امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
26,000
خرید
95,000
15%
80,750
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تطهیر با جاری قرآن 3

«مجموعه تطهیر با جاری قرآن» تفسیر تعدادی از سوره‌های قرآن با روشی نوین است که در سی و یک جلد به چاپ رسیده است.

در این مجموعه، مولف سعی کرده تا با توجه به نارسایی و جوابگو نبودن روش‌های مجموعی و موضوعی و واژه‌ای در تفسیر قرآن، اعم از روش‌های جدید و قدیم و هم چنین ناقص بودن روش کار با قرآن با توجه به شان نزول و تاریخ نزول و با توجه به تفاسیر و اقوال و تداعی و معانی و جریان عمل، راه و روشی نو، در رابطه با کار قرآن و تفسیر آن، ارائه دهد. این روش، با توجه به سه اصل: درک ضرورت و نیاز به قرآن، شناخت مواضع آیه ها و تلاوت آن ها در جایگاه خویش و جریان رویش انسان، نه جریان عمل، به مفردات و بررسی کلمه ها و جمله ها، به ترکیب و شروع و ختم آیه ها به روابط و بررسی ارتباط آیات با همدیگر، به فضای آیات و جایگاه آن ها، توجه دارد.

در کتاب تطهیر با جاری قرآن (جلد سوم)، استاد علی صفایی به تفسیر سوره‌های آل‌عمران، مدثر، انشراح، تین و … پرداخته است.درمجموع، بیست و دو سوره قرآن در این جلد تفسیر شده است. این جلد متفاوت از دو جلد قبلی است و استاد در این جلد بصورت مفصل از سوره‌های مذکور بحث نکرده‌اند، بلکه مجموعه حاضر، نتیجه جمع‌آوری نوشته‌های پراکنده‌ از دست‌نوشته‌های ایشان است.

گزیده کتاب تطهیر با جاری قرآن 3

آدمی آنجا که بساط خود را پهن می کند و رفاه و امن و آزادی را می خواهد، دیگر نمی تواند بانگ رحیل و شور هجرت و فریاد جهاد و درگیری و برخورد و مرگ و رنج را تحمل کند و دیگر نمی تواند شلوغی کافه را ببیند و طبیعی است که از رسول تقاضای مراعات کند، که یا رسول اللّه! تخفیف بدهید و سخت نگیرید تا نفسی بکشیم وآرام بگیریم.

امّا اگر برای غیب و شهادت برنامه داشته باشد، پس ناچار به وحی روی می آورد و از رسول می خواهد. هم نظر و دید رسول را و هم نظارت و مدیریت رسول را می خواهد؛ چون مدیریت علمی از حوزه تجربه و شهادت بالاتر نمی رود در حالی که حوزه مطلوب این وجود، هر دو مرحله مشهود و غیب است که به غیب و آخرت و اللّه روی آورده اند و در محدوده ها بی قرارند و برای این وسعتِ بیش از تجربه و مشهود، چاره ای جز نظرخواهی و نظارت پذیری از رسول نیست، که اضطرار به وحی جایگزین انتظار از وحی است و دستور «انْظُرُوا وَ اسْمَعُوا» حاکم است و تهدید رنج و درد به دنبال کفر و چشم پوشی از قدر و غیب و اللّه و یوم الآخر و وحی در میان است.

شابک :
‭978-964-93098-8
سال نشر :
1381
صفحات کتاب :
228
کنگره :
‏‫‬‮‭‬‮‭BP98‏‫‬‮‭‭/ص‌7ت‌6 1381
دیویی :
297/179
کتابشناسی ملی :
‭م‌81-806

کتاب های مشابه تطهیر با جاری قرآن 3