امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 89,000
نظر شما چیست؟

معرفی سه گانه نگاهی به تاریخ جهان جلد 2

سه‌گانه نگاهی به تاریخ جهان، نامه‌های نهرو به دخترش است. در جلد اول تصویری از کلیات حوادث مهم در هند و جهان را در هزار سال اخیر به ویژه دویست سال پایانی آن تحلیل می‌کند. سپس در جلد دوم وقایع اروپا قبل از جنگ جهانی اول و انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی انگلیس و پیامد های آن بیان شده است. همچنین نهرو گریزی نیز به دویست سال پیش از جنگ جهانی اول می‌زند و طی آن وقایع جهان را در قرن هجدهم و نوزدهم بررسی می‌کند و در فصلی مستقل به بیداری مردم هند و ایران می‌پردازد و رشد و تکوین مبارزات میهنی در ایران را تبیین می‌کند.

در بخشی از کتاب نگاهی به تاریخ جهان جلد 2

 انقلاب صنعتی در انگلستان آغاز می گردد

۲۷ سپتامبر ۱۹۳۲

اکنون باید چند اختراع مکانیکی و ماشینی را که تغییرات بزرگی در روشهای تولید، به وجود آوردند برایت بگویم. اگر حالا ما در یک کارخانه یا کارگاه ماشینی این قبیل اختراعات و ماشین ها را ببینیم، خیلی ساده به نظرمان می آید. اما فکر کردن دربارۀ آن ها برای اولین بار و اختراع آن ها کار خیلی مشکلی بود. نخستین اختراع از این نوع در سال ۱۷۳۸ صورت گرفت و مردی به نام «کی 1» ماکوی پران را برای بافندگان پارچه اختراع کرد. پیش ازاین اختراع نخی که به ماکوی بافندگی بسته بود باید خیلی آهسته با دست بافنده از لابه لای نخهای طولی پارچه که «تار » نامیده می شود عبور کند و «پود »های پارچه را به وجود آورد. ماکوی پران این کار را خیلی سریع تر کرد و در نتیجه محصول کار بافندگان دو برابر شد. معنی این کار آن بود که اکنون بافندگان می توانستند مقدار بیشتری نخ تابیده مصرف کنند و با آنها  پارچۀ بیشتر ببافند. به این جهت ریسندگان هم ناچار شدند خیلی بیشتر به کار بپردازند تا بتوانند نخ تابیده بیشتری که مورد احتیاج بافندگان بود تهیه کننده و در اختیارشان بگذارند و به این منظور می کوشیدند محصولات خودشان را افزایش دهند. این مسئله تا اندازه ای با اختراعی که از طرف «هارگریوز 2» در سال ۱۷۶۴ صورت گرفت و با اختراع ماشین نخ ریسی حل شد.

اختراعات دیگری به وسیله «ریچارد آرک رایت 3» و دیگران به دنبال آن اختراعات ابتدایی فرارسید. ابتدا نیروی آب و بعد نیروی بخار برای گرداندن چرخها و به حرکت آوردن ماشینها مورد استفاده قرار گرفت. تمام این اختراعات اول در صنایع ریسندگی و بافندگی پنبه به کار بسته می شد و در نتیجه کارخانه ها و کارگاه های صنایع پنبه افزایش یافتند.

صفحات کتاب :
618
کنگره :
‫‭D21‫‬‭‭/ن‌9ن‌8 1386
دیویی :
‫‭[ج]909
کتابشناسی ملی :
2297594
شابک :
978-964-00-0362-6
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه نگاهی به تاریخ جهان جلد 2