امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مهارت تفکر انتقادی

کتاب «مهارت تفکر انتقادی» نوشته‌ی هریسون والتون و ترجمه سیدصابر اکبر‌موسوی است که در انتشارات برگ و باد منتشر شده است.

بر خلاف تصور رایج، تفکر انتقادی لزوماً به معنای انتقاد نیست (اگرچه ممکن است بعد از درگیر شدن در تفکر انتقادی بتوان آن را بسیار مؤثرتر انجام داد). دریافت اطلاعات و آگاهی از موقعیت­‌های مختلف، تجزیه و تحلیل آنها و تأمل قبل از تلاش برای بیان نظر، همان چیزی است که خود این اصطلاح به آن اشاره دارد. تفکر انتقادی فرآیندی است که در آن افکار و استدلال‌ها به‌جای عجله در شکل‌دهی عقیده و قضاوت درباره‌ی موضوعی، به طور عقلانی برخورد می­‌کنند. آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی صرف‌نظر از آنچه دیگران به شما انتقال می­‌دهند، مورد نیاز است، زیرا اینگونه می‌­باشد که به جای تکرار ساده عقاید و دیدگاه‌­های دیگران، باورها و اعتقادات خود را به طور واقعی شکل می‌دهید. چنانچه به مردم آموزش داده شود که خودشان فکر کنند و پیروی کورکورانه­‌ای از بقیه نداشته باشند، مسائلی از قبیل نفرت، تعصب، خرافه‌پرستی، بیگانه­‌هراسی، خشم و سایر مشکلاتی که امروزه جامعه ما را آزار می­‌دهد، به سادگی از بین می‌­ر‌ود. 

کتاب «مهارت تفکر انتقادی»، درباره تفکر انتقادی است که شامل راهبردهای هوشمندانه و تفکر منطقی می­‌شود. همچنین در مورد بهترین مهارت­‌های تصمیم­‌گیری که باید کسب کنید، صحبت می­‌کند. هر چیزی که در کتاب مورد بحث قرار می­‌گیرد، نیاز به استدلال بسیار زیادی دارد، به این معنا که مغزتان باید بنا به ضرورت، در فرم عالی و آماده خود باشد. به همین دلیل، این کتاب توضیح می­‌دهد که برای ورزش مغز از چه روشی باید استفاده کنید و برای تبدیل شدن به یک متفکر منطقی به انجام چه کارهایی نیاز دارید؟ شما همچنین در این کتاب، بهترین تکنیک­‌ها جهت تقویت مهارت‌­های تصمیم‌گیری را خواهید آموخت. چنانچه می‌خواهید مهارت‌های تفکر نقادانه و حل مسأله را در خود تقویت کنید و توسعه دهید، این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود.

گزیده کتاب مهارت تفکر انتقادی

چگونه فرآیند تفکر انتقادی خود را دارای ساختار کنیم؟

  •  فهرستی از ایده‌­­های مختلف در موقعیت‌­هایی که ارزیابی کرده‌­اید، تهیه کنید. 
  •  بررسی کنید که این مفاهیم چگونه با یکدیگر ارتباط دارند یا با یکدیگر در تضاد هستند.
  • ارتباط و اهمیت هر ایده را ارزیابی کنید.
  • استدلال­‌های مختلف را در مطالبی که دارید، شناسایی کرده و سپس ارزیابی کنید که هر کدام چقدر نقش دارند.
  •  استدلال­‌هایی بیان کنید که نشان دهد چقدر با دلایل ارائه شده موافق بوده و همچنین چقدر با هر یک از ایده‌­ها یا استدلال‌­ها مخالف هستید.
  • هر گونه ناسازگاری را که در استدلال­‌ها می­‌بینید، یادداشت برداری کنید. در صورت مشاهده هرگونه استدلال غلط آشکار، آنها را استخراج کنید تا به عنوان استدلال­‌های اشتباه شناخته شوند.
  • برای هر اشتباهی که کشف کردید، راه­‌حلی پیشنهاد دهید.
  • ارزش­‌ها و باورهای شخصی خود را در طول تجزیه و تحلیل مشخص کنید تا در برابر استدلال­‌هایی که برای مقابله با افراد مخالف خود به کار می­‌برید، آماده و پذیرا باشید.



صفحات کتاب :
82
کنگره :
‏‫‭BF۴۴۱ ‬‬
دیویی :
‏‫‬‮‭‭۱۵۳/۴۲ ‬‬
کتابشناسی ملی :
9372432
شابک :
978-622-8091-07-5
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه مهارت تفکر انتقادی