کتاب نحو کاربردی چهار جلدی

نحو کاربردی جلد اول، دوم و سوم و نحو کاربردی متوسطه

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
1,540,000
10%
ت 1,386,000
نظر شما چیست؟

مجموعه کتاب چهار جلدی نحو کاربردی، در دو سطح متوسطه و عالی، نوشته سید حسین ایرانی می باشد. نحو کاربردی متوسطه و نحو کاربردی عالی جلد یک توسط انتشارات شفا، جلد دوم عالی توسط انتشارات دارالعلم و جلد سوم عالی توسط انتشارات ژیکان به چاپ رسیده و وارد بازار کتاب شده است.

معرفی نحو کاربردی سید حسین ایرانی

نوع روشی در یادگیری علمی به کار می بندیم، موجب می گردد که فرد زحمت خود را بکشد و پس از آنکه نتیجه لازم را کسب نکرد، سر خورده و نا امید شود و این تصور برایش پیش بیاید که اصولا استعداد یادگیری آن علم یا فن را ندارد.
شاید نیمی از کسانی که می‌پندارند استعداد کاری را ندارند، به همین دلیل است!
اگر کسی بگوید «یادگیری زبان» آسان است بدانید حتما یا می‌خواهد چیزی را که خودش هم اعتقاد ندارد به شما تلقین کند یا منظورش را درست نرسانده است.
یادگیری هر زبان جدیدی دشواری‌های خود را دارد. عربی هم یک زبان است. مثل هر زبان دیگری کار می‌خواهد. زحمت می‌طلبد و ...
اما باید بدانید عربی اصلا به آن سختی ای نیست که از دوران مدرسه در ذهنتان باقی است. علت آن سختی 3 چیز است:
         1- سیستم ناصحیح آموزش عربی در مدارس
         2- سیستم کنکور و نکته بازی های معلم های عربی
         3- عدم انگیزه کافی برای یادگیری عربی در مدارس
لذا بدانید که با یک سیستم درست و هدفمند و با مجموعه کتاب خوب می توانید این زبان را به خوبی یاد بگیرید...
مجموعه کتاب نحو کاربردی می تواند پیشنهاد خوبی برای یادگیری قواعد زبان عربی باشد.

خلاصه مجموعه کتاب نحو کاربردی

فهم زبان قرآن و روایات آشنایی با زبان و ادبیات عرب را می طلبد و نخستین مرحله آن، دانستن علم صرف و نحو است. مهم ترین مرحله‌ی یادگیری در هر علم، نخستین گام آن است و اگر بتوان این مرحله را درست و به شیوه ی صحیح و متقن آموزش داد، مراحل دیگر آن آسان پیش می رود و دانش پژوه در مسیر اصلی خود قرار می گیرد. آموزش نحو هم از این اصل مستثنی نیست و چنانچه شیوه تدریس آن با نگاهی جامع باشد، دانش پژوه در دوران تحصیل به مشکل ارزیابی متون عربی و آیات و روایات برنمی خورد و اینگونه نمی شود که بعد از چند سال تحصیل، پیداکردن فاعل و مفعول و حال و مفعول مطلق برایش پیچیده و مبهم و جزو سخت ترین کارها باشد.
این مجموعه که از چهار جلد تشکیل شده است، کمک شایانی به فهم زبان عربی می کند، در زیر به معرفی کتاب های این مجموعه می پردازیم:
کتاب اول مجموعه نحو کاربردی با عنوان نحو کاربردی مقدماتی و متوسطه، یک دوره نحو است که پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیازهای جویندگان مباحث قرآنی و حدیث است.
مطالب به زبانی ساده و روان و به گونه‌‌ای تنظیم شده که مخاطب را گام به گام و با سیری منطقی به هدف می‌رساند. ورود به هر بحث به گونه‌ای است که می‌تواند الگویی عملی برای تدریس استادان محترم هم باشد.
«متن خوانی». پس از هر درس، متنی عربی از کتب نحوی آمده که مربوط به محتوای همان درس است. هدف از آوردن متنها آشنایی و آمادگی دانش‌پژوه برای مراجعه به کتابهای عربی است.
«اجرا و پیاده سازی»: در این قسمت، مطالب درس در آیات و ادعیه مورد بررسی قرار گرفته است.
«خود را امتحان کنید»: این بخش بستری است جهت پرورش توانایی حافظه‌ای، نوشتاری و احیای روحیه مباحثه و هم فکری با تکیه بر روایات اخلاقی.
«مطالعه و پژوهش»: با هدف ایجاد روحیه‌ی تحقیق در انتهای هر درس قرار گرفته است.
جلد های بعدی مکمل قواعد جلد اول می باشند.

