امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 36,000
نظر شما چیست؟
کتاب عینک زندگی نوشته جناب آقای مهدی سیلاوی منتشر شده در نشر متخصصان.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

بخش اول

فرهنگ

فرهنگ چیست؟ تعریف و مفهوم فرهنگ به علت وسعت و گستردگی آن کار ساده ای نیست و بیش از ۲۵۰ تعریف از فرهنگ وجود دارد در اینجا چند تعریف که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را نام می‌بریم.

به نظر ادوارد تایلر مردم شناس بزرگ انگلیسی: فرهنگ نظام پیچیده ای است که شامل مجموعه علوم و دانش ها، اعتقادها و افکار و عقاید و صنایع و تکنیک، اخلاق و قوانین، مقررات، سخن، آداب و رسوم، رفتار و ضوابطی است که انسان به عنوان عضو یک جامعه از جامعه‌ی خود فرا می گیرد.

از نظر رالف لینتون انسان شناس مشهور آمریکایی: فرهنگ را این طور معنا می‌کند: فرهنگ ترکیبی از رفتار کسب شده است که به وسیله اعضای جامعه معینی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

ملویل هرسکویتس اندیشمند آمریکایی اینطور فرهنگ را تعریف می‌کند و می‌گوید: فرهنگ آن قسمت از محیط است که به دست انسان ساخته می شود و تاثیر پذیر است.

فرهنگ از منظر تعریف دهخدا به این شکل است که فرهنگ مُرکب است، که پسوند هنگ که از ریشه ثنگ اوستایی به معنی کشیدن و فرهیخته می‌باشد.

در لاتین هم به معنی کشیدن و نیز به معنی تعلیم و تربیت است.

سپس اشعاری جهت مشخص کردن فضا و مفهوم فرهنگ ذکر میشود که یک بیت شعر فردوسی برای بیشتر فهمیدن و درک فرهنگ در این کتاب آمده است که میفرماید: تو دادی مرا فر و فرهنگ و برای ترشی به هر نیک بد رهنمای

فرهنگ عبارت ‌اند از مجموعه ارزش های مادی و معنوی که توسط انسانها در طول تاریخ انسانی آفریده شده است. هر فرهنگی در هر دوره‌ی معینی میزان سطح پیشرفت و ترقی آن و تجربیات تولیدی در کار و وضعیت آموزش و پرورش، علوم و ادبیات، هنرها، آرمان ها و نهادهای اجتماعی معین از زندگی انسان است.

فرهنگ راه و روش زندگی است که هر قومی برای خود دارد و می‌توان گفت فرهنگ عبارت ‌اند از کلیه ساخت ها پرداختها و آداب و رسوم و مقررات و هنرها و دانسته های عامه که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

فرهنگ اسلام

غنی و عمیق بودن هر فرهنگی تا حد زیادی وابسته به قومیت آن فرهنگ است. فرهنگ ایرانی با سابقه بسیار طولانی در مواجه با جنگ های بسیار زیادی آب دیده شده است. کام لازم خود را به دست آورده. اطمینان ایرانیان از زیر بنای فرهنگی خود باعث شده است که از زمان تشکیل اولین امپراتوری در جهان به دست خود تاکنون فرهنگ اصیل خویش را حفظ کرده و ایرانیان در مواجهه با فرهنگ اسلامی نیز به همین شیوه عمل کردند. آنان هنگامی که از اصول و ویژگی های انسان دوستی و مترقی اما ترقی فرهنگ اصیل اسلامی آشنا شدند فرهنگ اسلام را به آغوش باز پذیرفتند با گرایش ایرانیان به فرهنگ اسلام و قدرتمند شدن این دو فرهنگ و یکی شدن آنها با هم یک درخت تنومند به وجود آمد که باعث شد فرهنگ و تمدن اسلامی در سراسر جهان گسترش یابد. بدون شک گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی بدون استفاده از تجربیات طولانی ایرانیان امکان پذیر نبوده است. بدینگونه عقل ایرانی در کنار شرع مقدس در قرون اولیه اسلامی حماسه آفرید و فرهنگ ایرانی در این هنگام با فرهنگ و تمدن اسلامی آمیخته شده و مبنای استواری را برای پیشرفت علوم در همه‌ی رشته ها پدید آورد. اما با کمال تأسف نه تنها بر روی این درخت تنومند چیزی افزوده نشد بلکه در مواردی رشد این درخت را کند و کند و کند کردند.

پیشرفت نکردن فرهنگ ایرانی در قرون بعد دلایل متعددی داشت که وجود حاکم های مستبد و فرهنگ ستیز از آن جمله هستند و همانطور که می‌بینید فرهنگ اسلامی در طول تاریخ ایران فراز و نشیب های زیادی داشته است.
شابک :
9786222921163
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
124
کنگره :
CT۱۸۸۸
دیویی :
۹۲۰/۰۵۵
کتابشناسی ملی :
9224939

کتاب های مشابه عینک زندگی