امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 65,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سیری در خطبه فدک

کتاب «سیری در خطبه فدک» اثر استاد فاطمه سیدخاموشی‌طاهائی است که در انتشارات به‌نشر متشر شده است.

در روزهایی که دین خدا پایمال می‌شد و مردم به راحتی لگدمال شدنش را می‌پذیرفتند، عصمت پروردگار به پاخاست تا طنین سخنانش قرون و اعصار را فراگیرد و راهنمای انسان‌های حقیقت‌طلب در تمام جهان باشد. روشنگری‌های حضرت زهرا علیهاالسلام هرگز فراموش نمی‌شود، زیرا او با یک خطابه، دانشگاهی را بنیان نهاد که تا پایان دنیا برقرار است. آن حضرت خطبە آتشین خود معروف به خطبه «خطبە فدک» را در شرایط روحی سخت، آن‌گاه که از رحلت جانسوز پدر بزرگوارش تنها چند روزی گذشته بود، در مسجد النبی و در حضور بسیاری از مهاجران و انصار ایراد فرمود؛ گفتاری در نهایت فصاحت و بلاغت با کلمات دلنشین و محتوایی ژرف و لبریز از حکمت و معرفت که سراسر، مشق زندگی برای رسیدن به حیات طیبه است. آن حضرت در خطبە خود درس حق‌بینی، حق‌شناسی، دفاع از حق و تمیز حق از باطل را می‌دهد، سخنرانی حضرت زهرا علیهاالسلام تجلّی بخش امام‌شناسی و ولایت‌محوری ایشان و نیز حاوی مطالب عمیق فکری بسیاری است که نشان از معرفت سرشار آن حضرت به موضوعات علمی دارد و در واقع یک دوره درس اعتقادات استدلالی و تبیین اصول دینداری و اخلاق عملی است. در یک کلام، این خطبه، معرفت‌آموزترین سخن بشری است که در آن دوران بر انسان‌ها خوانده شد. سخنان بانوی بزرگوار اسلام سخنرانی‌ای معمولی نیست که در مقطعی خاص شروع شده باشد و سپس تمام شود، بلکه در واقع دادگاهی است که گرچه قرن‌ها پیش با حضور مردم آن روزگار و در مسجد تشکیل شد، در هرجا و در همە اعصار، وجدان تمام انسان‌ها را به قضاوت فرامی‌خواند.

کتاب «سیری در خطبه فدک» براساس سلسله درس‌های معلم اخلاق فاطمه طاهایی از جمله انتشارات استان قدس رضوی است که استاد در این دروس با استناد به آیات گرانسنگ کتاب الهی و روایات پیشوایان دینی، خطبە فدک را بررسی کرده است. این کتاب شامل دیباچه و چهار بخش «مباحث توحیدی و بیان فلسفە آفرینش»، «پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و عترت: مرزبانان قلمرو وحی»، «فلسفە احکام الهی» و «استدلال بر حقانیت» است. ایشان در این دروس با استناد به آیات قرآن و روایات پیشوایان دینی، خطبه فدک را بررسی کرده‌اند.

گزیده کتاب سیری در خطبه فدک

«سپس صدیقه‌کبری علیهاالسلام آیۀ ١٤٤ از سورە آل عمران را تلاوت می‌فرمایند که بیان‌کنندە رویدادهای ناگوار پس از رحلت پیامبر است: «محمد صلی‌االله‌علیه‌وآله‌وسلم فقط فرستادە خدا بود و قبل از او رسولان دیگری آمدند و رفتند. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، شما بـه عقب برمی گردید و با ایین اسلام وداع می گویید و رو به خرافات و مظالم جاهلیت می‌آورید؟ و هـرکس بـه عقب برگردد بـه خدا زیانی نمی‌رسد.» مفسران، شأن نزول این آیۀ گرانسنگ را این گونه می‌نویسند: در جنگ احد هنگامی که آتش نبرد شعله‌ور بود، ناگهان صدایی بلند شد که محمد (صلی‌االله‌علیه‌وآله‌وسلم) کشته شد! ایـن شایعە دروغین، تأثیر نامطلوبی در روحیە رزمندگان اسلام به جای گذاشت و در نتیجه منجر به فرار آنان گردید، اما در مقابل آنها اقلیتی فداکار و پایدار از جمله علی علیه‌السلام هم بودند که دیگران را به استقامت دعوت می‌کردند. این آیه در آن  حادثه و به جهت خودسازی مسلمانان نازل شد تا به آنها بگوید: چنانچه بر فرض چنین اتفاقی هم بیفتد و پیامبر کشته شود، باید تا به دست آوردن پیروزی نهایی به جنگ ادامه دهید تا اگر بیگانه‌ای به صحنه وارد شود، به هیچ رو احساس نکند که مسلمانان رهبر و زعیم خود را از دست داده‌اند. بانوی بزرگوار اسلام با اشاره به این آیه مطالبی را متذکر می‌شوند: اکنون همان صحنە تاریخی تکرار شده است؛ فرقی که هست این است که در گذشته، مرگ رسول خدا شایعه بود اما حالا واقعیت دارد؛ در آن صحنه دشمن بی‌نقاب در معرکه جنگ حـضور داشت، اما این بار با نقاب اسلام در صحنه است و بـه نام اسلام معرکه‌گردانی می‌کند. مصیبت این است که چه کسانی خود را خلیفه و جانشین پیامبر خدا معرفی می‌کنند.»

صفحات کتاب :
212
کنگره :
‏‫‭BP۲۷/۲۲‏‫‭/ط۱۶س‌۹ ۱۳۸۵
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۹۷۳
کتابشناسی ملی :
11820- 85 م
شابک :
9789640205730
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه سیری در خطبه فدک