امتیاز
5 / 3.8
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

شان نزول آیات قرآن pdf توسط محمد جعفر امامی به رشته تحریر درآمده و انتشارات امیر المومنین (علیه السلام) آن را به چاپ رسانده است.

معرفی کتاب شان نزول آیات قرآن 

قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمانان است. از این رو ما باید همیشه در تلاوت و فهم مطالب آن، کوشا باشیم و درباره آن به تحقیق بپردازیم. قطعا اگر ما هر چقدر درباره کلام خداوند تحقیق کنیم؛ در درک مطالب آن هم، موفق تر خواهیم بود و میتوانیم بهتر به دستورات خداوند عمل کنیم. یکی از راه های تحقیق درباره کلام خداوند خواندن کتاب های مرتبط با آن میباشد؛ مثل: خواندن تفسیر های قرآن یا کتاب هایی که خلاصه این تفسیر ها باشد؛ چون تفسیر هایی مانند تفسیر نمونه بسیار طولانی میباشد، خواندن آن خارج از حوصله مخاطب است و همچنین بخاطر اینکه اصطلاحات تخصصی بسیاری دارد، ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود؛ بنابراین ما میتوانیم کتاب هایی بخوانیم که برگرفته از این تفسیر باشد. مانند کتاب شان نزول آیات قرآن برگرفته از تفسیر نمونه، که به خوبی مطالب را توضیح میدهد و مخاطب خود را در آن زمینه اغنا میکند.

خلاصه کتاب شان نزول آیات قرآن 

شان نزول آیات جذاب ترین قسمت از مباحث تفسیری است. اینکه ما بدانیم چرا مثلا فلان آیه نازل شده؟ آن آیه خطاب به چه کسی میباشد؟ مبحث بسیار جذابی است. کتاب شان نزول آیات قرآن برگرفته از تفسیر نمونه است. این کتاب با استناد به متون روایی معتبر دلایل نزول آیات را ذکر میکند. شروع مباحث کتاب با سوره بقره است و با سوره های کافرون، فلق و اخلاص پایان می یابد. این کتاب دارای مقدمه ای دستنویس ایت مکارم شیرازی میباشد و در چهارده فصل تنظیم شده است که شامل:
فصل اول: سوره بقره 
فصل دوّم: سوره آل عمران
فصل سوّم: سوره نساء 
فصل چهارم: سوره مائده 
فصل پنجم: سوره های انعام، اعراف، انفال
فصل ششم: سوره توبه 
فصل هفتم: سوره یونس، هود، نحل، رعد، اسرا
فصل هشتم: سوره های مریم، طه، حج، نور 
فصل نهم: سوره های فرقان، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، احزاب
فصل دهم: سوره های فاطر، یس، ص، زمر، شوری، زخرف، جاثیه، احقاف، فتح 
فصل یازدهم: سوره های حجرات، طور، نجم، حدید، مجادله 
فصل دوازدهم: سوره های حشر، ممتحنه، صفّ، جمعه، منافقون، تغابن، تحریم، حاقّه، معارج 
فصل سیزدهم: سوره های جنّ، مدثّر، انسان، عبس، مطفّفین، فجر، لیل 
فصل چهاردهم: سوره های ضحی، علق، قدر، عادیات، تکاثر، همزه، فیل، ماعون، کوثر، کافرون، مَسَد، اخلاص، فلق

قسمتی از متن کتاب شان نزول آیات قرآن

وَلَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکَانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکَافِرِینَ***چچچبِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ یَکْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْیًا أَنْ یُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَیٰ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَیٰ غَضَبٍ ۚ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ مُهِینٌ***   
و هنگامی که از طرف خداوند، کتابی برای آنها آمد که موافق نشانه‌هایی بود که با خود داشتند، و پیش از این، به خود نوید پیروزی بر کافران می‌دادند (که با کمک آن، بر دشمنان پیروز گردند.) با این همه، هنگامی که این کتاب، و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند؛ لعنت خدا بر کافران باد!
ولی آنها در مقابل بهای بدی، خود را فروختند؛ که به ناروا، به آیاتی که خدا فرستاده بود، کافر شدند. و معترض بودند، چرا خداوند به فضل خویش، بر هر کس از بندگانش بخواهد، آیات خود را نازل می‌کند؟! از این رو به خشمی بعد از خشمی (از سوی خدا) گرفتار شدند. و برای کافران مجازاتی خوار و...

شان نزول آیات قرآن pdf

 شما میتوانید پی دی اف این کتاب ارزشمند را به صورت، رایگان از سایت فرا کتاب تهیه نمایید؛ مطالعه کنید و لذت ببرید.

شان نزول آیات قرآن pdf

مشخصات کتاب شان نزول آیات قرآن در جدول زیر مشاهده میکنید:

مشخصات
ناشر: انتشارات امام علی  ابن ابی طالب(ع)
نویسنده: محمدجعفر امامی
تعداد صفحه: 526
موضوع: شان نزول آیات قرآن برگرفته از تفسیر نمونه
قالب: pdf رایگان

 

صفحات کتاب :
526
کنگره :
‏‫‭BP۷۰/۲‭‮‬‬‬‬‏‫‭/‮الف‬۸ش۲ ۱۳۸۵‬‬
دیویی :
297/152
کتابشناسی ملی :
1203061
شابک :
‭964-533-026-2
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه شان نزول آیات قرآن