امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,000
نظر شما چیست؟

کتاب در محضر انیس مهربان با موضوع سیری در مقامِ امام (ع) و آداب زیارت از راه دور، نوشته ی محمدحسن وکیلی می باشد و توسط موسسه جوانان آستان قدس منتشر شده است.

معرفی کتاب در محضر انیس مهربان

اگر کسی به چیزی زیاد بیندیشد و بدان امید داشته و نگاه مثبتی کند، خود به خود به سوی آن چیز کشیده شده و با او در خارج نیز مرتبط می شود. 
در دستورات دینی فرمودند؛ همیشه در زندگی فال نیک بزنید و به امور زندگی خوش بین باشید؛ گر مریضی دارید همیشه بگویید انشاالله به امید خدا خوب می‌شود و اگر دنبال درآمد و پول هستید به آن با نگاه مثبت نظر کنید. نگاه مثبت داشتن موجب جلب و جذب خوبی ها می شود.
نور لطف و کرامت خداوند همیشه تابان است. مگر خورشید می تواند نتابد و نور ندهد؟!
باران رحمت خداوند همواره ریزان است. او برابر وجود امام علیه السلام می ریزد و امام بر خلایق می باراند.
وقتی دعا می کنیم و حاجتی می طلبیم با دعای ما باران جاری نمی شود؛ چون باران همیشگی است، این ما هستیم که با دعا ظرف وجود خود را رو به سوی بالا می گیریم و درب آن را برمی داریم تا از باران پُر شود. دعا کردن تحولی در ماست نه خدا و اولیای او. آن ها برتر از آنند که با ارادۀ ما تغییر کنند و تحت تأثیر قرار گیرند.
کتاب در محضر انیس مهربان بر اساس آیات وروایات، با بیانی روان و زیبا به همراه مثال های عامیانه مقام عظمای ولایت را به ما می شناساند و آداب زیارت اولیای الهی را به می نمایاند.

خلاصه کتاب در محضر انیس مهربان

خداوند مانند طبیبی دلسوز است و خیر و صلاح مریض را دنبال می کند؛ اما صلاح مریض همیشه در کباب خوردن و خوش گذرانی کردن نیست. گاهی هم باید از غذاهای لذیذ پرهیز نماید یا بستری شود و جراحی گردد. گاهی هم برای این که ویروس مریضی اَش به دیگران سرایت نکند باید او را در قرنطینه حبس کنند.
یک کودک، خوشی و خیر را همواره در خوردن و بازی کردن می داند و از دست طبیب فراری است و او را ظالم می شمرد و می گوید: دکتر به من آمپول می زند و من را اذیت می کند و با من بد است. اما پدر و مـادر که از افقی بالاتر نظر می کنند، می گویند دکتر مهربان و دلسوز است و تو نمی دانی این آمپول و جراحی چه برکاتی برای رشد و سلامتی تو دارد.
وضع ما نیز در عاَلم هستی همین گونه است. چه بسا خیر و خوبی ها که چون دردآور است از آن فرار می کنیم و چه بسا مصیبت ها که چون ظاهرش لذت بخش و خوشایند است فریفته شده و به سویش می شتابیم؛ غافل از آن که درد و رنجی بس بزرگ در پی دارد و جز زیان و ضرر چیزی نیست.
باید کودکی را به کناری نهاده و به دنبال لذت برتر و چشیدن سعادت حقیقی و جاودانه حرکت کنیم و در راه رسیدن به آن از گزند حـوادث و مشکلات نهراسیم و عقب نشینی نکنیم.
باید در این راه تسلیم خداوند شویم و خود را به پدر حقیقیمان یعنی امام علیه السلام (ولیّ خدا) بسپاریم، دل به او دهیم و دست به دامان او شویم تا ما را هم با خود به آسمان ببرد و البته راه رفتن به آسمان خالی از مشکلات هم نیست؛ اصالاً مشکلات مهمترین نردبان سفر به آسمان ها است و بدون نردبان بالا رفتن، شدنی نیست.
کتاب در محضر انیس مهربان در 5 فصل با عناوین و زیرمجموعه های زیر به بحث سیری در مقامِ امام (ع) و آداب زیارت از راه دور می پردازد.
فصل اول با عنوان گنجینه علم خدا دارای سه بخش می باشد: دامنه حواس انسان، آگاهی از درون و امام سرور اولیا
عنوان فصل دوم «ریسمانِ آسمان و زمین» است و از دو بخش زیر تشکیل شده است: مالکیت حقیقی و واسطه فیض
فصل سوم؛ همدمی نرم خو و مادری مهربان: نوریان مَر نوریان را جاذبتد و رحمه‌للعالمین
فصل چهارم نیز با عنوان طبیب دلسوز دارای چهار بخش می باشد: خدای مهربان، خدای حکیم، باران رحمت و محو خدا
و فصل پنجم؛ زیارت از دور: دیدار و ملاقات، فلسفه زیارت، آداب زیارت از راه دور، معرفت و شناخت، حضور قلب، خلوت، مکان، زمان، طهارت و غسل، لباس مناسب، نماز زیارت، ایستادن و مؤدب بودن، رو به قبر بودن، یاد مزار امام علیه السلام، اشک ریختن، خواند زیارت نامه، دعا و استغفار، تحول پس از زیارت

