امتیاز
5 / 3.5
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب عشق خدا چرا و چگونه، نوشته ی محمدحسن وکیلی، پیرامون محبت خدا و عشق به خدا پرداخته و توسط انتشارات خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی به چاپ و نشر رسیده است.

معرفی کتاب عشق خدا چرا و چگونه

نویسنده درباره کتاب عشق خدا چرا و چگونه می نویسد: «قال مولانا امیرالمؤمنین علی‌ابن ابی‌طالب صلوات‌الله‌علیه:
«حُبُّ اللّهِ نارٌ لا یَمُرُّ عَلی شَیءٍ إلاَّ احتَرَقَ». 
شیرین‌ترین و زیباترین حقیقت این عالم، عشق و محبّت خداوند متعال است که از حقائق فراموش شده نزد ماست. علی‌رغم این‌که مهم‌ترین کلید حرکت به سمت کمال عشق و محبّت خداست ولی به‌ندرت در بین ما از آن گفت و گو می‌شود و کمتر کسی در این عالم وجود دارد که از این حقیقت ارزشمند، بهره‌ای می‌برد.
آب دریا را اگر نتوان کشید      هم به‌قدر تشنگی باید چشید
گرچه این حقیقت عالی نصیب هر کسی نمی‌شود و با حرف زدن و حلوا حلوا کردن، دهان کسی شیرین نمی‌شود ولی به مقدار خودمان در این مجال دربارۀ این حقیقت ارزشمند سخن گفته و ابعاد و زوایای آن را بیان می‌کنیم تا إن‌شاءالله خداوند متعال به برکت وجود مقدّس حضرات معصومین علیهم‌السّلام شاید جرعه‌ای از محبّت خودش را در کام ما بریزد.»

خلاصه کتاب عشق خدا چرا و چگونه

در باب عشق و محبّت خدا چندین سؤال اساسی وجود دارد. اوّلین سؤال این است که چرا باید دنبال این حقیقت گشت و چه ارزشی دارد؟ و دوّم این‌که چگونه و با چه روشی انسان این حقیقت را به‌دست آورد؟
مردم دنیا، طالب مال و شهرت و مقام هستند. عموم متدیّنین نیز که به‌دنبال آخرتند در واقع در حال فرار از جهنّم یا رسیدن به نعمت‌های بهشتی می‌باشند، حدّاکثر این است که قلب‌شان را به ولیّ‌خدا و ائمه علیهم‌السّلام‌والصلاة متّصل کرده و یک رابطۀ عاطفی و محبّت با اهل‌بیت علیهم‌السّلام و حجّت‌خدا برقرار می‌کنند مانند تجربۀ اشک ریختن بر سیّدالشّهدا علیه‌السّلام و دیگر معصومین علیهم‌السّلام که با شنیدن نام حضرت، قلب ما به‌سوی آن حضرت پر می‌کشد و دل تنگ ایشان می‌شویم. امّا واقعیّت امر این است که در بین ما کمتر کسی وجود دارد که برای خدا گریه کند و واقعاً نسبت به خداوند محبّت و عشق داشته و در فراغ خداوند متعال گریه کند. 
متأسفانه این مفاهیم در بین ما گم شده است به‌نحوی که وقتی از فراغ خداوند متعال صحبت می‌شود، می‌گوییم مگر خدا هم فراغ دارد، مگر خدا هم از انسان دور می‌شود؟ اصلاً منظور از رسیدن به خدا چیست و مگر خدا کجاست که ما بخواهیم در فراغ او بسوزیم؟
ما تصوّری از وصال خدا و احساس دردی از فراغ خدا نداشته و اشک و ناله و زاری از دوری خدا و محبّت نسبت به او نداریم. مؤمنینی که در ایمان موفّق هستند نیمه‌های شب از خواب بر می‌خیزند و از خوف خدا اشک می‌ریزند ولی کمتر پیش می‌آید که از درد فراغ خداوند گریه کنند، در حالی که سنّت پیامبر اکرم و اهل‌بیت علیهم‌السّلام این‌گونه نیست. 
این کتاب  در 10 فصل با ریز عناوین مختلف به مبحث عشق و محبت به خدا پرداخته شده است. در زیر بعضی از این عناوین را می آوریم:
فصل اول: عشق خدا در کلام اهل بیت علیهم‌السّلام، دلایل عقلی بر لزوم عشق خداوند متعال
فصل دوّم: چرا مخلوق معشوق نیست، خالص‌ترین طریق به سمت خداوند متعال، چگونه ممکن است انسان خدا را داشته باشد؟    فصل سوّم: معنای اخلاص و راهکار عملی کسب اخلاص    
فصل چهارم: می‌خواهم که نخواهم، همیشه بدهکار باش! ...
فصل دهم: جنون در عشق به چه معناست؟، آثار خاص محبّت خدا در عاشق چیست؟، اعلی درجه عاشقی چیست؟، عشق دو طرفه    

