کتاب از هفت سنگ تا کال آف pdf

«راهنمای کاربردی والدین در دنیای دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای»

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 41,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب از هفت‌ سنگ تا کال‌ آف؛ توجهات والدینی به فرزندان عصر بازی‌ های رایانه‌ ای

کتاب «از هفت‌سنگ تا کال‌آف؛ توجهات والدینی به فرزندان عصر بازی‌های رایانه‌ای» نوشته مرتضی جمشیدی، با رویکردی تربیتی و کاربردی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و سواد رسانه در نشر مهرستان روانه بازار نشر شده است.همانطور که از عنوان فرعی کتاب یعنی توجهات والدینی به فرزندان عصر بازی‌های رایانه‌ای، مشخص است، این اثر در حوزه تقویت و بهبود سواد رسانه نگاشته شده است.

کنترل فضای مجازی، کنترل میزان استفادۀ از شبکه‌های اجتماعی و کنترل بازی‌کردن بچه‌ها، همه صورت‏‌مسئلۀ والدینی است که دل‌نگران هستند. آن‌ها دل‌نگران فرزندانی هستند که زمان زیادی را پای بازی‌هایی می‌نشینند که از نظر آن‌ها فقط بازی است و هیچ ارزش دیگری ندارد. والدین نگران‌اند بازی‌های رایانه‌ای در مسیر رشد صحیح فرزندانشان خلل ایجاد کند. آن‌ها هراس دارند محتوای نامطلوب بازی‌ها تربیت و گرایش‌های فرزندانشان را به بیراهه ببرد. والدین نگران‌اند فرزندانشان زندگی را سَرسری گرفته و به ‏مانند بازی با آن مواجه شوند و در آینده نتوانند در مقابل مشکلات آن ایستادگی کنند. همچنین، آن‌ها نگران‌اند از اینکه بچه‌ها وقت زیادی را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند و می‌ترسند فرزندانشان دچار اُفت تحصیلی شوند.
در مقابل، فرزندان آن‌ها، یعنی همان نسل جدید، رویکردی کاملاً متفاوت به بازی‌های رایانه‌ای دارند. هرچند بخشی از آن‌ها بازی را فقط ابزار سرگرمی می‌دانند، برخی دیگر، به بازی‌های رایانه‌ای به‏ عنوان مجوزی برای ورود به جمع هم‌سالان نگاه می‌کنند. بخشی دیگر نیز به‏ عنوان آیندۀ شغلی به بازی‌های رایانه‌ای نگاه می‌کنند. پدیدۀ ورزش‌های الکترونیک و گیم‌استریم و تولید محتوای بازی و حتی بازی‌سازی، جزء علایق شغلی نسل جدید است. با این توصیفات به نظر می‌رسد شکاف دیجیتال میان والد و فرزند، در سرزمین بازی‌های دیجیتال، به‏‏ مراتب، عمیق‌تر از سایر بخش‌های فضای مجازی است.

کتاب «از هفت‌سنگ تا کال‌آف»، در پنج گام با دیدی متفاوت و علمی به والدین همراهی با فرزندان در دنیای دیجیتال را توصیه می‌کند. همراهی والد با کودک در دنیای دیجیتال و بازی‌ها‌ی رایانه‌ای چیزی فراتر از کنترل‌گری، تعیین زمان استفاده از فضاهای دیجیتال و محروم‌کردنشان از این فضاهاست. واقعیت آن است که وقتی بازی‌کردن بچه‌ها برای والدین مهم باشد، به آن توجه می‌کنند و این چیزی فراتر از نصب نرم‌افزار کنترل روی تلفن همراه، تبلت و رایانه است. در این مسیر والدین، بایستی به فرزند به عنوان انسانی نگاه کنند که خداوند او را آفریده است و آن‌ها وظیفه تربیت او را دارند، نه کنترل و اعمال محدودیت برای او. توجهات والدینی یا کنترل والدینی، ویژگی‌های نسل دیجیتال، وظیفه والدین در رویارویی با بازی‌های پرطرف‌دار و نامناسب، آگاهی والدین از بازی‌های واقعیت مجازی، انواع بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌آموزی و بازی‌آگاهی از جمله عناوینی است که در این کتاب به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته شده است.

نویسنده کتاب «از هفت‌سنگ تا کال‌آف»، در این اثر کوشیده والدین را به دنیای فرزندان نزدیک‌تر کند تا از این رهگذر، بخشی از مشکلات میان والد و فرزند در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در مسیر صحیح حل شدن به صورت کاربردی قرار بگیرد.

گزیده کتاب از هفت‌ سنگ تا کال‌ آف؛ توجهات والدینی به فرزندان عصر بازی‌ های رایانه‌ ای

بهتر است به جای کنترل یا نظارت والدینی، واژه توجهات والدینی را به کار ببریم. وقتی به کسی یا چیزی توجه می‌کنیم، هیچ‌گونه ارزش‌گذاری و امرونهی و قضاوتی نمی‌کنیم؛ بلکه خود آن مسئله یا آن شخص برای ما مهم است. وقتی بازی کردن بچه‌ها برای ما مهم باشد، به آن توجه می‌کنیم و این چیزی فراتر از نصب نرم‌افزار کنترلی روی تلفن همراه و تبلت و رایانه است. اگر شما صرفاً به دنبال یافتن راهی برای کنترل و اعمال محدودیت نرم‌افزاری و سیستمی برای بازی کردن فرزند خود هستید، می‌توانید در رایانه و گوشی هوشمند و کنسول بازی، گزینه پرنتال‌کنترل را پیدا کنید و با تنظیمات نرم‌افزاری، به صورت خودکار، بازی کردن فرزند خود را محدود سازید. این کار البته در نصب بازی روی تبلت، گوشی هوشمند، رایانه و کنسول و همین‌طور تنظیم زمان مناسب برای بازی کردن در ایام هفته به شما کمک می‌کند؛ اما شما را در حد «والد کنترل‌کننده» نگه می‌دارد.


صفحات کتاب :
224
کنگره :
‏‫‬‮‭‬‮‭GV۱۴۶۹/۳۴‭‬
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‮‭۷۹۴/۸
کتابشناسی ملی :
9238788
شابک :
978-622-7763-53-9‬‬
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه از هفت سنگ تا کال آف