امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,200
نظر شما چیست؟

کتاب معمای خیر و شر با عنوان تکمیلی بررسی مساله ی عدل الهی همراه با حل خیـــــر و شــــــر نوشته ی محمدحسن وکیلی می باشد و توسط انتشارات موسسه خدمات مشاوره ای و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

معرفی کتاب معمای خیر و شر

«مجموعــۀ برتریــن آرزو»، نــام سلســله کتاب هــایی اســت که با رو یکــرد دینـی_معرفتی و به هــدف برطرف کردن نیازهــای فکری در نسل جوان تألیف شده است.
مهمتریــن بخــش ایــن مجموعــه، دورۀ هفت جلــدی معــارف کاربردی است که اصول مسائل اعتقادی را در بر می گیرد. در کنار
آن، کتاب های مکملی در موضوع های گوناگون درنظر گرفته شــده است که هرکدام بخشی از پرسش های نسل جوان را پاسخ می دهد و همچنین، برخی گره های ذهنی نوجوان و جوان را می گشاید. در همیــن راســتا کتــاب معمای خیر و شر (بررسی مســالۀ عدل الهی)، بــا زبانی ســاده، به پاســخگویی ســؤالات و شــبهات دربارۀ مسالۀ عدل الهی و فلسفه شرور پرداخته است.
این کتاب با تکیه بر میراث عظیم حکمی-کلامی جهان اسلام سعی در بررسی نظرات اندیشمندان غربی و شرقی در حل معمای شر در جهان خلقت و مسئله حساس و اساسی عدل الهی داشته و در نهایت با بیانی نو راهی جدید پیش روی مخاطبان نخبه و پرسشگر خود در ترسیم مسئله عدل الهی و حل معمای شرور قرار می‌ دهد.

خلاصه کتاب معمای خیر و شر

یکــی از صفات الهی بســیار مهم که محل پرســش های فراوانی هــم واقــع می شــود، «عــدل خداوند» اســت. بســیار می شــنویم که انســان ها در هنــگام مواجهــه بــا مشــکلات زندگــی، ناخــود آگاه بــه عدالت نداشــتنِ خداونــد معتقــد شــده و از خداونــد طلبــکار می شــوند و می گوینــد: «خداوند ظالم اســت زیرا مــا را خلق کرده و بدبختی های فراوانی بر سَر ما آورده و ما را از خوشی ها محروم کرده اســت. خدا دائماً به ما دســتور می دهد و ما را از جهنم می ترساند. گویــا مــا را چون عروســکانی در دســت خــود فرض نموده کــه با آن ها هرگونــه بخواهد بازی می کند!» برای روشن شــدن مفهوم «عدل» و یافتن پاسخ این اشکال، ابتدا باید معنای عدل را بفهمیم و سپس دنبال توضیح مفهوم آن برویم.
کتاب معمای خیر و شر در دوفصل با بخش های فراوان با عناوین زیر به این مبحث مهم می پردازد:
فصل اول: عدل الهی:
معنای عدل و ظلم چیست؟، عدالت و ظلم در سایه داشتن حق، معنا پیدا می کنند، آیا کسی می تواند از خداوند طلبکار باشد؟، عدالت در خَلق و رُشد، بی معنا بودن ظلم و عدل در مرحله خلقت، خداوند از سر لطف برای بندگانش حقوقی قرار داده است، چرا خداوند بدی ها را خلق کرده و ما را بیچاره می کند؟، چرا همه مثل هم و در وضعیت مطلوب نیستند؟، چه حکمتی در تفاوت ها است؟، محدودیت عالم ماده، حکمت خداوند، کمال ذاتی خداوند، چرا من فلانی نیستم؟، چرا خداوند این قدر به ما امر و نهی می کند؟، شیطان و عدل الهی، عدل‌ الهی و پیشرفت و خوشی غیرمسلمانان و رازقیت خداوند و جوامع بسیار فقیر
فصل دوم: مسئله شرّ:
فلسفه شر، خدا و شر، مفهوم شر، عوالم بی شرور، شر‌های پنداری، شر‌های عدمی، شر؛ امری نسبی، شر آمیخته با خیر بیشتر، برتری عالم دارای شرور، شر و برهان فلسفی اثبات وجود خدا، خدای انسان وار یا خدای خداگونه، نتیجه گیری، عوامل وجود شرور و بلایا، کوتاهی در تحصیل اسباب، ظلم و گناه، تلاش برای رشد معنوی، غفلت و استکبار، آثار و فواید شرور و بلایا، شکوفایی توانایی های مثبت، بستر تفکر و اکتشافات جدید، بیداری از خواب غفلت، اتمام حجت بر همگان، جلوه کردن زیبایی ها، شکل گیری نظام اجتماعی، رشد فضایل اخلاقی، وجود شرور و رحمت خداوند

