امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 26,700
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نظام تربیت توحیدی

کتاب «نظام تربیت توحیدی» شامل جلسات هیئت اندیشه‌ورز ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با موضوع نظام تربیت توحیدی است، که حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی مباحث مطرح شده در جلسات را مدون کردند، این کتاب در واقع، اثر مشترک موسسه جوانان آستان قدس رضوی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور است.

مباحثی که در کتاب «نظام تربیت توحیدی» دنبال می‌شود، «نظام تربیت دینی» یا به تعبیر دقیق‌تر «نظام تربیت توحیدی» با تأکید بر نوجوان و جوان معاصر است که برای پرداختن به آن باید به سؤالات زیر پاسخ داده شود:

  1. مقصود از تربیت چیست؟
  2. اهداف تربیت کدامند؟
  3. راهبردهای اصلی تربیت چیست؟ مربی باید از چه چیزهایی در فرایند تربیت به‌عنوان ابزارهای اصلی استفاده کند؟
  4. موانع تربیت چیست؟
  5. چه قالب‌ها و محتواهایی باید در عرصه تربیت به مخاطب منتقل شود؟
  6. نوجوان و جوان معاصر چه ویژگی‌هایی دارد؟
  7. مربی توحیدی باید چه خصوصیاتی را دارا باشد؟

در این کتاب به مباحثی همچون تعریف و اهداف تربیت توحیدی، فرآیند کلان و عمومی تربیت، نگاهی به وضعیت جوان معاصر و ویژگی‌های مربی پرداخته شده است. 

از سرفصل‌های عمدۀ این کتاب می‌توان به بررسی مدل مادی و مدل فرامادی تربیت و تفاوت این دو با روش تربیتی قرآن کریم، ارائه محتوای کلان آموزش جهان‌بینی توحیدی، بیان محتوای آموزش باید و نباید‌های زندگی توحیدی، آموزش مفاهیمی که سبب حرکت متربی به سمت خدا می‌شود، شاخصه‌های تربیت پایدار با تمرکز بر مدل اسلامی، ویژگی‌های منحصر به‌فرد تربیت توحیدی و تأثیر آن بر مخاطب، ارائه راهکار‌های کاربردی و عملیاتی برای مربیان آموزشی و ویژگی‌های یک مربی کارآمد و ارائه راهبرد‌های اصلی اشاره کرد. کتاب «نظام تربیت توحیدی»، می‌تواند برای مربیان کانون‌های فرهنگی که با نوجوانان و دانش‌آموزان مرتبط هستند، کتابی کارآمدی باشد. 

گزیده کتاب نظام تربیت توحیدی

در یک نگاه کلان نظام تربیت توحیدی نظامی تربیتی است که 1. جهان‌بینی 2. هدف 3. شاخصه‌های رشد 4. روش تربیت در آن همه بر محور توحید شکل گرفته است و بقیه ابعاد تربیت در سایه آن قرار دارد.

جهان‌بینی اسلام بر آن است که خداوند در همه کمالات یگانه است و با هیچ‌کسی در هیچ کمالی شریک نیست و تمام مخلوقات هرچه دارند، عاریه و امانتی بیش نیست. علم و حیات و قدرت منحصر در خداوند است و لذا هیچ موجودی جز او شایسته هیچ مرتبه از پرستش یا محبت یا تکیه‌کردن و اعتماد و کمک خواستن و... نیست، مگر به اعتبار این‌که آینه‌ای از کمالات پروردگار است.

صفحات کتاب :
205
کنگره :
‏‫‬‭‬‮‭BP۲۳۰/۱۸
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭۲۹۷/۴۸۳۷
کتابشناسی ملی :
9451005
شابک :
9786227281644
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه نظام تربیت توحیدی