امتیاز
5 / 4.5
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 3,900
خرید چاپی
15,000
10%
ت 13,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مدال و مرخصی

تاکنون کتاب های زیادی در مورد خاطرات جنگ به چاپ رسیده است، اما کتاب مدال و مرخصی با تغییر زاویه دید، جنگ ایران و عراق را از آن سوی خاکریزهای دشمن به تصویر کشیده است. کتاب مدال و مرخصی بسیار کم حجم است اما خواندن خاطرات کوتاه یک اسیر عراقی که شاید به درخواست خودش نام او در کتاب برده نشده، مهر تاییدی است بر رشادت و از خودگذشتگی سربازان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس.

تغییر زاویه دید و مشاهده نبرد از دید طرفین، باعث پررنگ تر شدن جنبه های انسانی در ادبیات جنگ می شود. نمونه چنین نگرشی را قبلا در سینما و در دوگانه کلینت ایستوود به نام های «پرچم های پدران ما» و «نامه ای از ایوجیما» دیده بودیم. اما کتاب «مدال و مرخصی» هدایت الله بهبودی، پیامی فرا تر از این دارد و تنها در پی نشان دادن تشابهات انسانی میان سربازان دو سوی جبهه نیست. زیرا در این نبرد، یکی از طرفین نه تنها برای دفاع از وطن، بلکه برای حفظ آرمان خود می جنگد و طرف دیگر به حکم وظیفه در جنگ حاضر است. به همین دلیل، میل به نبرد و مقاومت در میان رزمنده ایرانی تا آنجاست که یک تنه در مقابل لشکری می ایستد و شاید کشف همین حقیقت است که باعث می شود سرباز عراقی، به میل خود تسلیم رزمندگان ایرانی شود.

گزیده کتاب مدال و مرخصی

امداد غیبی به مفهوم واقعی عبارت است از دستگیری خداوند بزرگ از بندگان با اخلاص خود توسط عوامل غیبی در آسمان‌ها و زمین بدون آگاهی انسان‌ها. یعنی همان سدهای مستحکم و مقاومی که انقلاب اسلامی را در گذشته و حال از جریانات مخرّب و ویرانگر مصون نگه داشت؛ و من در جریان چنین موقعیت‌هایی قرار داشتم.

دسته‌های مختلف اعم از پیاده، کماندوهای ویژه زرهی، توپخانه، آتشبار و... بسیج شده و با آمادگی کامل منتظر شروع حمله بودند. دستور حمله باید در تاریخ پنجم مارس 1987 از سوی اتاق عملیات در مقر تیپ 604 پیاده مستقر در دامنه گرده‌مند صادر می‌گردید. هدف از انجام این عملیات بازپس‌گیری ارتفاعی بود که نیروهای اسلام در عرض دو روز، به طور برق‌آسا و با کمترین تلفات آن را به تصرف خود در آورده بودند. موشک‌اندازها و واحد توپخانه به طور هم‌زمان مواضع نیروهای اسلامی را زیر آتش قرار دادند و یگان‌های دیگر خود را برای شروع حمله آماده کردند.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب مدال و مرخصی

بسم الله الرحمن الرحیم این یکی از زیباترین و قوی ترین یادداشت های جنگ است. متن و ترجمه هر دو قوی است. این سند، مکمّل سندهایی است که از نوک قلم بسیجیان روشندل و باصفا و مظلوم و شجاع ما به یادگار مانده است.

70/9/19

کنگره :
‏‫‬‮‭DSR1621‏‫‬‮‭/ب9م4 1393
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‭‬‭‬‭‭955/0843092‬‮‬
کتابشناسی ملی :
3776196
شابک :
7-186-506-964-978
سال نشر :
1393
شابک دیجیتال :
978-600-03--2343-1
صفحات کتاب :
71

کتاب های مشابه مدال و مرخصی