امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
این گفتار موضوع بحث برانگیز ازدواج ام‏کلثوم با عمر بن خطاب را بررسی می‏ کند. نگارنده با طرح پرسش‎هایی که ام‏ کلثوم کیست؟ به اختصار به معرفی و شرح حال او پرداخته و می‏ گوید که ام‏ کلثوم با استناد به منابع تاریخی و رجالی از فرزندان فاطمه(س) و علی‎(ع) به شمار می‏ رود و شواهدی هم برای این ادعا نقل می ‏کند. او سپس درباره دیدگاه مورخان، راجع به این ازدواج بحث کرده است و می ‏نویسد: سیدمرتضی معتقد است این ازدواج در حال اختیار و با رغبت نبوده است.

وی سپس به برخی از اوصاف عمر بن خطاب اشاره کرده که تندخویی او، از مهمترین خصایص این خلیفه بوده است. مولف در مبحث پایانی، موضوع ازدواج را تحت عنوان تهدیدها و ضرورت‎ها مورد بحث و پژوهش قرار داده و بر این نکته تاکید می ‏کند که حضرت علی بنابر مصالح امت اسلامی و پیشگیری از نزاع داخلی و تضعیف کیان اسلام، با این ازدواج موافقت کرده است.

توضیحات: جستاری در مورد صحت و سقم ازدواج ام کلثوم دختر امیرالمومنین علی(ع) با خلیفه دوم عمر

چکیده: در مورد ازدواج ام کلثوم با عمر باید گفته شود: برخی از علما، وجود دختری به نام ام کلثوم را برای حضرت فاطمه(علیها السلام) منکر شده اند، برخی دیگر ازدواج را قبول ندارند، برخی دیگر اصل عقد را پذیرفته اند، ولی زفاف را مردود می دانند، جمعی آن را از روی اضطرار و ضرورت دانسته اند و بعضی علاوه بر پذیرش ازدواج، یک فرزند و برخی دو فرزند را برای ام کلثوم از عمر نقل کرده اند.

در مورد ازدواج ام کلثوم با عمر باید گفته شود: برخی از علما، وجود دختری به نام ام کلثوم را برای حضرت فاطمه(علیها السلام) منکر شده اند، برخی دیگر ازدواج را قبول ندارند، برخی دیگر اصل عقد را پذیرفته اند، ولی زفاف را مردود می دانند، جمعی آن را از روی اضطرار و ضرورت دانسته اند و بعضی علاوه بر پذیرش ازدواج، یک فرزند و برخی دو فرزند را برای ام کلثوم از عمر نقل کرده اند.
صفحات کتاب :
39
کتابشناسی ملی :
1583941
شابک :
7-056-533-964- 978
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه ازدواج ام کلثوم