کتاب فرش سیستانی pdf

نقش‌ها، طرح‌ها، مشکلات بافندگان و بازاریابی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرش سیستانی

 در کتاب فرش سیستانی سعی بر آن شده است تا با معرفی فرش سیستانی از نظر رنگ، نقوش و نهاده‌های اولیه، به بیان راهکار و راهبردهایی برای شکوفایی مجدد هنر قالی‌بافی سیستان تحت عنوان یک اشتغال پایدار خانگی بپردازیم.

کتاب فرش سیستانی نقش‌ها، طرح‌ها، مشکلات بافندگان و بازاریابی نوشته جناب آقای امین مرادی منتشر شده در نشر متخصصان است.

گزیده کتاب فرش سیستانی

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم

چکیده

هنرهای صناعی روستاییان به‌عنوان بخشی از هنرهای بومی کاربردی و ملی ایران جلوه‌ای از فرهنگ، هنر و تمدن کهن این سرزمین است که روح هر بیننده‌ای را در رنگ و ظرافت خود متحیر می‌سازد و هنر در جوامع روستایی به دلیل نزدیکی به طبیعت و نیازهای مادی و معنوی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. می‌توان گفت در این جوامع پیدایش هنر صرفاً برای هنر نیست، بلکه هنر برای زندگی است. فرش یا قالی ایران هنری شگفت‌انگیز و دستاورد اصیل و سنتی است که در دل تاریخ این سرزمین جای دارد. صنعت قالی‌بافی از دیرباز یکی از ارکان اصلی معیشت روستاییان بوده و به‌عنوان تأمین‌کننده قسمتی از درآمد خانوارهای روستایی اهمیت سازنده‌ای در حیات نظام اجتماعی آن‌ها داشته است. از طرفی این امر باعث افزایش مراکز قالی‌بافی منطقه و توسعه این صنعت خانگی در مقاطع خاصی از دوره‌های تاریخی شده، اما منطقه سیستان‌ و بلوچستان همیشه با مسئله صادرات و بازاریابی فرش دستباف مشکل داشته است. بااینکه از نظر میزان تولید سهم بسزایی را در کشور دارد، اما نقش خود را در بازار نتوانست به‌خوبی ایفا کند و سؤالات اساسی که در این قسمت مطرح می‌باشد، عبارتند از: عوامل تأثیرگذار بر بازار فرش دستباف چیست؟ مؤلفه‌های اساسی و شاخصه‌های مرتبط با هرکدام درآمیخته بازاریابی فرش دستباف ایران کدامند؟ ازاین‌رو در این کتاب سعی بر آن شده است تا با معرفی فرش سیستانی از نظر رنگ، نقوش و نهاده‌های اولیه، به پاسخ این سؤالات برسیم و درنهایت به بیان راهکار و راهبرد برای شکوفایی مجدد هنر قالی‌بافی سیستان تحت عنوان یک اشتغال پایدار خانگی بپردازیم.

مقدمه

هنرهای بومی و صنایع دستی روستاییان فرهنگ و میراث اجتماعی انسان است و هنر جزئی از مجموعه‌ی پیچیده‌ی فرهنگ می‌باشد که خوشبختانه در تمامی اسناد بالادستی کشور مورد توجه قرار گرفته است. خرده‌فرهنگ‌ها هم از فرهنگ‌های قومی و قبیله‌ای مذهبی و طبقه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و فارغ از هر نوع نگرش، مستلزم شناخت کافی از ظرافت‌ها و جزئیات درک ماهیت آن‌ها و برنامه‌ریزی برای پاسداشت و نگهداری آن‌ها هستند تا به‌عنوان بخشی از هویت و میراث ملی، پاسداری و در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرند. بدون تردید، فرهنگ و هنر روستا و روستاییان ایران باتوجه‌به تنوع، اصالت و ریشه‌داربودن و به اقتضای ویژگی‌های اقلیمی، از مزیت‌های نسبی جامعه‌ی ایران محسوب شده و بخشی از سرمایه‌ی ملی کشور به شمار می‌روند. خاستگاه هنر روستا، طبیعت و سرچشمه‌های زلال آن می‌باشد که اقیانوسی عظیم و ژرف و پدیدهای سازنده و حرکت‌آفرین است که با نبوغ و خلاقیت زنان و مردان روستایی تکوین یافته و به‌عنوان بخشی از میراث و سرمایه‌ی ملی، علی‌رغم همه‌ی ناملایمات و محدودیت‌ها سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده است. این میراث گران‌قدر در طول قرن‌ها هویت خود را حفظ کرده و امروزه به‌رایگان در اختیار ما قرار گرفته است. پویایی قدرت و غنای هنر و فرهنگ روستا به لحاظ اصالت و بارورشدن در همزیستی با طبیعت از قابلیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند در برابر آسیب‌ها و تهاجمات فرهنگی پایداری کرده و مصونیت ایجاد نماید. هنرهای صناعی روستاییان به‌عنوان بخشی از هنرهای بومی کاربردی و ملی ایران جلوه‌ای از فرهنگ، هنر و تمدن کهن این سرزمین است که روح هر بیننده‌ای را در رنگ و ظرافت خود متحیر می‌سازد و هنر در جوامع روستایی به دلیل نزدیکی به طبیعت و نیازهای مادی و معنوی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

صفحات کتاب :
56
کنگره :
NK۲۸۰۹
دیویی :
۷۴۶ / ۷۹۵۵۷۴
کتابشناسی ملی :
9409105
شابک :
9786222924331
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه فرش سیستانی