امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
خرید چاپی
75,000
10%
ت 67,500
نظر شما چیست؟

رهنامه مجموعه ای است شامل چهل دفتر، که مبانی، ارزشها و اصول اسلام ناب محمّدی(صلّی الله علیه وآله و سلّم) را با توجّه به نیازها، پرسش ها و چالش های دوران معاصر تبیین می کند و از خلال دیدگاه های اندیشمندانه و ژرفنگر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّ ظلّه العالی)، به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی میپردازد. جلد یازدهم این مجموعه به مبحث ولایت فقیه اختصاص یافته و انتشارات انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است.

معرفی کتاب ره نامه 11 ولایت فقیه

اسلام، حکومت را با تعبیر «ولایت» بیان میکند و شخصی را که در رأس حکومت قرار دارد، به عنوان والی، ولیّ، مولا _ یعنی اشتقاقات کلمه ی ولایت _ معرّفی میکند. معنای آن چیست؟ معنای آن، این است که در نظام سیاسی اسلام، آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد و آن کسانی که قدرتِ حکومت بر آنها در اختیار او است، ارتباط و اتّصال و پیوستگیِ جدایی ناپذیری از هم دارند. این، معنای این قضیّه است. این، فلسفه ی سیاسی اسلام را در مسئله حکومت برای ما معنا میکند. هر حکومتی که این طور نباشد، این ولایت نیست؛ یعنی حاکمیّتی که اسلام پیشبینی کرده است، نیست. اگر فرض کنیم در رأس قدرت، کسانی باشند که با مردم ارتباطی نداشته باشند، این ولایت نیست.
مطلب بالا بخش کوچکی از دیدگاه آیت الله خامنه ای درباره ولایت فقیه می باشد. کتاب ولایت فقیه ره نامه 11مباحث مربوط به ولایت فقیه را گرد هم آورده است.

خلاصه کتاب ولایت فقیه ره نامه 11

ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصوّر آنها موجب تصدیق میشود و چندان به برهان احتیاج ندارد. به این معنا که هر کس عقاید و احکام اسلام را حتّی اجمالاً دریافته باشد، چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصوّر آورد، بی درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت.
اگر مردم به خبرگان رأی دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، قهری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولیّ منتخب مردم میشود و حکمش نافذ است.
حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه ی عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریّت است؛ حکومت نشان دهنده ی جنبه ی عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است؛ فقه تئوری واقعی و کامل اداره ی انسان از گهواره تا گور است.
کتاب ره نامه 11 ولایت فقیه از فصل با عناوین زیر تشکیل شده است:
فصل اوّل: چیستی سیاست و ولایت فقیه      
فصل دوّم: جایگاه سیاست و حکمرانی 
فصل سوّم: تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت 
فصل چهارم: شرایط و وظایف ولیّ فقیه      
فصل پنجم: پاسخگویی و نظارت پذیری      
فصل ششم: مردم سالاری در نظام ولایت فقیه 
فصل هفتم: کارکردهای ولایت فقیه 
فصل هشتم: رابطه ی ولیّ فقیه با مرجعیّت 
فصل نهم: مقایسه ی ولایت فقیه با نظام های رقیب 
فصل دهم: ولایت فقیه پیشران انقلاب اسلامی 

برشی از متن کتاب ره نامه 11 ولایت فقیه

فاصله گیری از اخلاق
دو خطر سیاست را تهدید میکند: یکی این است که سیاست از اخلاق فاصله بگیرد و از معنویّت و فضیلت خالی شود؛ یعنی شیطنت ها بر سیاست غلبه پیدا کند؛ هواهای نفسانی اشخاص، سیاست را قبضه کند؛ منافع طبقات زورگو و زرسالاران جوامع، سیاست را به دست گیرد و به این سمت و آن سمت بکشاند. اگر این آفت به سیاست خورد، آنگاه همه ی صحنه ی اجتماعی انسان ها دچار عیب و آفت می شود.
همه انضباط را رعایت کنند. همه دقّت داشته باشند که درست حرکت کنند. کار غیر قانونی نکنند؛ کار غیر اخلاقی نکنند؛ سوء استفاده نشود؛ از بیت المال صرف و خرج نشود؛ از یکدیگر بدگویی نکنند؛ به یکدیگر اهانت نکنند.

دانلود کتاب ولایت فقیه جلد 11 ره نامه

کتاب ره نامه 11 ولایت فقیه را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان مطالعه کنید. 

خرید کتاب ره نامه 11 ولایت فقیه

نسخه چاپی کتاب ولایت فقیه ره نامه 11 را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب سفارش داده و با تخفیف خریداری کنید.

مشخصات کتاب ره نامه 11 ولایت فقیه را در جدول ذیل ملاحظه بفرمایید.

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده: آیت الله سید علی خامنه ای 
تعداد صفحه: 156
موضوع: دین پژوهی، ولایت فقیه از دیدگاه مقام معظم رهبری
قالب: الکترونیک و چاپی با تخفیف
صفحات کتاب :
156
کنگره :
1402 7ت2خ/295/ BP102
کتابشناسی ملی :
1329257
شابک :
9786227491814
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه ولایت فقیه