امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 24,000
خرید چاپی
70,000
10%
ت 63,000
نظر شما چیست؟

کتاب ره نامه 12 عاشورا دوازدهمین کتاب مجموعه ره نامه، نوشته ی آیت الله عظمی خامنه ای می باشد. مجموعه کتاب ره نامه به کوشش معاونت پژوهش و آموزش موسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی گردآوری شده است و در انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

معرفی کتاب ره نامه 12 عاشورا

سلام بر حسین بن علی که با یاران معدود خویش برای برچیدن بساط ظلم غاصبان خلافت به پا خاست و از ناچیز بودن عِدّه و عُدّه به خود خیال سازش با ستمگر را راه نداد و کربلا را قتلگاه خود و فرزندان و اصحاب معدودش قرار داد و فریاد «هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»اش را به گوش حق طلبان رساند.
ره نامه مجموعه‌ای است شامل چهل دفتر که مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمّدی(ص) را با توجّه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند و از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه و ژرف‌نگر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی می‌پردازد. جلد 12 مجموعه ره نامه بیانات ایشان پیرامون عاشورا را جمع آوری کرده است.

خلاصه کتاب ره نامه 12 عاشورا

ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه است، تعیین قاعده است. یک قاعده ای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماه های آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ قاعده ی امامت؛ قاعده ی ولایت... قاعده ی حکومت و اقتدار و قدرت مداری در جامعه ی اسلامی، با غدیر معیّن شد و پایه گذاری شد؛ اهمّیّت غدیر این است. اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعه ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این جوری است.  
اگر ولایت اسلامی باشد، زندگی زیر سایه ی امیرالمؤمنین، برای همه حاصل خواهد شد _ برای مؤمن، برای فاسق و برای کافر _ حتّی کفّار هم در آن، راحت زندگی میکنند. این طور نیست که در آن، فقط آدمهای پرهیزکار، راحت باشند، غیر پرهیزکار هم از امنیّت آن محیط، از مساوات، از عدالت و از آرامش معنوی در آن محیط، استفاده میکند. اگر حکومت الهی نشد، جامعه، جامعه ی تبعیض آمیز است. 
کسی مثل حسین بن علی (علیه السّلام) که خودش تجسّم ارزش ها است، قیام میکند، برای اینکه جلوی این انحطاط را بگیرد؛ چون این انحطاط می رفت تا به آنجا برسد که هیچ چیز باقی نماند؛ که اگر یک وقت مردمی هم خواستند خوب زندگی کنند و مسلمان زندگی کنند، چیزی در دستشان نباشد. امام حسین می ایستد، قیام میکند، حرکت می کند و یک تنه در مقابل این سرعت سراشیب سقوط قرار می گیرد.
کتاب ره نامه 12 عاشورا دارای 10 فصل با عناوین زیر می باشد:
فصل اوّل: تداوم هجرت پیامبر
فصل دوّم: ویژگی های امام حسین (علیه السّلام)
فصل سوّم: شرایط جامعه در نیمه ی دوّم قرن اوّل
فصل چهارم: اهداف قیام عاشورا
فصل پنجم: شهادت و شهید
فصل ششم: عبرت  های عاشورا
فصل هفتم: پس از عاشورا
فصل هشتم: عزاداری و تبلیغ
فصل نهم: اربعین
فصل دهم: عاشورا و انقلاب اسلامی

برشی از متن کتاب عاشورا ره نامه 12

حماسه ی زینب کبری (سلام الله علیها) است که مکمّل حماسه ی عاشورا است؛ بلکه به یک معنا حماسه ای که بی بی زینب کبری (سلام الله علیها) به  وجود آورد، احیا کننده و نگه دارنده ی حماسه ی عاشورا شد. عظمت کار زینب کبری (علیهاالسّلام) را نمی شود در مقایسه ی با بقیّه ی حوادث بزرگ تاریخ سنجید؛ باید آن را در مقایسه ی با خود حادثه ی عاشورا سنجید؛ و انصافاً این دو عِدل یکدیگرند. این انسان باعظمت، این بانوی بزرگ اسلام بلکه بشریّت، توانست در مقابل کوه سنگین مصائب، قامت خود را استوار و برافراشته نگه  دارد؛ حتّی لرزشی هم در صدای این بانوی بزرگ از این  همه حادثه پدید نیامد؛ هم در مواجهه ی با دشمنان، هم در مواجهه ی با مصیبت و حوادث تلخ، مثل یک قلّه ی سرافراز استواری ایستاد؛ درس شد، الگو شد، پیشوا شد، پیشرو شد. در بازار کوفه، در حال اسارت، آن خطبه ی شگفت آور را ایراد کرد: «یا اَهلَ الکوفَةِ یا اَهلَ الخَتلِ و الغَدرِ اَ تَبکونَ، اَلا فَلا رَقأَتِ العَبرَةُ وَ لاهَدَأَتِ الزَّفرَةُ اِنَّما مَثَلُکُم کَمَثَلِ التِی نَقَضَت غَزلَها مِن بَعدِ قُوَّةٍ اَنکاثاً» تا آخر؛ لفظ مثل پولادْ محکم، معنا مثل آبِ روان تا اعماق جانها می نشیند. در آن  چنان وضعیّتی زینب کبری مثل خود امیرالمؤمنین حرف زد؛ تکان داد دلها را، جانها را و تاریخ را؛ این سخن ماند در تاریخ؛ این در مقابل مردم در محمل اسارت. بعد هم، هم در مقابل ابن زیاد در کوفه، هم چند هفته بعد در مقابل یزید در شام، با آن  چنان قدرتی سخن گفت که، هم دشمن را تحقیر کرد، هم سختی هایی را که دشمن تحمیل کرده بود، تحقیر کرد. شما می خواهید خاندان پیغمبر را به خیال باطل خودتان مغلوب کنید، منکوب کنید، ذلیل کنید؟ «لِلهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤِمنین».

خرید کتاب ره نامه 12 عاشورا

نسخه چاپی کتاب ره نامه 12 عاشورا را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب سفارش داده و با تخفیف خریداری کنید.

دانلود کتاب عاشورا جلد 12 ره نامه

کتاب ره نامه 12 عاشورا را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان مطالعه کنید.

مشخصات کتاب ره نامه 12 عاشورا را در جدول ذیل ملاحظه بفرمایید.

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده: آیت الله سید علی خامنه ای 
تعداد صفحه: 143
موضوع: امام پژوهی، عاشورا از دیدگاه مقام معظم رهبری
قالب: الکترونیک و چاپی با تخفیف
صفحات کتاب :
143
کنگره :
‏‫‭DSR۱۶۹۲ ‬‬
دیویی :
‏‫‭۹۵۵/۰۸۴۴۰۹۲‬‬
کتابشناسی ملی :
9386985
شابک :
9786227491821
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه عاشورا