امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 225,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آمار و احتمالات در مهندسی عمران

عدم قطعیت در طراحی و برنامه‌ریزی سیستم‌های مهندسی، اجتناب‌ناپذیر است.  بدین منظور، اصول آمار و احتمالات، یک تئوری ریاضی برای مدل‌سازی عدم قطعیت‌ها و تحلیل اثرهای آنها بر طراحی مهندسی ارائه می‌کنند. احتمالات و تئوری تصمیم‌گیری آمار، نقش مهمی در تمام جنبه‌های مهندسی، برنامه‌ریزی و طراحی دارد، هدف اصلی مؤلفان، تأکید بر نقش گسترده آمار و احتمالات و تئوری تصمیم‌گیری آماری درمهندسی با طرح مسائل کاربردی در مورد مقاومت مصالح، مکانیک خاک، طراحی سازه‌ها، ساخت و ساز و مدیریت صنعتی، برنامه‌ریزی سیستم‌های هیدرولوژی و منابع آب، مسائل انرژی و محیط‌زیست، مهندسی ساحل، برنامه‌ریزی سیستم‌های حمل و نقل و مسائل مرتبط با مهندسی نقشه برداری‌است.

در این کتاب، مفاهیم پایه و مقدماتی آمار و احتمالات به صورتی ساده و قابل فهم برای مهندسان و دانشجویان مهندسی بیان شده است. این مفاهیم توسط مثال‌های متعددی در مورد مسائل کاربرد در مهندسی به‌ویژه (مهندسی عمران و محیط زیست) و علوم فیزیکی مطرح شده و در پایان هر فصل تمرین‌هایی به منظور ارتقای درک دانشجویان از این مفاهیم آورده شده است. 

گزیده کتاب آمار و احتمالات در مهندسی عمران

مطالب موجود در کتاب آمار و احتمالات در مهندسی عمران برای دانشجویان سال دوم یا سوم دانشگاه برای درس آمار و احتمالات مهندسی، استادان و محققانی که در مورد مدل سازی احتمالاتی و اصول آمار استنباطی مطالعه می‌کنند، تنظیم شده است. هدف اصلی از تألیف این کتاب، ایجاد فهمی عمیق از اصول آمار و احتمالات به منظور کاربرد آن در مهندسی است.

در فصل اول کلیاتی در مورد علم آمار و احتمالات و برخی تعاریف مقدماتی همانند شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و سایر پارامترهایی که ویژگی‌هایی  از یک توزیع داده‌ها را مشخص می‌کنند،بیان شده است. 

در فصل دوم مفاهیم پایه‌ای احتمالات بررسی شده و خواننده با نحوه فرمول بندی احتمالاتی مسائل متنوع کاربردی در مهندسی عمران آشنا می‌شود.

 فصل سوم در مورد نحوه مدلسازی پدیده‌های تصادفی توسط متغیرهای تصادفی بوده و توزیع احتمال‌های مفیدی که می‌توان توسط آنها پدیده‌های فیزیکی را مدل‌سازی احتمالاتی کرد، معرفی می‌شوند. 

در فصل چهارم نحوه استخراج توزیع احتمال و گشتاورهای مربوط به متغیری که تابعی از دو یا چند متغیر تصادفی است، مورد بحث قرارگرفته است.

 در فصل پنجم مطالبی در مورد آمار استنباطی، نمونه‌گیری تصادفی، تخمین پارامترهای یک جامعه توسط نمونه‌گیری از آن و تعیین فواصل اطمینان مربوط به این پارامترها آورده شده است.

در فصل ششم روش‌های بررسی ادعای مطرح شده در مورد پارامترهای یک جامعه با استفاده از روش آزمون فرض‌ها بررسی شده 

 در فصل هفتم به نحوه برازش منحنی‌های خطی و غیرخطی به داده‌های مشاهده شده از دو یا چند متغیر تصادفی با استفاده از اصول تحلیل رگرسیون و همبستگی پرداخته شده و کاربرد این تحلیل‌ها در مهندسی بررسی شده است. 

صفحات کتاب :
550
کنگره :
8آ87ز/QA276/18
دیویی :
519/5076
کتابشناسی ملی :
1274902
شابک :
978-964-0358-00-9
سال نشر :
1387------1402

کتاب های مشابه آمار و احتمالات در مهندسی عمران