کتاب پیشگیری از بارداری و سقط درمانی در آیینه فقه pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,400
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پیشگیری از بارداری و سقط‌ درمانی در آیینه فقه 

کتاب «پیشگیری از بارداری و سقط‌درمانی در آیینه فقه»، اثر سیدمحسن مرتضوی بوده و در انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

ازمسایل و موضوعات جدید و مورد ابتلای جوامع بشری و به‌خصوص جامعه اسلامی، دو موضوع راه‌های پیشگیری از بارداری و سقط جنین می‌باشد. نظر دین مبین اسلام و همواره بر تشویق و تأکید بر تکثیر نسل بوده است، ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی راه‌های متعدد و بعضاً پرخطر برای تحدید نسل و پیشگیری از بارداری در جامعه رواج پیدا کرده است. همچنین موضوع سقط جنین، امروزه در تمام جوامع به منزله یک معضل اجتماعی تلقی می‌شود، به‌طوری‌که سلامت خانواده و جامعه را با مشکل مواجه کرده است. از این جهت بررسی این راه‌ها و بررسی موارد جواز سقط جنین نیاز به بحث همه‌جانبه، موضوع‌شناسی و روشن شدن احکام تکلیفی و وضعی مرتبط با خود را دارد که در کتاب «پیشگیری از بارداری و سقط‌درمانی در آیینه فقه»، به مباحث استدلالی و اجتهادی آن پرداخته شده است. کتاب «پیشگیری از بارداری و سقط‌درمانی در آیینه فقه» در سه بخش و یک خاتمه تنظیم شده است:

در بخش نخست، موضوع مشروعیت تحدید نسل در اسلام مورد بحث قرار گرفته است؛ در بخش دوم، حکم شرعی راه‌های مختلف پیشگیری از بارداری مطرح شده است؛ در بخش سوم به احکام وضعی و تکلیفی مرتبط با سقط جنین و سقط‌درمانی پرداخته شده است؛ در قسمت خاتمه، نیز موضوعاتی چون بحث مهم ملاک در ولوج (دمیده شدن) روح، مجوزات معاینات پزشکی مشتمل بر حرام و تجهیز و دفن جنین سقط شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

گزیده کتاب پیشگیری از بارداری و سقط‌ درمانی در آیینه فقه 

سقط جنین به سه صورت قابل تقسیم است:

  1. سقط طبیعی: (مرضی، غیرارادی، خودبه‌خودی) که در برخی زنان به دلیل ارثی، ساختاری، ابتلا به بیماری‌های گوناگون مانند فشار خون، عفونت‌ها، اختلال‌های جفت و جنین سقط به صورت خودبه‌خودی و غیرارادی محقق می‌شود که از لحاظ قانونی این نوع از سقط مجازاتی در بر ندارد، چون فاقد عنصر اراده و عمد است.
  2. سقط‌درمانی و طبی: گاهی مادر به بیماری‌هایی مبتلاست که ادامه حیات جنین و حاملگی برایش ضرر دارد یا جنین موجود در رحم دچار ناهنجاری‌هایی شده است که با حیات جنین منافات دارد و بعد از زایمان جنین قادر به حیات نمی‌باشد. در این موارد نوعاً یا وجود سه شرط اجازه سقط‌های درمانی صادر می‌شود...
  3.  سقط عمدی و جنایی: به خارج شدن جنین قبل زا موعد خود گفته می‌شود که با عنصر اراده و عمد و دخالت فرد یا دیگران انجام می‌شود یا توسط مادر با خوردن دارو یا توسط پزشک و ماما با به کار بردن وسایل و داروهای سقط، که بر آن عنوان جنایت صادق خواهد بود و در قانون اسلامی برای آن مجازات سنگینی وضع شده است.

صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۱۹۸/۶
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۳۷۹‬
کتابشناسی ملی :
9448430
شابک :
9786226626415
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه پیشگیری از بارداری و سقط درمانی در آیینه فقه