امتیاز
5 / 3.7
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
110,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
280,000
10%
252,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب چگونه کتاب بخوانیم نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی است که یکی از کتاب‌های آموزشی و کلاسیک جهان است که راه‌های مختلف خواندن و مطالعه صحیح را به‌طور کامل و جامع توضیح داده است.

معرفی کتاب چگونه کتاب بخوانیم

نویسندگان این کتاب مخاطب خود را افراد بی‌علاقه به کتاب و کتابخوانی در نظر نگرفته‌اند. بلکه خواننده‌ خود را کسی فرض کرده‌اند که اهل کتاب و کتابخوانی است و هیچ مشکلی با خواندن و زیاد خواندن ندارد؛ اما می‌خواهد هنگام خواندن، توشه‌ بیشتر و بهتری بگیرد و دستاوردهای بیشتر و عمیق‌تری ازمطالعه‌ کتاب، برایش حاصل شود.

این کتاب در چهار بخش «ابعاد خواندن»، «سومین سطح خواندن، خواندن تحلیلی»، «روش‌هایی برای انواع مختلف مطالب خواندنی» و «اهداف نهایی خواندن» تکنیک‌های کاملا مفیدی را برای رده‌بندی موضوعی کتاب‌ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده ارائه می‌کند و نویسندگان میان چهار سطح «خوانش ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی» و «ادراک، تفکر و یادگیری» تمایز قائل می‌شوند.«چگونه کتاب بخوانیم» یک کتاب مرجع است که روی نحوه خواندن و اینکه خواندن چند سطح دارد و چگونه باید خواند، تاکید دارد و تقریبا برای هر نوع کتابی چند نکته و راهکار ارائه می‌کند.

خلاصه کتاب چگونه کتاب بخوانیم

فرض کنیم اکنون می‌خواهید کتابی را بخوانید. نویسنده از طریق نوشتار می‌خواهد مطلبی را به شما انتقال دهد. توفیق شما در خواندن کتاب به اندازه درک آن مطلبی است که نویسنده کوشیده است آن را به شما انتقال دهد.

البته درک این موضوع بسیار ساده است. به این دلیل که بین عقیده شما و کتاب دو رابطه وجود دارد نه یکی. با دو تجربه مختلفی که از خواندن کتاب می‌تواند به دست آورید، این دو ارتباط مشخص می‌شود.

در یک سو کتاب و در سوی دیگر عقیده شما قرار دارد. هنگام خواندن کتاب تمامی مطالبی را که نویسنده باید بگوید می‌فهمید یا خیر؟ در صورتی که فهمیده باشید ممکن است اطلاعاتی کسب کرده باشید وگرنه به مقدار درک و فهم شما افزوده نشده است. اگر از اول تا آخر کتاب برای شما کاملاً روشن باشد، نظریات و عقاید شما و نویسنده یکی است. ولی در دو قالب متفاوت قرار دارد. کتاب مطالبی را بیان می‌کند که از قبل آنها را می‌دانستید.

اکنون جانب دیگر را در نظر بگیریم: ممکن است کتاب را اصلاً نفهمیده باشید. فرض بگیریم متوجه شدید که کتاب را اصلاً نمی‌فهمید، هرچه که متاسفانه کمتر این احساس در ما به وجود می‌آید. متوجه می‌شوید که کتاب دارای مطالبی است بیشتر از آنچه که شما می‌فهمید، این کتاب، کتابی است که فهم شما را افزایش می‌دهد.

آن وقت چه می‌کنید؟ می‌توانید کتاب را نزد شخصی ببرید تا قسمت‌هایی را که نمی‌فهمید برای شما توضیح بدهد.

فهرست کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه
بخش اول: ابعاد خواندن
بخش دوم: سطح سواد خواندن، خواندن تحلیلی
بخش سوم: روش هایی برای انواع مختلف مطالب خواندنی
بخش چهارم: اهداف نهایی خواندن

خرید کتاب چگونه کتاب بخوانیم

برای دانلود کتاب چگونه کتاب بخوانیم بصورت الکترونیکی به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و پس از دانلود در خود اپلیکیشن از مطالعه آن لذت ببرید. همچنین نسخه چاپی این کتاب در فراکتاب موجود می باشد.

برشی از متن کتاب

آیا دانش آموزان در مدارس، خواندن زبان مادریشان را به طور موثری یاد می گیرند؟ آری و خیر.تا کلاس پنجم و ششم عموما خواندن به شکل موثری تدریس و به خوبی نیز یاد گرفته می شود. در دوره ابتدایی پیشرفت عمومی و مداومی دیده می شود، اما بعد از این دوره منحنی های نمودار به حالت یکنواختی درآمده، متوقف می شوند. این توقف به این دلیل نیست که زمانی نوجوان به کلاس ششم می رسد، وارد دوران محدودیت کارایی خویش می شود.

به دفعات ثابت شده است که با آموزش های مخصوص، نوجوانان و بزرگ سالان می توانند، به پیشرفت های زیادی نائل شوند. مفهوم آن نیز این نیست که تمام نوجوانان ششم به اندازه کافی برای رسیدن به اهداف عملی، خواندن را به طور کامل فراگرفته اند. تعداد زیادی از دانش آموزان دبیرستانی چون توانایی دریافت مفاهیم کتاب ها را ندارند، پیشرفتشان بسیار اندک است.آنها می توانند پیشرفت کنند و نیاز هم دارند، ولی پیشرفت نمی کنند.

دور از انتظار نیست که دیپلمه ی معمولی بسیار خواننده باشد و اگر به دانشگاه راه پیدا کند، آنجا نیز بیشتر بخواند. اما احتمالا او خواننده ای ضعیف و ناپخته است(باید در نظر داشت که صحبت ما درباره ی فردی معمولی ایت، نه شخصی که خواندنش به شکلی تحت مراقبت قرار گرفته باشد.)

چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم

برای اینکه کتاب هایی را که می خوانیم فراموش نکنیم، روش های زیادی وجود دارد. بهتر است تعداد کتاب ها را محدود کنیم. یعنی کتابی را مطالعه کنیم که مورد نیاز ما یاشد. یادداشت برداری کنیم یا خلاصه برداری انجام دهیم و راه حل هایی دیگر.

چه زمانی کتاب بخوانیم

اغلب گفته می شود بهترین زمان خواندن، صبح می باشد، چراکه در آن زمان نشاط صبحگاهی باعث درک بیشتر کتاب می شود. اما هر شخصی بهتر آگاهی دارد که بهترین زمان مطالعه با توجه به تجربه خویش، چه زمانی می باشد. 

دانلود کتاب چگونه کتاب بخوانیم

دانلود کتاب چگونه کتاب بخوانیم، بصورت الکترونیکی در اپلیکیشن فراکتاب برای شما  مخاطبان قابل دسترس می باشد.

دانلود کتاب چگونه کتاب بخوانیم مشخصات کتاب چگونه کتاب بخوانیم در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: به نشر
نویسنده: مارتیمر جی.آدلر و چارلز لینکن ون دورن
مترجم: محمد صراف تهرانی
تعداد صفحه: 424
موضوع: راه‌های مختلف خواندن و مطالعه صحیح
قالب: الکترونیک و چاپی
شابک :
9789640223390
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
424
کنگره :
‏‫‬‮‭PN۸۳‏‫‬‮‭/آ۴چ۸ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۰۲۸
کتابشناسی ملی :
5181413

کتاب های مشابه چگونه کتاب بخوانیم