امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آموزش تلفیقی املانویسی دانش‌ آموزان

کتاب «آموزش تلفیقی املانویسی دانش‌آموزان» نوشتهٔ مریم خجک و خدیجه دولتخواه است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است.

یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش آماده‌سازی کودکان برای زندگی اجتماعی و برقراری ارتباط با مردم جامعه است و این ارتباط از طریق حرف زدن و یا نوشتن صورت می‌گیرد. شنیدن و خواندن وسیله است برای پی بردن به افکار دیگران و نوشتن وسیله است. در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن، به کودکان‌مان می‌آموزیم که چگونه بنویسند و چه اقداماتی در این‌باره انجام دهند تا بتوانند آموخته‌های خود را در موقعیت‌های مختلف به کار گیرند. مهم‌ترین ماده‌ی درسی که این وظیفه را بر عهده دارد، املای فارسی است. در زبان فارسی کلمه‌ای معادل املا و دیکته نداریم، ولی می‌توانیم از برنویسی یا گفتارنویسی را جایگزین کلمه‌ی املا یا دیکته کنیم. بنابراین املا یکی از ضروریات نظام آموزشی ما است. املا یکی از موضوع‌ها و مهارت‌های تحصیلی است که عمدتاً در دوران دبستان آموخته می‌شود و خلاقیت در آن جایی ندارد و فقط الگویی هست که ترکیب، ترتیب، اندازه و تعداد حروف و علامت‌ها به‌عنوان صورت صحیح کلمه در آن پذیرفته می‌شوند. کودکان دارای اختلال املا در این الگوی ذکر شده مشکل دارند. نوشتن در دنیای امروزی یک نیاز حیاتی است و فردی که در این مهارت اساسی مشکل داشته باشد، در وضع بسیار نامطلوبی قرار می‌گیرد.

نویسندگان در کتاب «آموزش تلفیقی املانویسی دانش‌آموزان» می‌خواهند با ارائهٔ روش تلفیقی در املانویسی کیفیت یادگیری و یادسپاری دانش‌آموزان ابتدایی را ارتقا بخشند. آموزش تلفیقی املا و تأثیر آن بر یادگیری و یادسپاری حروف هم‌آوا یکی از روش‌هایی است که می‌توان از آن برای رفع مشکلات یادگیری املا و هم ارتقای کیفیت یادگیری آن نزد دانش‌آموزان استفاده کرد. در روش املای تلفیقی معلّم از هر درس تعدادی لغت را انتخاب می‌کند و با آن‌ها متنی داستانی مرتبط با دروس آن پایه تحصیلی می‌سازد و محاسن زیادی هم برای دانش‌آموزان دارد از جمله؛ ارائه‌ی شیوه‌ی نوین املا، تمرین لغات مهم دروس، استانداردسازی متون املایی و کاهش مشکلات املایی. تنها عیب عمده‌ی این نوع املا، عدم آشنایی دانش‌آموزان با متن جدید است که در آن هم معلّم می‌تواند با تمرین لغات مهم آن این مسأله را حل کند. برای قرائت متن املا با توجه به اینکه متن چندین بار خوانده شده و توضیحاتی توسط معلم بر آن داده  شده است. توصیه می‌شود هر بند از متن املا فقط دو بار تکرار شده و مدت زمان تقریر متن حداکثر 25 دقیقه باشد، حداکثر متن املا در هر جلسه بر اساس توان دانش آموزان و نوع متن از لحاظ دشواری کلمات و عبارات، متغیر است.

مطالعه این کتاب را به معلمان مدارس ابتدایی پیشنهاد می‌شود.

گزیده کتاب آموزش تلفیقی املانویسی دانش‌ آموزان

بر اساس تعریف قانون آموزش و پرورش افراد ناتوان، اختلال در یادگیری خاص، اختلال در یک یا چند فرایند روان‌شناختی پایه است که شامل درک زبان یا کاربرد آن می‌شود. این اختلال خود را به صورت ناتوانی در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان می‌دهد،اما آن دسته از مشکلات یادگیری را که اساساً نتیجه‌ی معلولیت‌های دیداری، شنیداری یا حرکتی، عقب‌ماندگی دهنی، اختلال هیجانی، وضع نامساعد محیطی، فرهنگی یا اقتصادی است، را شامل نمی‌شود. گروهی از دانش‌آموزان علی‌رغم داشن هوش طبیعی از عهده‌ی خواندن، نوشتن و محاسبات متناسب با سن و تحصیلات خود برنمی‌آیند. از این گروه تحت عنوان مبتلایان به ناتوانی یاد می‌شود. طبق تعریف انجمن اختلالات یادگیری، «به آسیب در یک یا چند فرآیند روان‌شناختی لازم برای درک و فهم با استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار اطلاق شده که خود را به شکل نقص در توانایی گوش دادن، تفکر، خواندن، هجی کردن، انجام محاسبات ریاضی نشان می‌دهد.

صفحات کتاب :
108
کنگره :
‏‫PIR۲۷۲۷‭‬‏‫‏‫‬‭
دیویی :
‏‫‭۸‮فا‬‮‬۴/۱
کتابشناسی ملی :
9247402
شابک :
978-622-5875-97-5
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه آموزش تلفیقی املانویسی دانش آموزان

فراکتاب، فروشگاه آنلاین کتاب در انواع مختلف چاپی، صوتی و الکترونیکی

فروش کتابهای چاپی با تخفیف ویژه و ارسال رایگان به سراسر کشور (برای خریدهای بالاتر از 350 هزار تومان) انجام می‌گیرد. همچنین امکان خرید قانونی و دانلود هزاران کتاب صوتی و الکترونیکی در اپلیکیشن فراکتاب به صورت رایگان و یا با حدود قیمت 30% تا 50% قیمت نسخه چاپی، امکان پذیر می‌باشد. با فراکتاب در هر زمان و مکانی لذت مطالعه را تجربه کنید.

ایمیل : [javascript protected email address]

آدرس: مشهد- خیابان دانشگاه - بین دانشگاه ۱۰ و ۱۲ - پلاک ۲۳۸ - طبقه دوم