نظر شما چیست؟

مجموعه کتاب شاهان پهلوی شامل کتاب خود خدا و کتاب خدازاده به همت سید محمدحسین راجی و محسن فوجی با اطلاعات منتشر شده قبل از انقلاب توسط نویسندگان و اندیشمندان خارجی گرداوری شده و انتشارات معارف آن را چاپ و روانه بازار کتاب کرده است.

معرفی مجموعه کتاب شاهان پهلوی

حجت الاسلام سید محمدحسین راجی، پژوهشگر و نویسنده کتاب صعود چهل ساله و کتاب زن، زندگی، آزادی کتاب تازه‌ای را از دوران پهلوی منتشر کرده است‌‌؛ «خدا زاده» اثری است که هم‌زمان با کتاب «خود خدا» منتشر شده است. او در این کتاب به بیان ماجراهای واقعی از زندگی محمدرضا پهلوی می‌پردازد اما اساس این اطلاعات منابع پس از انقلاب نیست، بلکه به سراغ کتاب‌های خارجی درباره ایران دوران پهلوی و شخصیت شاه پدر و پسر رفته است تا رویدادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… را با نگاهی تازه بررسی کند. در کتاب خدا زاده مستندات ناشنیده شاهی که از ایران گریخت را دقیق‌تر بخوانید.
کتاب خدازاده یکی از کتب تحقیقی و مستند است که خاطرات محمدرضا شاه پهلوی را از زبان نویسندگان و اندیشمندان خارجی و داخلی بصورت مستند ذکر می‌کند. مدتی پیش جلد اول این کتاب با نام «خود خدا» در بازار عرضه شد که موضوع آن خاطرات اندیشمندان و نویسندگان داخلی و خارجی در مورد رضا پهلوی بود و اکنون خدا زاده تکمیل کننده تحقیقات مجموعه سعدا است. این کتاب حاصل دوسال کار و پژوهش مستمر پژوهشگران اندیشکده راهبردی سعدا زیرنظر حجت‌الاسلام محمد حسین راجی است که در چند فاز پژوهشی ازبین صدها کتاب و هزاران خاطره، بدون سوءگیری و با ترجمه‌ای دقیق این روایات را انتخاب کرده است.

خلاصه مجموعه کتاب شاهان پهلوی

در سال‌های اخیر شاهد تحریف گسترده و تطهیر تاریخچه حکومت پهلوی هستیم. حکومت دست نشانده یک کشور اجنبی که تنها برای تامین منافع آن‌ها بر سرکار آمده بود و هیچ اختیاری از خود نداشت. حتی در آن مواردی که قدرت و اداره امور به آن‌ها تفویض شده بود به کاری جز فساد و نابودی کشور نپرداختند. اما گفتن ازاین حقایق واضح تاریخی برای نسل جوان کار دشواری است. آنقدر از این واقعیت‌ها دور گشته‌ایم که تصور غالب این است که انقلاب اسلامی در حال سیاه نمایی دوران پهلوی است. اما سیدمحمدحسین راجی و محسن فوجی با انتشار این کتاب نشان دادند که این ادعا تنها مربوط به مورخان انقلابی نیست.
کتاب خود خدا گزارش‌ها و روایت‌هایی از مورخان خارجی در مورد وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران در زمانه زمامداری رضاخان است. مرد بی سوادی که از حکومت بریتانیا قدرت درایران را هدیه گرفت و خود را خدا خواند. نویسندگان این کتاب با مراجعه به اسناد پژوهشگران حوزه ایران و شرق توانسته‌اند به اطلاعات قابل توجهی برسند که نشان از وخامت وضعیت ایران در دوران پهلوی می‌دهند. گزارش‌هایی که حاوی آمارها و داده‌هایی هستند که نشان می‌دهند سیستم حکومتی ایران سرشار از فساد و دزدی و خیانت بوده است. و از سوی دیگر اوضاع معیشیتی و رفاهی ایران در بدترین شرایط ممکن قرار داشته است. نکته قابل توجه در مورد این کتاب این است که دقیقا همان برش‌هایی مورد استناد از منابع پژوهش شده در این کتاب ضمیمه شده‌اند و شما می‌توانید نوشتار اصلی محقق خارجی را نیز در این کتاب مشاهده کنید و از صحت تحقیقات اطمینان خاطر پیدا کنید.
برای تدوین این اثر از میان ده‌ها کتاب معتبر لاتین روایات متقن تاریخی استخراج شده است. کتاب خدا زاده شامل نه بخش بوده که به شرح زیر است: ۱ـ اقتصاد، معیشت و عدالت
۲ـ برخورداری‌های عمومی ۳ـ آزادی ۴-ظلم به افراد ۵ـ دین و معنویت ۶ـ بیگانگان، حکومت و مردم ۷ـ شخصیت‌های دربار
۸ـ فساد اخلاقی ۹ـ انقلاب اسلامی

از جمله برخی از افرادی که روایان این کتاب هستند می‌توان به محمدعلی کاتوزیان، میشل فوکو، آرتور میلسپو، جان فوران، محمد قلی مجد، یرواند آبراهیمیان، ویلیام شوکراس، نیکی آرکدی، ویلیام داگلاس و باری روبین اشاره کرد.

رویکرد این کتاب برای انعکاس درست احوالات پهلوی، این بود که کتب ذی نفوذان در دربار و دولت ایران در دوره پهلوی، و یا نمایندگان دول خارجی در ایران در آن دوران و یا اساتید غیر همسو با جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد. طبیعی است که چنین افرادی هیچگونه وابستگی به جمهوری اسلامی نداشته‌اند و کتب خود را در خارج از ایران و برای مخاطب خارجی و به زبان غیر فارسی چاپ کرده‌اند.

برشی از متن کتاب خدازاده

رابرت گراهام، خبرنگار سابق روزنامه فایننشال تایمز، در کتاب «ایران: سراب قدرت» می نویسد: یکی از فروشندگان اسلحه انگلیسی گفت:«فروشندگان آمریکایی به افراد اصلی به طریقی بسیار انبوه رشوه می دادند و میلیون ها دلار صرف رشوه به مقامات بالا رتبه می کردند». فشارها آن قدر شدید بود که در موارد متعدد بدون تفکر قبلی از جانب هر دو طرف، تصمیمات مهمی اتخاذ می شد. سناتور چرچ در موقع شهادت در کمیته مربوط به شرکت های چند ملیتی سنای آمریکا گفت: «ما شواهد قوی در دست داریم که نشان می دهد، مدت ها قبل از اینکه دولت ما تصمیمی درمورد عرضه F-14 برای فروش خارجی بگیرد، فروش این هواپیما به ایران تحت فشار شدید صورت گرفته بود». موضوع، مربوط به یک حق دلالی ۲۸ میلیون دلاری، در یک قرارداد دو میلیارد و دویست میلیون دلاری بود... 

متن کتاب خدا زاده

خرید مجموعه کتاب شاهان پهلوی

در فراکتاب امکان خرید مجموعه کتاب شاهان پهلوی شامل هر دو کتاب خود خدا و خدا زاده نیز وجود دارد.

مشخصات کتاب خدازاده را در جدول  زیر مشاهده می کنید:

مشخصات
ناشر: دفتر نشر معارف
نویسنده: سید محمد حسین راجی و محسن فوجی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 783
موضوع: خاطراتی پر جاذبه از شاهان پهلوی در نگاه نویسندگان و اندیشمندان خارجی
قالب: چاپی با تخفیف ویژه
دیویی :
955/082
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
783

کتاب های مشابه مجموعه کتاب شاهان پهلوی