امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟
موضوع تفسیر آیه‏اللّه العظمی مکارم شیرازی، در ماه مبارک رمضان سال 1418 و 1419 ه ق «مثل ‏های قرآنی» بود که در عین سادگی، از جمله مهم‏ترین و پیچیده‏ ترین مفاهیم قرآنی محسوب می ‏شود.

با توجّه به تازگی موضوع و روانی بیان این مفسّر عالی قدر و غنای مطالب تفسیر، بر آن شدم تا به تنظیم مطالب معظّم له در این جلسات و تدوین آن بپردازم و با کسب اجازه از محضر آن بزرگوار به نشر آن بپردازم.

مجموعه حاضر که صورت تنظیم‏شده و مدوّن فرموده ‏های معظّم له است، به شیفتگان معارف الهی و قرآنی تقدیم می‏ گردد.

یادآوری چند نکته را لازم می‏ دانم:
1- شاید بعضی از خوانندگان عزیز تصوّر کنند که آیات «امثال القرآن» در تفسیر نمونه به اندازه کافی تفسیر شده است؛ امّا با مطالعه این کتاب روشن می ‏شود که استاد معظّم در این مباحث به حقایق تازه و نکات بدیعی دست یافته که این بحث قرآنی را بسیار آموزنده ‏تر و پربارتر ساخته است و هرگز تفسیر نمونه، با تمام مزایایش، ما را از این مباحث بی‏ نیاز نمی‏ کند.

2- استاد بزرگوار، آیه ‏اللّه العظمی مکارم شیرازی -زید عزّه-، نقل می ‏کردند: وقتی که به تألیف «تفسیر نمونه» اقدام کرده بودند، بعضی اعتراض می‏ کردند که با وجود تفسیر «مجمع البیان» ضرورتی به تفسیر جدید نیست؛ ولی گذشت زمان و ارائه کتاب های جدید تفسیر قرآن؛ مانند تفسیر شریف «المیزان» و «نمونه»، نشان داده است که مردم بیش از پیش به برداشت های تازه‏ای از کتاب وحی الهی محتاجند.

به مصداق این فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله که: «لا تَشْبَعُ مِنْهُ الْعُلَماءُ وَ لا یُخْلَقُ عَنْ کَثْرَةِ رَدٍّ وَ لا تُنْقَضی عَجائِبُهُ؛ علماء و دانشمندان هرگز از قرآن سیر نمی شوند و قرآن هرگز بر اثر تکرار کهنه نمی‏ گردد و مطالب تازه و نو آن تمام نمی‏ شود». در هر عصر و زمانی مفسّران فرهیخته، موظّفند با بهره ‏گیری از علوم و اکتشافات جدید، بهره ‏های تازه ‏ای از قرآن بگیرند، چنان که گفته‏ اند: «کمترک الاّول للآخر».
شابک :
964-6275-21-4
سال نشر :
1378
صفحات کتاب :
340
کنگره :
‏‫‬‭‬‭BP۸۴/۴‏‫‭‬‭/م۷م۲ ۱۳۷۸
دیویی :
‏‫‭‬‭۲۹۷/۱۵۴
کتابشناسی ملی :
‭م‌۷۸-۱۵۱۷۷

کتاب های مشابه مثالهای زیبای قرآن (جلد دوم)