برشی از متن کتاب در محضر انیس مهربان

کارخانۀ برقی را فرض کنید که برق چندهزار ولت تولید می کند. آیا این برق در خانه قابل استفاده است؟ آیا می توان با این برق چراغ های خانگی را روشن نمود؟
معلوم است که پاسخ منفی است و اگر چنین برقی به صورت مستقیم در خانه بیاید نه فقط فایده ای نـدارد بلکه موجب آتش سوزی و تخریب خواهد شد!
آیا غیر قابل استفادهِ بودن این برق به خاطر ضعف و ناتوانی برق کارخانه است یا به خاطر ضعف و سستی دستگاه های خانگی؟
واقعیت این است که این برق از بس قوی است بـرای دستگاه های ضعیفی که در خانه استفاده می شود قابل استفاده نیست. یا باید دستگاه ها تقویت شوند یا باید این برق، ضعیف و معتدل گردد تا قابل استفاده شود و به همین جهت در مسیر این برق قوی، مبدّل هایی (ترانسفورماتورهای کاهنده) را نصب می کنند که برق را به حدی برساند که لامپ خانگی نیز بتواند از آن استفاده کند.
برقی که در خانه می آید همان برق کارخانه است که از دریچۀ مبدل ها عبور نموده و مرحله به مرحله ولتاژ آن کاهش یافته تا اکنون در دستگاه های الکتریکی خانه نیز از آن استفاده می شود.
عالَم هستی نیز چنین است.
خداوند متعال، وجودی است درنهایت قوت و عظمت، و مخلوقات نیز هـرکـدام ظرفی و کششی دارنــد و چـون ظرفشان کوچک اسـت، توان استفاده کردن از نور شدید خداوند را ندارند.
براساس قرآن کریم و روایـات اهل بیت علیهم السلام و نیز برهان های فلسفی و شهود عارفان راستین در نظام عالم خلقت اولین مخلوق خداوند، عالمی بسیار شریف است که نور وجود را از خداوند مستقیم دریافت می نماید و آن را کمی پایین آورده و قابل انتقال به طبقات بعدی عالم هستی می نماید و آن نور از دریچه وجود آن ها به طبقات بعدی منتقل می شود و از هر مرحله ای به مرحلۀ بعد می رود تا برسد به پایین ترین درجۀ عالم وجود و ضعیف ترین موجودات.
آن عالَم شریف، همان عالم مقام ولایت است که همۀ امور عالم دنیا از آن جا نشأت می گیرد. زمین و آسمان به واسطه او برپایند و روزی انسان ها به واسطۀ او جاری می شود و درختان به سبب او میوه می دهند و مریضان با دست او شفا می گیرند.
عالَم ولایت، واسطه ای میان خداوند و طبقات پایین تر است؛ گرچه خود خداوند هم در همه جا و با همه چیز حاضر و همراه است.

کتاب های بی نهایت شو

از دیگر کتاب های محمدحسن وکیلی می توان به دوره سه جلدی بی نهایت اشاره کرد.

دانلود از کتاب در محضر انیس مهربان

نسخه الکترونیک کتاب در محضر انیس مهربان را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود از کتاب در محضر انیس مهربان

مشخصات کتاب در محضر انیس مهربان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: موسسه جوانان آستان قدس
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 72
موضوع: اعتقادی
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
72
کنگره :
‏‫‬‮‭‬‮‭‭BP۲۶۲
دیویی :
‏‫‬‮‭‭۲۹۷/۷۶
کتابشناسی ملی :
6136677
شابک :
9786227281255
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه در محضر انیس مهربان