برشی از متن کتاب معمای خیر و شر

برخــی از اندیشــمندان غیرالهــی پنداشــته اند کــه وجــود خدا با وجود شر ناسازگار است و این دو، در دو قطب مقابل هم قرار دارند. ایــن متفکران در تبیین اندیشــۀ خود چند گــزاره را مطرح می کنند.
گــزارۀ اول ایــن اســت کــه خداونــدی کــه در ادیــان الهــی معرفــی می شــود، دارای علم مطلق، قدرت مطلق و رحمت و خیرخواهی مطلق اســت. گزارۀ دوم بر این مبنا استوار است که همیشه باید با شــر مقابله کرد و اگر کســی شــری را نابود نکند، به منزلۀ این اســت کــه یــا نمی دانــد؛ یا می داند ولی توانایی مقابله با شــر را نــدارد و یا از وجود شر آ گاه است و توانایی مقابله با آن را هم دارد، اما رحمت و خیرخواهی در او نیست؛ در هر سه حالت، انفعال شخص نسبت بــه شــر به ایــن دلیل اســت که علــم، قــدرت و یا رحمــت او مطلق نیست. گزارۀ بعدی می گوید که شُرور بسیاری در عالم وجود دارد و کسی هم در برابر آن نمی ایستد، پس معلوم می شود خدای مطلقی وجود ندارد. این اندیشــمندان گاهی مجموعه ای از استدلالات را در کنار هم قرار می دهند و در نهایت منکر وجود خداوند می شوند.
به این جمالت نگاه کنید:
1. اگر خدایی باشــد، او خالق همه چیز اســت. 2. یک دســته از موجودات عالم، شُرور هستند؛ پس خداوند خالق شُرور است. 3. خلق کردن شر کاری زشت و ناپسند است؛ پس اگر خدایی باشد، خدایی اســت که کارهای زشــت و ناپســند انجام می دهد. 4. اگر خــدا واقعــاً خــدا باشــد، کامــل اســت و هیــچ گاه کارهای زشــت و ناپسند انجام نمی دهد؛ پس خدای واقعی وجود ندارد.
اندیشــمندان خدا نابــاور گاهی مســئلۀ وجــود شــر را در تقابل با عــدل الهــی تعریــف می کننــد و می گویند وجود شــر با عــدل الهی ســازگار نیســت. این کــه «مجــازات انســان بی گناه ظلم اســت» و یا «وقتی زلزله ای می آید، انسان های بی گناه بسیاری، به ویژه کودکان کشته می شوند» نمونه ای است از دلایل این گروه برای نشان دادن تقابل و تضاد بین وجود شر و عدل الهی....
در مقابل این مکتب های فکری، اندیشــمندانی نیز وجود شر را با وجود خداوند قابل جمع دانســته و آن را برهانی بر نبودن خداوند
به حســاب نیاورده اند. این اندیشــمندان نیز دیدگاه های مختلفی ارائــه کرده انــد. برخــی از ایشــان ادعــا کردند که چون شــر محصول ســنجش ها اســت، اصلاً شــر حقیقی در عالم وجود ندارد؛ پس در نتیجه نیازی نیست که در مورد منشأ آن بحث کنیم. گروهی دیگر هــم گفتنــد که شــر حقیقی در عالــم وجود ندارد؛ زیرا شــر همیشــه محصول نبودن ها و نقایص است و نقایص، به علت نیازی ندارد. نظــر برخــی هم بر این بود که شــر محصول نگاه منفی ماســت و اگر دیدمــان را عــوض کنیم، همه چیــز را خوب خواهیم دیــد و گروهی دیگر بر این گمان بودند که شر واقعاً هست ولی همیشه در کنار آن خیر بیشــتری وجود دارد؛ در نتیجه ایجاد شــر با خیر بیشــتر، کاری غیراخلاقی نیست.... بــرای بررســی هریــک از ایــن دیدگاه هــا، بایــد ابتدا مفهوم شــر را شناســایی کرده و ســپس از وجود، عدم و ریشــه های آن صحبت کنیــم تــا در نهایــت بتوانیــم نســبت آن را بــا خداونــد بســنجیم....

دانلود کتاب معمای خیر و شر

نسخه الکترونیک کتاب معمای خیر و شر را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب معمای خیر و شر

مشخصات کتاب معمای خیر و شر در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 124
موضوع: فلسفه و معرفت
قالب: الکترونیک

 

شابک :
9786007629994
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
124
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۱۹/۳
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۲
کتابشناسی ملی :
6118254

کتاب های مشابه معمای خیر و شر