خرید کتاب عملیات پنجه عقاب

تلاش نافرجام در خاتمه دادن به بحران گروگان گیری در ایران

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
70,000
10%
ت 63,000
نظر شما چیست؟

کتاب عملیات پنجه عقاب، نوشته‌ی جاستین دابلیو ویلیامسون، روایتی از واقعه صحرای طبس با نگاهی متفاوت است. شاید تا به حال آثار متعددی در رابطه با عملیات طبس خوانده باشید؛ اما کتاب عملیات پنجه عقاب آن روی سکه عملیات طبس است که آنسوی ماجرا را تشریح و توصیف می‌کند.

در ادامه مطلب میخوانید:

درباره کتاب عملیات پنجه عقاب

در بسیاری از آثار متنی، سینمایی و یا مستند مربوط به واقعه پنجم اردیبهشت ۵۹، تنها به گوشه‌ای از چگونگی شکست آمریکایی‌ها در عملیات پنجه عقاب که در ایران موسوم به عملیات طبس است، پرداخته شده و هیچ روایت کاملی از این اتفاق وجود ندارد؛ چرا که این عملیات توسط آمریکا ساخته و پرداخته، و عملیاتی شد. تا سال‌ها اطلاعات این عملیات از سوی آمریکا به صورت محرمانه نگهداری شد و اطلاعات کاملی از این عملیات در دست نبود؛ اما در سال ۱۹۹۲، زمانی که بخشی از این اطلاعات که کم هم نبود، از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد، جاستین دابلیو ویلیامسون که خود دیپلمات امریکایی در عراق، کنگو، اسپانیا و مکزیک بوده است، با استفاده از این اطلاعات، شامل گزارشات و تماس‌های رادیویی، و مصاحبه با افسران مرتبط با عملیات، کتاب عملیات پنجه عقاب را به رشته‌ی تحریر درآورد. 

ازجمله نکات جالب توجه کتاب عملیات پنجه عقاب، آن است که این کتاب جامع‌ترین اثر در مورد شرح ماوقع این عملیات از سوی آمریکاست. همچنین فروش این کتاب در فروشگاه اینترنتی آمازون و در حوزه کتاب‌های تاریخی ایران، رتبه ۱۳۹ را بدست آورده. 

این کتاب در سال ۱۴۰۱ با ترجمه محمد معماریان توسط انتشارات «ایران» به چاپ رسید و در دسترس قرار گرفت.

عملیات پنجه عقاب

در سال ۱۳۵۹ و پس از پیروزی انقلاب مردم ایران، دولت آمریکا که اهداف سیاسی و منافع خود در ایران را بر بادرفته می‌دید، به صورت علنی و آشکار شروع به دشمنی با ایران کرد.

دولت آمریکا در گام اول خود در مسیر مخالفت با ایران، علاوه بر پناه دادن به محمدرضا پهلوی، شاه فراری ایران، از استرداد او به دولت ایران برای محاکمه سر باز زد. این رفتار از طرف دولت آمریکا، باعث خشم و عصبانیت مردم شد؛ و در پی آن، جمعی دانجشویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در ایران حمله کردند.

در جریان حمله و تصرف سفارت آمریکا، اسناد جاسوسی که توسط کارکنان این نهاد تهیه شده بودند نیز کشف شد و به همین سبب تمام کارکنان سفارت آمریکا که در ایران بعنوان جاسوس فعالیت داشتند، دستگیر شدند.

جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا، نیز در اقدامی دیگر علیه ایران، علاوه بر بلوکه کردن اموال ایران در بانک‌های جهانی، ایران را در دایره تحریم‌های شدید مالی و تجاری بسیاری قرار داد.

پس از چندی، جیمی کارتر گروهی از نظامیان آموزش داده‌شده خود را برای عملیاتی مخفیانه و حرفه‌ای با هدف آزادسازی ۵۳ گروگان آمریکایی در ایران، به ایران فرستاد.

این عملیات، موسوم به عملیات پنجه عقاب، متشکل از ۸ فروند بالگرد و ۶ هواپیما بود که بطور مخفیانه در پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ وارد ایران شدند. در طول پرواز این گروه عملیاتی که در آن نیروهای دلتا، تکاوران و نیروهای هوایی آمریکا حضور داشتند، با رخ دادن طوفان شن در صحرای طبس، یک فروند هلی‌کوپتر سی‌اچ-۵۳ با یک هواپیمای سی-۱۳۰ برخورد کرد و با توجه به خسارات واردشده و غبرعملیاتی بودن ادامه برنامه، جیمی کارتر دستور لغو عملیات نجات را صادر کرد. 

در نهایت با باقی ماندن ۵ بالگرد در ایران و برخورد و آتش‌سوزی یک هواپیما و یک بالگرد که ۸ کشته در پی داشت، این عملیات با شکست مواجه شد. 

نوشته‌ی جاستین دابلیو ویلیامسون، درواقع نگاه مقامات بلند پایه و یا افسران ارشد آمریکایی‌ها به واقعه صحرای طبس دانست. 

سخن امام خمینی (ره) درباره‌ی واقعه طبس«جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ نباید بیدار بشوند آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلی‌کوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست، این شن‌ها همه مأمورند.

