امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

انسان فطرتاً خداجو و خدایاب است: «فِطْرَةَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ‌ عَلَیهَا لاَ تَبْدیلَ لِخَلقِ الله ذَلِکَ الدّیِنُ الْقَیِّم» از این رو همواره در تکاپو و حرکت در جهت نزدیک‌شدن به‌معبود خویش بوده و عبادت و پرستش خداوند متعال را نیز در راستای همین تکاپوی فطری انجام می‌دهد:

«یَا أیُّهَا الاِنْسَانُ إنَّکَ کَادِحٌ إلَی رَبّکَ کَدْحًا فَمُلاَقیِهِ»

حج نیز یکی از عبادات بزرگ و همه جانبه‌ای است که راه تقرّب به‌ سوی پروردگار متعال را هموار می‌سازد و راه به‌ سوی خداوند سبحان را برای خداجویان می‌گشاید.

نیل حج‌گزار به هدف بلندی همچون ملاقات پروردگار و عروج وی به مقام‌‌قُرب، نیازمند اهتمام به دو بُعد فقهی‌ و اخلاقی حج است؛ اهتمام به بعد فقهی حج از طریق کسب اطّلاع کافی از مناسک حج و انجام صحیح اعمال میسّر می‌گردد و اهتمام به بعد اخلاقی حج نیز نیازمند آگاهی از ابعاد عرفانی این عبادت با فضیلت است.

 

از آنجا که گنجاندن جزئیات احکام حجّ و عمره، در کتاب مناسک حج موجب حجیم شدن کتاب مزبور خواهد شد و مورد احتیاج همة زائران نیز نمی‌باشد، انتشار کتاب استفتائات حجّ‌ و عمره جهت بیان احکام جزئی و مصداقی، به‌ویژه برای روحانیون و مبلّغان محترم حجّ و عمره مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

کتاب حاضر مجموعه‌ای از سؤالات شرعی و استفتائات واصله در خصوص اعمال و مناسک حجّ و عمره، به محـضر مرجع عالیقدر حضرت ‌آیت ‌‌الله‌ العظمی ‌‌مظاهری«مدّظلّه‌العالی»‌ و پاسخ‌های معظّم‌‌له می‌باشد که پس از موضوع‌‌بندی، تلخیص و هماهنگ‌‌‌سازی عبارات، به شکل حاضر تنظیم شده است.

رسالة «حج، سلوک خداجویان» ـ که مشتمل بر بیانات اخلاقی معظّم‌‌له در زمینة حج می‌باشد‌ ـ نیز جهت بهره‌مندی بیشتر زائران گرامی در راستای اهتمام آنان به بعد اخلاقی و اسرار عرفانی سفر روحانی حج یا عمرة مفرده، به این کتاب ضمیمه شده است.



صفحات کتاب :
294
کنگره :
BP188/8‏‫‭/م583‮الف‬46 1388‫
دیویی :
‫‭297/357
کتابشناسی ملی :
1324327
شابک :
9789642985159
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه استفتائات حج و عمره