نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب بتن و آسفالت تراوا، با بررسی آخرین اطلاعات و منابع مؤسسات آکادمیک، گروه های صنعتی، جامعه ی مهندسی و علمی، نتایج روسازی های تراوا را در قالب یک سند شرح داده است.

علی رغم مزایای محیطی روسازی های تراوا در آمریکای شمالی، آن ها جایی در همایش های طراحی و ساخت شهری ندارند. تعداد کمی از آژانس های محلی و ایالتی از استانداردها یا دستورالعمل های طراحی برای مهندسان خود برخوردار هستند. مرجع های کمتری برای اطلاعات پیشرفته تر و فراتر از دستورالعمل های عمومی وجود دارند.

با توجه به این که راهنمای فنی قابل دسترس و مزایای تکنولوژی بهترین روش مدیریت آب های سطحی محدود هستند، کمیته ی توسعه ی کم تأثیر شورای تحقیق منابع آبی شهری مؤسسه ی منابع آبی و محیطی انجمن مهندسان ساختمان آمریکا اقدام به تشکیل کمیته ی فنی روسازی های تراوا کرد. توسعه ی کم تأثیر به سیستم ها و روش هایی اشاره دارد که از فرآیندهای طبیعی برای بهبود کیفیت آب استفاده می کنند.

جلسات فنی کمیته ی توسعه ی کم تأثیر در خصوص روسازی های تراوا به عنوان بخشی از کنفرانس های ملی این تکنولوژی در ویلمینگتن نیوجرسی (انجمن مهندسان ساختمان آمریکا، 2007)، سیاتل واشنگتن (انجمن مهندسان ساختمان آمریکا، 2008)، سانفرانسیسکو کالیفرنیا (انجمن مهندسان ساختمان آمریکا، 2010) و فیلادلفیا پنسیلوانیا (انجمن مهندسان ساختمان آمریکا، 2011) برگزار شدند.

این کمیته از اعضای انجمن های علم آکادمیک، انجمن های نظارتی، انجمن های مهندسان و نمایندگان فنی صنعت روسازی های تراوا تشکیل شده، اطلاعات قابل دسترس تکنولوژی روسازی های تراوا را بررسی و گزارش خود را درباره ی وضعیت تکنولوژی روسازی های تراوا به عنوان بهترین روش مدیریت آب های سطحی ارائه کرده است.

یافته های این کمیته معرف اطلاعات موجود در زمان انتشار کتاب بتن و آسفالت تراوا (Permeable Pavements) در خصوص طراحی، نصب و نگهداری روسازی های تراواست. سند حاضر با ارائه ی خلاصه ی روش های پذیرفته شده ی فعلی برای کمک به مهندسان ارائه شده و به عنوان جایگزینی برای تجربه و قضاوت مهندسی، استانداردهای تفصیلی، کتاب های تخصصی و مرجع های ضروری پروژه های مهندسی در نظر گرفته نشده است.

در بخشی از کتاب بتن و آسفالت تراوا می خوانیم:

هر چند جزییات و مشخصات مهندسی برای روسازی تراوا در دسترس هستند، ولی روش ها و مواد خاص مشخصات فعلی یک منطقه برای منطقه ی دیگر به کار نمی روند. دو عامل مهم منطقه ای تأثیرگذار بر طراح روسازی تراوا عبارتند از آب و هوا و مواد محلی قابل دسترس (نوع مواد و فاصله عرضه کننده ی مواد از سایت کارگاه پروژه).

شرایطی مانند دما، نوع بارش، الگوها و دسترسی مواد سیستم سطح تراوا به اصلاحات نیاز دارند تا در مکان های خاص به کار روند. این اصلاحات مهم برای اطمینان از انتخاب مناسب مواد برای کاربرد و آب و هوای خاص است و بر هزینه ها تأثیرگذار هستند. هزینه های متفاوت به عدم انتخاب یک نوع سطح خاص منجر می شود. انواع روسازی ها برای استفاده در بعضی از شرایط آب و هوایی مناسب نیستند.

برای مثال، آسفالت متخلخل در نواحی با دمای زیاد سالیانه به کار نمی رود. طراحی روسازی بدون دانه های ریز در مخلوط سطح آسفالتی به نرم شدن آسفالت متخلخل و نفوذ بیندر در لایه های پایین تر منجر می شود؛ یعنی تجزیه ی روسازی تراوا و کاهش تراوایی به دلیل جمع شدن بیندر در لایه های زیر اساس. به علاوه، دانه های ریز درون بیندر موجب کاهش تراوایی می شوند.
صفحات کتاب :
240
کنگره :
‏‫‬‭TE۲۵۱‏‫‭/ب۲ ۱۳۹۸
دیویی :
‏‫‬‭۶۲۵/۸
کتابشناسی ملی :
5599190
شابک :
‏‫‭978-622-95283-0-3‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه بتن و آسفالت تراوا