امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟
«شورای شش نفره» یک تحلیل منطقی با استفاده از منابع اهل سنت، نوشته سعید داودی است.
در بخشی از کتاب می خوانیم:
از مسائل سوال برانگیز در تاریخ اسلام شورای شش نفره ای بود که توسط خلیفه ثانی تاسیس شد تا از میان خود خلیفه ای برای بعد از او برگزینند.

این جریان از آن نظر که پیش از آن و پس از آن به این شکل خاص منحصر به فرد بوده، و هرگز تکرار نشد سوال برانگیز است.

این پرسش مطرح است که خلیفه دوم بر اساس چه معیاری و با استناد به چه دلیلی دست به چنین اقدامی زد؟

او به سنت رسول خدا(ص) عمل نکرد که برابر عقیده امامیه، پیامبر اکرم (ص) علی (ع) را پس از خود به امامت امت اسلامی منصوب فرمود و مطابق نظر اهل سنت بدون انتخاب شخص خاص امر خلافت را به مردم واگذار کرد.

همچنین بر شیوه خلیفه اول نیز رفتار نکرد که او شخصآ عمر را پس از خود بر مردم خلیفه ساخت و به مردم معرفی کرد؛ خلیفه دوم شیوه ای تازه در پیش گرفت که با هیچکدام نمی ساخت. او دستور داد شش نفر را در خانه ای گرد آوردند و گروهی مسلح را بر آن ها بگمارند تا طی سه روز از میان خود خلیفه ای برگزینند و گرنه آن ها را به قتل رسانند!!

این راهکار به نظر عجیب و سوال برانگیز است و ذهن های جستجوگر به دنبال پاسخی در خور برای آن می باشند.

برای بررسی ابعاد و زوایای این حادثه مهم تاریخی، آن را با استفاده از کتاب های مورد قبول برادران اهل سنت در چند محور مورد بحث قرار می دهیم:
۱/ فرمان خلیفه دوم
۲/ مرگ عمر و تشکیل شورا
۳/ عکس العمل ها
۴/ تحلیل و بررسی

معرفی کوتاه
"این گفتار موضوع بحث برانگیز ازدواج ام‏ کلثوم با عمر بن خطاب را بررسی می ‏کند. نگارنده با طرح پرسش‎هایی که ام‏ کلثوم کیست؟ به اختصار به معرفی و شرح حال او پرداخته و می ‏گوید که ام ‏کلثوم با استناد به منابع تاریخی و رجالی از فرزندان فاطمه(س) و علی‎(ع) به شمار می ‏رود و شواهدی هم برای این ادعا نقل می‏ کند. او سپس درباره دیدگاه مورخان، راجع به این ازدواج بحث کرده است و می ‏نویسد:
سیدمرتضی معتقد است این ازدواج در حال اختیار و با رغبت نبوده است. وی سپس به برخی از اوصاف عمر بن خطاب اشاره کرده که تندخویی او، از مهمترین خصایص این خلیفه بوده است. مولف در مبحث پایانی، موضوع ازدواج را تحت عنوان تهدیدها و ضرورت‎ها مورد بحث و پژوهش قرار داده و بر این نکته تاکید می‏ کند که حضرت علی بنابر مصالح امت اسلامی و پیشگیری از نزاع داخلی و تضعیف کیان اسلام، با این ازدواج موافقت کرده است."
صفحات کتاب :
30
کنگره :
BP۲۳۹‭/د۲م۵ ۱۳۸۰ی‬
دیویی :
297/53
کتابشناسی ملی :
1633780
شابک :
978-964-533-081-9
سال نشر :
1380

کتاب های مشابه شورای شش نفره