امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 63,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جنسیت، جنس و دفاع پساملّی نظامی گری و حفظ صلح

کتاب جنسیت، جنس و دفاع پساملّی نظامی گری و حفظ صلح؛ به قلم آنیکا کرونسل و ترجمه سرکار خانم ستاره طاهرخانی است که در نشر متخصصان منتشر شده.

در این کتاب هدف موردعلاقه تحقیق درباره دفاع پساملّی و پیامدهای جنسیتی آن است. دفاع پساملّی دفاعی است که بیشتر به امنیت خارج از مرزها و اغلب به همکاری با سایر دولت‌ها توجه دارد نه به دفاع از قلمرو سرزمینی خود. سوئد نمونه دولتی است که از دفاع ملّی به دفاع پساملّی حرکت کرده است، همانند اتحادیه اروپا که زمانی یک سازمان تجاری بود که نهادهای امنیتی و دفاعی خودش را ایجاد کرده است. دفاع پساملّی نتیجه‌ی فرآیند طولانی‌تر تغییرات در امنیت، دفاع و روابط نظامی در سوئد، اتحادیه اروپا و جهان است که برای مثال در فوریه ۲۰۱۰ در بیانیه سیاست‌گذاری حکومتی در بحث پارلمانی در مورد امور خارجه مفصل‌بندی شد، زمانی که وزیر امور خارجه سوئد، کارل بیلت اعلام کرد «در جهان جهانی شده، ریسک‌های سیاست خارجی مرز نمی‌شناسند. تهدیداتی که منشأ آن‌ها بسیار دورتر از سوئد است می‌توانند همانند آن‌هایی که ریشه در قرابت جغرافیایی ما دارند قابل‌لمس باشند... سیاست خارجی ما بخشی از سیاست خارجی اروپایی مشترک است» و عضویت در اتحادیه اروپا به معنای این است که سوئد بخشی از اتحاد سیاسی است و سهم خودش از مسئولیت را، با روحیه همبستگی برای امنیت اروپا، دارد؛ بنابراین، امنیت پساملّی چشم‌انداز چندملیتی دارد و در همبستگی با دیگران فراتر از مرزها دیده می‌شود. بیلت، وزیر خارجه، ادامه می‌دهد: تعهد ما در افغانستان بر اساس عزم قاطع ما نسبت به کمک به مردم افغان در ساخت یک دولت کارا است. تلقی این است که همبستگی تنها با دولت‌های دیگر در اروپا نیست بلکه با سایر مردم در جاهای دورتر است. تکامل در جهت دفاع پساملّی را باید در زمینه گسترده‌تری از روابط امنیتی تغییر یافته درک کرد.

بخشی از متن کتاب جنسیت، جنس و دفاع پساملّی نظامی گری و حفظ صلح

در این فصل پرسش‌های اصلی پژوهش کتاب مطرح می‌شوند: آیا شناسایی وسیع‌تر امنیت انسان و به‌طور خاص جنسیت و امنیت، بر اینکه دفاع و نظام‌وظیفه چگونه سازمان‌دهی شود تأثیر داشته است یا خیر و چگونه؛ و تا چه حدی روابط جنسیت در زمینه‌ی امنیت و دفاع پسا ملّی تغییر شکل داده‌اند؟ معنا و مناسبت مفهوم دفاع پسا ملّی موردبحث قرار می‌گیرد و مطالعات موردی - سوئد و اتحادیه اروپا ارائه و تهییج می‌شوند. در این فصل خلاصه‌ای از رهیافت نهادی فمینیستی سازه انگارانه که در تحلیل به کار رفته است مطرح می‌شود. این کتاب به ادبیات نظری در مطالعات فمینیستی و مردانگی، مطالعه آکادمیک روابط بین‌الملل فمینیستی و همچنین دیگر ادبیات روابط بین‌الملل گره می‌خورد و مفاهیم مهمی را معرفی می‌کند و در نهایت محتوای مورداستفاده را ارائه و توصیف کرده و خلاصه‌ای از محتوای هر فصل طرح می‌کند.

صفحات کتاب :
211
کنگره :
‫‬‭U21/75
دیویی :
‫‬‭355/0082
کتابشناسی ملی :
9183804
شابک :
978-622-292-902-2
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه جنسیت، جنس و دفاع پساملّی نظامی گری و حفظ صلح