برشی از کتاب عملیات پنجه عقاب

در بخشی از کتاب می خوانیم: «در عمق خاک ایران، بالگردهای RH-53D که برای یورش به سفارتخانه لازم بودند، پس از عبور یک هبوب بدون آنکه آسیب ببینند، ناگهان با هبوب بزرگ تر و شدیدتری مواجه می شوند که حداقل 160 کیلومتر ادامه دارد. آنها کمتر از 320 کیلومتر با صحرای شماره یک و میعادگاه با هواپیماهای C-130 فاصله دارند که حامل سوخت بالگردها و نفرات تیم نجات است، اما منظره پیش روی آنها هولناک است. کمی بعد، آرایش دقیق پیش روی آنها به هم می ریزد و خدمه ای که سعی می کنند با چنگ و دندان از دل طوفان بگذرند، بدجور جا می خورند. حتی یک بالگرد بلوبرد 5، دست برمی دارد و برمی گردد.

برشی دیگر از کتاب

با حضور ده پرنده روی زمین، آن صحنه به یک کابوس می‌مانست: گرما، سروصدای کرکننده، شن‌های روان، یک کامیون سوخت مشتعل، تاریکی و نفراتی که سراسیمه می‌خواستند سوختگیری را به پایان رسانده و تجهیزات و نفرات را منتقل کنند در آن آشوبکده، گویا هیچ مقر فرماندهی در صحرای شماره یک وجود نداشت و هیچکس یونیفورم‌ها یا درجات خود را نپوشیده بود. پس اگر هم می‌شد کسی را از میان خاک و غبار وزان در هوا دید، سخت میشد فهمید چه کسی فرمانده است. چهار فرمانده حاضر در میدان، بی‌آنکه سلسله مراتب درست و درمانی برای آنها معین شده باشد بین نفرات و پرنده‌ها در رفت وآمد بودند.

بخشی از سخنان جاستین دابلیو ویلیامسون درباره کتاب

گردآوری نگاه جامع به عملیات پنجه عقاب ۴۰ سال پس از اجرای آن حمله، به چند دلیل چالش برانگیز بود؛ بیش و پیش از همه، این یک عملیات بسیار محرمانه بود که هنوز هم برخی جزئیاتش محرمانه هستند. علاوه بر این، روایت های اول شخص که طی 10 سال ابتدایی پس از عملیات منتشر شدند، به واسطه محرمانگی های باقیمانده، پیاده سازی نادرست دستنوشته ها و خطای حافظه در باب جزئیات عملیاتی ماموریت، مشکل داشتند. متاسفانه برخی از این خطاها هنوز هم هرازگاهی در برخی آثار خودنمایی می کنند. در نهایت بایگانی تصویری از این عملیات، بسیار کم است. تعدادی عکس از هواپیماهای مختلف پیش از یورش و همچنین از صحرای شماره یک پس از فاجعه وجود دارد، اما تنها عکس های شناخته شده از نیروی دلتا هنگام ورود به عملیات، سلسله عکس هایی هستند که عکاس دلتا، ژوزف جی سوماکریس گرفته است.

این عکس های جالب توجه، دلتا را هنگام سوار شدن به هواپیما در روز حمله و 24 ساعت بعد هنگام بازگشت از آن اتفاق فاجعه بار نشان می دهد. من عمیقا مدیون گروهبان دوم بازنشسته ارتش ایالات متحده، مایک آر واینینگ، سروان بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، لری بی برنان و گروهبان سوم سابق سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده، جیمز بنکرافت هستم که صبورانه به سوالات متعدد من درباره حمله پاسخ دادند. مساعدت آنها در کنار هم چیدن قطعات مختلف ماجرا و تبیین ناسازگاری ها در روایت های سابقا منتشر شده، بسیار ارزشمند بود. سال 1992 هزاران صفحه اسناد مربوط به حمله از جمله بایگانی صوتی ضبط شده، از طبقه بندی خارج و به صورت عمومی منتشر شدند. لازم به ذکر است که آنها گنجینه ای از اطلاعات بودند. برخی از گفت و گوهای پرحرارت رادیویی در طول عملیات در این کتاب آورده شده است. چند دفترچه بایگانی اتفاقات که در این اسناد بودند نیز به روشن کردن دنباله وقایع کمک کردند».

خرید کتاب عملیات پنجه عقاب

اگر شما عزیزان قصد خرید کتاب عملیات پنجه عقاب را دارید، می‌توانید این کتاب را با قیمت مناسب از سایت فراکتاب تهیه کنید. جهت خریداری و دریافت کتاب کافی است تا روند خرید کتاب را در سایت یا اپلیکیشن فراکتاب تکمیل کنید.

خرید کتاب عملیات پنجه عقاب مشخصات کتاب عملیات پنجه عقاب را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات
ناشر: ایران
نویسنده: جاستین دابلیو ویلیامسون
مترجم: محمد معماریان
تعداد صفحه: 168
موضوع: شرح عملیات ناکام آمریکا در صحرای طبس
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
168
شابک :
9786005347708

کتاب های مشابه عملیات پنجه عقاب