متن مجموعه کتاب نحو کاربردی

برشی از متن کتاب نحو متوسطه 

ترتیب مبتدا و خبر: مبتدا چنانچه از اسمش برمی‌آید لفظی است که جمله ی اسمیه با آن آغاز می‌شود، بر همین اساس در بیشتر جملات اسمیه مبتدا در جای خود در ابتدای کلام و خبر هم در جای خود پس از آن می آید و تقدیم و تأخری میان آنها صورت نمی‌گیرد. با این همه در پاره ای از مواقع خبر بر مبتدا مقدم می شود، مانند: «فی الدارِ رجلٌ»، شایان ذکر است، این جابجایی تغییر در نقش کلمات پدید نمی‌آورد و تنها جایگاه ظهور مبتدا و خبر تغییر می‌کند.

بنابراین «فی دار» خبر مقدم و «رجلٌ» مبتدای موخر است. برای تمثیل و تقریب به ذهن، تصور کنید علی همواره در ردیف اول صندلی های کلاس می نشینند و حسن در ردیف آخر. حال چنانچه معلم به دلیلی جای این دو را عوض کند، آیا با این جابجایی، اسم شخصیت آنها تغییر میکند؟ آیا با این جابجایی از این به بعد به علی، حسن می‌گوییم به حسن، علی؟ مبتدا و خبر نیز این گونه اند و با تقدیم و تأخیر جایگاه ظهور آنها، در نقش آنها خللی وارد نمی شود.

برشی از متن نحو کاربردی عالی جلد اول

نکات:
 1-وقتی گفته می‌شود فعل باید تا باشد به این دلیل است که مرفوع افعال ناقصه، اسم افعال ناقصه نامیده می‌شود نه فاعل آنها، مانند: «کان زید عالما» افعال ناقصه به جای فاعل اسم و خبر می گیرند. نکته دیگر اینکه افعال ناقصه اصلا حدثی ندارند که به فاعل نیاز داشته باشند.
2-اینکه گفته اند فعل باید معلوم باشد به این دلیل است که مرفوع فعل مجهول نائب فاعل نامیده می‌شود، مانند: «نصر زید»
3- فاعل از نگاه دانش نحو، لزوما به این معنا نیست که ایجاد کننده یا اثرگذار باشد، بلکه هر اسمی که با تعریف بالا منطبق باشد فاعل است. فرقی ندارد کننده کار و پدید آورنده حالتی باشد یا نباشد.
درس چهارم جلد اول نحو کاربردی عالی 
 خیلی واضح هست که هر کار و عملی برای ایجاد شدن نیاز به کسی یا چیزی دارد که آن را انجام دهد «نشستن» بدون اینکه کسی بنشیند، اتفاق نمی افتد. در میان مردم به زید که نشسته است، کننده کار و فاعل می گویند، اما فاعل در اصطلاح دانشمندان نحو با آنچه در بین مردم است، تفاوت دارد. 
فاعل اسم مرفوعی است که فعل یاشبه فعل تام معلوم پیش از آن، به‌گونه‌ای بدان نسبت داده شود که سبب قیام فعل باشد، به عبارت دیگر وجود فعل، وابسته به اسم باشد، نه اینکه همچون مفعول به فعل بر آن واقع شود.

نحو کاربردی سید حسین ایرانی pdf

نحو کاربردی pdf آن در مجموعه فراکتاب موجود نمی باشد. برای سفارش نسخه چاپی آن می توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه کنید.

کتاب نحو مقدماتی

نحو کاربردی مقدماتی درسنامه ای است که به عنوان ضمیمه به نحو کاربردی متوسطه پیوست شده است.

آموزش نحو کاربردی

مجموعه کتاب های نحو کاربردی در عرصه آموزش قواعد زبان عربی بسیار کار آمد و مفید بوده و در جاهای مختلف به عنوان منبع آموزشی قرار می‌گیرد.

کتاب نحو عالی ۱

نحو کاربردی ۲ که همان نحو کاربردی عالی جلد یک می باشد را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب نسخه چاپی آن را سفارش داده و دریافت کنید.

نحو کاربردی پیشرفته

نحو کاربردی پیشرفته یک دوره نحو برای کسانی است که مرحله مقدماتی و متوسطه را گذرانده و از آمادگی نسبی برای متن خوانی و مواجهه با متون عربی بر خور دارند، در نحو پیشرفته، کتاب مورد تدریس «الهدایة فی النحو فی ثوب‌ها الجدید» با نگاهی به نحو کاربردی پیشرفته، تدریس می‌شود.

خرید مجموعه کتاب نحو کاربردی چهار جلدی

خرید کتاب نحو کاربردی در فراکتاب به صورت مجموعه‌ای و تک جلدی با تخفیف امکان پذیر است.

خرید کتاب نحو کاربردی

مشخصات مجموعه کتاب نحو کاربردی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتاب شفا
نویسنده: سید حسین ایرانی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 1810
موضوع: نحو کاربردی جلد اول، دوم و سوم و نحو کاربردی متوسطه
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
1810
دیویی :
492/75076

کتاب های مشابه نحو کاربردی چهار جلدی