برشی از متن کتاب عشق خدا چرا و چگونه

فصل ششم 
قال مولانا امیرالمؤمنین علی‌ابن ابی‌طالب صلوات‌الله‌علیه:
«حُبُّ اللّهِ نارٌ لا یَمُرُّ عَلی شَیءٍ إلاَّ احتَرَقَ».
بیان شد که اوّلین راه و مقدّمه برای تحصیل محبّت خدا، دیدن نعمت‌های خدا و درک ربط این نعمت‌ها به خداوند متعال است. به بیانی داشتن نگاه توحیدی که بدانیم هر نعمت و لطفی که در عالم وجود دارد از ناحیۀ خداوند متعال است. ما در سرتاسر زندگی غرق در نعمت‌ها و الطاف خداوندیم. 
راه دوّم تحصیل محبّت، بیرون کردن محبّت دنیا از قلب و پاکسازی دل و بیرون کردن محبّت دنیا و هم چنین مبارزه با خواسته‌ها و تمایلات دنیوی است که در تقوا خلاصه می‌شد. تقوا و دین‌داری حقیقی این است که انسان در هر دو راهی بین خدا و هوای نفس، خواست خداوند متعال را مقدّم بر هوای نفس بدارد و آهسته‌آهسته رشتۀ دلبستگی دنیا را از وجودش جدا و خارج کند.
راهکارهای عملی عاشق شدن(3)
مقدّمه سوّم برای تحصیل محبّت الهی این است که انسان همان‌طور که وجودش را از آلودگی‌ها پاک می‌کند درِ وجودی‌اش را به‌روی محبّت و عشق خدا بگشاید تا آن‌ها وارد منزلگاه قلب انسان شوند. 
 برای روشن شدن این معنا، بایستی بر انواع انسان‌هایی که سعی می‌کنند در زندگی محبّت‌های دنیوی را کنار بگذارند، مروری انجام دهیم. البته در بین انسان‌ها، کسانی هستند که به‌طور کلّی زحمت نمی‌کشند و برنامۀ زندگی‌شان را طوری چیدند که از صبح تا شب، هیچ فشاری به آن‌ها وارد نشود. این دسته از محل بحث ما خارج هستند. امّا کسانی که در زندگی بنای بر سخت‌کوشی و مجاهده دارند و با هوای نفس‌شان مبارزه می‌کنند و اهل تلاش و کوشش هستند، در یک تقسیم‌بندی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
اوّل: کسانی که سعی دارند محبّت امور دنیوی را از قلب‌شان بیرون نمایند ولی در عوضِ آن محبّت، یک امر دنیوی دیگر را به‌جای آن قرار داده و آن را محکم‌تر می‌کنند. به بیانی دیگر دنیا را با دنیا معاوضه می‌کنند. زحمت و تلاش می‌کشند و با نفس‌شان مبارزه می‌کنند امّا در راستای رسیدن به یک دنیای بالاتر و عالی‌تر. مثلاً تاجر یا پزشک موفّقی هست که صبح زود از خواب ناز برمی‌خیزد و تا آخر شب کار و تلاش دارد، بدون اینکه به گردش یا تفریح برود و تمام اوقات خودش را صرف ارتقاء شرکت یا اداره یا شغلش می‌کند. این فرد در واقعیّت با نفسش مبارزه می‌کند و از خورد و خوراکش می‌زند امّا در مسیر افزودن به برخی از دلبستگی‌های دیگر زندگی....

کتاب های دیگر نویسنده کتاب، محمد حسن وکیلی

از دیگر کتاب های نویسنده کتاب عشق خدا چرا و چگونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کتاب عزیز وکیلی، کتاب اکسیر محبت حسینی، کتاب بی نهایت

انتشارات خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی

این انتشارات کتاب های بی شماری را منتشر کرده است من جمله کتاب های زیر:
کتاب نور خدا بی نهایت، کتاب روح خدا، کتاب دریای بیکران

دانلود کتاب عشق خدا چرا و چگونه

کتاب عشق خدا چرا و چگونه را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب خریداری و دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب عشق خدا چرا و چگونه

مشخصات کتاب عشق خدا چرا و چگونه در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی
نویسنده: محمد حسن وکیلی
تعداد صفحه: 89
موضوع: خداشناسی
قالب: pdf 
صفحات کتاب :
89
کنگره :
‏‫‬‭BP۲۱۷/۲‏‫‬‭
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۲
کتابشناسی ملی :
9278884
شابک :
9789640232255
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه عشق خدا چرا و چگونه