنگ روانی، هنجارهای خود را از تبلیغات گرفته است. هدف از جنگ روانی جلب نگرش ها، باورها، احساسات و افکار افراد است. نتیجه تغییر در نگرش فرد که بر پایه تبلیغات و شیوه های آن استوار است، تغییر در ساختار شخصیتی و رفتاری فرد است. راه واکسینه کردن عقاید و تفکرات خود و دیگران در برابر حمله تبلیغاتی، شناخت فرآیند تغییر نگرش، تبلیغات، اهداف تبلیغات، شیوه های جنگ روانی و آشنایی با اثرات جنگ روانی است.

در کتاب عملیات روانی از نظریه تا عمل، می خوانیم که برای حصول موفقیّت یک عملیات، باید عملیات روانی را به عنوان جزء لاینفک فرآیند برنامه ریزی و طراحی مأموریت در نظر گرفت. کسی که خوابید و از دشمن غفلت نمود، بداند که دشمن او نخوابیده و مکر و حیله های دشمن، وی را بیدار خواهد کرد.

با توجه به بررسی به عمل آمده از تاریخچه جنگ های مختلف از جنگ جهانی اول گرفته تا جنگ های اخیر اهمیّت استفاده از عملیات روانی به عنوان یکی از اصلی ترین حربه ها به منظور ایجاد روحیه و انگیزه بین نیروهای نظامی خودی، پیشبرد و موفقیّت آن ها در جبهه جنگ، حفظ روحیه مردم برای انجام دادن پشتیبانی های همه جانبه و از سوی دیگر ایجاد شک و تردید در بین مردم کشور مقابل و از بین بردن انگیزه نیروهای نظامی آن ها اجرا می گردد.

اهمیّت فوق العاده عملیات روانی در پیشبرد اهداف و سیاست های راهبردی دفاعی و امنیّتی بر هیچ کس پوشیده نیست. عملیات روانی می تواند به عنوان پشتوانه عملیات نظامی در راستای ارتقاء روحیه و آمادگی نیروهای مسلح و مردم یک کشور مؤثر باشد. همچنین در طول تاریخ، عملیات روانی به عنوان یکی از کارآمدترین اقدامات با هدف، فریب دشمن، شکست دادن حریف و کاهش توان رزمی او همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته بسیار مهم کتاب عملیات روانی از نظریه تا عمل، ریشه فریب خوردن در برابر عملیات روانی دشمن است. که این ریشه جهل نامیده شده. تأکیدات صریح مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در کسب بصیرت برای مقابله با جنگ نرم و عملیات روانی دشمن دقیقاً برای مقابله با همین جهل است. این امر میسر نمی شود مگر با برنامه ریزی و ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش.

در کتاب عملیات روانی از نظریه تا عمل پس از تشریح تعاریف حوزه جنگ نرم و عملیات روانی با بررسی ابزارها، شیوه ها و ویژگی های اجرای عملیات روانی، نسبت به تشریح اهمیت آن در اجرای ماموریت های نظامی و غیرنظامی پرداخته و نمونه ها و مصداق های اجرای آن توسط جریانات مختلف را تبیین نماییم.
صفحات کتاب :
300
کنگره :
UB275‏‫‬‭/م9ع83 1394
دیویی :
355/3434‬
کتابشناسی ملی :
4073835
شابک :
978-600-95680-2-4
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه عملیات روانی از نظریه تا عمل