امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه پرسی سال 1358 تصویب شد و در سال 1368 مورد بازنگری قرار گرفت و در نهایت به صورت کتاب توسط انتشارات بین المللی الهدی منتشر شده است.

دانلود رایگان کتاب قانون اساسی pdf

دانلود کتاب قانون اساسی pdf رایگان در فراکتاب منتشر شده است و شما می‌توانید آن را در لینک ذیل دریافت بفرمایید.

معرفی کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران pdf تا صفحه 79 مربوط به قانون اساسی است و در ادامه نظریه های تفسیری شورای نگهبان به کتاب اضافه شده است. قانون اساسی عالی ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تدوین دیگر قوانین است. اصول سیاسی و ساختار حکومت و سلسله مراتب آن، جایگاه و حدود قدرت سیاسی در قانون اساسی تعیین می شود و این قانون حقوق شهروندان را تعیین و تضمین می کند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این کشور را بر اساس اصول و ارزش های اسلامی بنیان می نهد و چگونگی رابطه بین قوای سه گانه مجریه، مققنه و قضائیه را مشخص می کند.
بر اساس این قانون، نظام جمهوری اسلامی بر مبنای اعتقادات اسلامی استوار است و مشروعیت آن بر پایه ولایت فقیه و آراء مردم است. اداره امور نیز به اتکاء آراء عمومی و از راه انتخابات انجام می گیرد. در این نظام رهبر، مجتهد عادلی است که بطور غیر مستقیم با رای ملت و از طریق مجلس خبرگان، منتخب مردم انتخاب می گردد.

خلاصه کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوا بط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی می باشد.
قانون اساسی شامل چهارده فصل و 177 اصل است. فصل اول درباره اصول کلی و فصل دوم درباره زبان رسمی، خط، تقویم و پرچم کشور است. فصل سوم و چهارم و پنجم درباره حقوق مردم، اقتصاد و حاکمیت ملی است. فصل ششم و هفتم درباره مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستاست. فصل هشتم درباره رهبری و شورای رهبری می باشد. فصل نهم و دهم درباره قوه مجریه و سیاست خارجی است. فصل یازدهم تا چهاردهم به ترتیب درباره ی؛ ۱-اصول کلی ۲- زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور ۳-حقوق ملت ۴-اقتصاد و امور مالی ۵-حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن ۶-قوه ی مقننه ۷-شوراها ۸-رهبر یا شورای رهبری ۹-قوه ی مجریه ۱۰-سیاست خارجی ۱۱-قوه ی قضاییه ۱۲-صدا و سیما ۱۳-شورای عالی امنیت ملی ۱۴-بازنگری در قانون اساسی

 

دانلود رایگان کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

برشی از متن کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

اصل ۱۰
 از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه ریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
...
اصل ۶۹
 مذاکرات مجلس شورای ملی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. در شرایط اضطراری، در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رییس جمهور یا یکی از وزرا یا ده نفر از نمایندگان، جلسه غیر علنی تشکیل می شود. مصوبات جلسه غیر علنی در صورتی معتبر است که ب ا حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد. گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از بر طرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد.
....
اصل ۴۴
نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است. بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تامین نیرو، سدها و شبکه های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است. بخش تعاونی شامل شرکت ها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می شود.
بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می شود که مکمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی است. مالکیت در این سه بخش تا جایی که با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی است. تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین می کند.دانلود رایگان pdf کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
امکان دانلود رایگان این کتاب وجود ندارد. با نصب نرم افزار فراکتاب می توانید آن را با هزینه اندک دانلود کنید.

عکس کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

از آنجایی که انتشارات مختلف با سبک های مختلف این کتاب را به چاپ رسانیده اند، عکس های جلد آن نیز متفاوت است.

کتاب قانون اساسی چند صفحه دارد

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دار ای یک مقدمه، چهارده فصل و یکصد و هفتاد و هفت اصل در ۸۷ صفحه می باشد.

قیمت کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قیمت کتاب دیجیتال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بسیار ناچیز است. می توانید با نصب فراکتاب آن را دانلود کرده و در نرم افزار مطالعه کنید.

دانلود کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

در فراکتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دو فرمت الکترونیک رایگان منتشر شده است و همچنین از چند ناشر متفاوت به صورت فروشی موجود است.

 

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

 

مشخصات کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: شورای نگهبان
نویسنده: مجلس شورای اسلامی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 313
موضوع: قانون اساسی جمهوراسلامی ایران
قالب: pdf اختصاصی و epub اختصاصی

 

 

صفحات کتاب :
80

کتاب های مشابه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران