امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 114,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

«محمد بن ابراهیم بن جعفر» ملقب به «کاتب نعمانی» در کتاب غیبت نعمانی احادیث مربوط به غیبت و ظهور و مسائل مربوط به امامت را گردآوری نموده است.

معرفی کتاب غیبت نعمانی

کتاب متن و ترجمه غیبت نعمانی اثر محمدبن ابراهیم نعمانی است. این کتاب، از جمله کتاب‌های انتشارات کتاب جمکران است که توسط مجتبی عزیزی در 760 صفحه به فارسی ترجمه شده است. اثر پیش رو به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار شیعه در خصوص غیبت و ظهور امام دوازدهم شیعیان در اوایل دوران غیبت کبرا است. مجموع روایات این اثر، 478 مورد است که در 26 باب آمده است. کتاب غیبت نعمانی، یکی از مصادر و منابع مهم کتب دیگر علمای متأخر شیعی است. این کتاب، از مهم‌ترین و پربارترین آثار در حوزۀ مهدویت است که ضمن فراهم آوردن زمینۀ شناخت امام زمان (ع) و مسئلۀ غیبت، با استناد به قرآن، احادیث، روایات و عقل، به شبهات و اشکالات وارده بر غیبت صاحب الزمان، پاسخ می‌دهد.
کتاب غیبت، یکی از خالص‌ترین میراث‌های علمی ما است که در نوع خود در زمرۀ بهترین کتب تألیف به شمار می‌رود. این کتاب، نزد دانشمندان و نامداران مذهب ما از ستون‌های پابرجا و محکم و از ذخائری است که از دیرباز به جای مانده و یادگار جاودان مذهب ما بوده و موضوعش که همان امامت است؛ از مهم‌ترین موضوعات اعتقادی نزد ما است. لذا باید آن را سنگ زیر بنایی دانست که کلیۀ ستون‌های اعتقادی ما بدان متکی است.

خلاصه کتاب متن و ترجمه غیبت نعمانی

محمدبن ابراهیم نعمانی ملقب به «کاتب نعمانی»، یکی از محدثان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم است که به ابن زینب مشهور است. وی از جمله نویسندگانی است که در شناخت رجال و احادیث آنان تبحر دارد. نعمانی نزد ثقه الاسلام، «محمد بن یعقوب کلینی» حدیث آموخت و قسمت عمدۀ دانش خود را از او فراگرفت. وی کاتب شیخ کلینی (استادش) بود و به همین نام به شهرت رسید. از جمله آثار ارزشمند وی«غیبت نعمانی» است که مجموعه‌ای از احادیث مربوط به غیبت و ظهور مسائل مربوط به امامت را در خود جای داده است.
نویسنده جهت رفع شکی که بعد از مرگ امام یازدهم، میان شیعیان افتاده بود، دست به نگارش این کتاب زد. با این هدف که شیعیان ضرورت غیبت را درک کنند. وی در خصوص انگیزۀ نوشتن این کتاب، این‌گونه بیان ‌می‌دارد: "در جامعه می‌دیدم که شیعیان و علاقه‌مندان به محمد و آل محمد (ص) به گروه‌های مختلفی تقسیم شده‌اند و نسبت به امام زمان، ولی امر و حجت پروردگار خود سرگردان گشته‌اند.
پس از بررسی، دلیل آن را غیبت آن حضرت یافتم، چنان‌که رسول خدا (ص)، حضرت علی (ع) و ائمه معصومین نیز به آن اشاره داشته‌اند؛ لذا به یاری خداوند بر آن شدم تا روایاتی که مشایخ بزرگ روایی از امیر المؤمنین و ائمه معصومین دربارۀ غیبت امام عصر روایت کرده‌اند را جمع آوری نمایم. بسیاری از روایاتی که اکنون در اختیار من است را علمای اهل تسنن نیز روایت کرده‌اند. البته روایات آنان در این باره بسیار گسترده‌تر از روایاتی است که هم‌اکنون در اختیار من است".

برشی از متن کتاب غیبت نعمانی

روایات دربارۀ نگهداری سرّ آل محمد از نااهلش و این‌که نباید اشاعه یابد و به گوش دیگران برسد:
و امیر المؤمنین (ع) آن راستگوترین راستگویان در خطبۀ مشهور خود که موافق و مخالف آن را روایت کرده‌اند می‌فرماید: «بدانید آن علم که آدم آن را از آسمان با خود به زمین فرو آورد و همه آنچه که برتری پیامبران تا خاتم النّبیین بدان بود یکجا در عترت خاتم پیامبران فراهم آمده است. دیگر به کدام سو خود را به هلاکت می‌افکنید؟ به کجا می‌روید؟ ای کسانی که از تبار کشتی نشستگان هستید. این مثل آنست در میان شما، پس همچنان که نجات یافت هرکس در آن رفت و رهایی یافت، نجات و رهایی خواهد یافت کسی که بدین کشتی نجات پناه برد، وای بر کسی که از آنان باز پس ماند – یعنی از امامان (ع)».
و باز فرمود: «مثل ما در میان شما همچون غار (پناهگاه) است برای اصحاب کهف و مانند باب حطّه است که آن در سلامت بود، پس جملگی از در سلامت در آئید» و باز آن حضرت در همین خطبه فرمود: «آن عدّه از یاران پیامبر که وقایع را به خاطر می‌سپرند می‌دانند که رسول خدا (ص) فرمود: من و اهل بیت من پاکان هستیم، پس بر آن پیشی نجوئید که گمراه می‌شوید و از آنان باز پس نمانید که گرفتار لغزش خواهید شد، و با آنان مخالفت نکنید که در نادانی خواهید ماند، چیزی به آنان نیاموزید که از شما داناترند، و خود از کوچکی داناترین مردن‌اند و در بزرگی (بزرگسالی) نیز از همۀ مردم داناتر، از حقّ و اهل حقّ در هر کجا هستید پیروی کنید و از باطل و اهل آن در هر کجا که هست دوری گزینید».
اما این مردم از کسانی که به چنین صفاتی آراسته بودند، و چنین ستایش‌ها در حقّ آن‌ها شده بود، و چنین دعوت و هدایت که از حقّ به سوی آنان شده بود روی برتافتند و از ایشان بریده، به دیگران پرداختند، و امر رسول خدا (ص) را به بازی گرفتند وسخنش بی‌مقدار و بیهور انگاشتند و کسی را ترک گفتند که خدا با زبان پیامبر خود (ص) فرمانبرداری و پرسش و فراگیری و بهره‌مندی از او را واجب ساخته بنا به فرمودۀ او که «اگر نمی‌دانید از آنان که یاد دارند بپرسید» و فرمایش دیگرش: «از خدا و پیامبر و اولی‌الأمر خود فرمانبرداری کنید» و رسول خدا (ص) راهنمایی فرموده که رستگاری در آویختن به دامان او و عمل به گفتۀ او و تسلیم در برابر دستور او است و نز فرا گرفتن از او و روشنایی خواستن از نور اوست، ولی مردم مدّعی این حقیقت برای غیر آنان شدند و از ایشان به سوی دیگران برگشتند و به جای آنان به دیگران راضی شدند و بدین سبب خداوند نیز آنان را از دست یافتن به دانش دور گردانید و هرکس خواهش نفس خود را (برابر سلیقه‌اش) برای خویش تأویلی کرد.

کتاب متن و ترجمه غیبت نعمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به کتب مهدویت و حدیث و تمام دوست‌داران اهل بیت پیشنهاد می‌کنیم.

خرید کتاب غیبت نعمانی

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان خرید کتاب متن و ترجمه غیبت نعمانی، نوشتۀ محمدبن ابراهیم نعمانی از انتشارات کتاب جمکران فراهم شده است. شما می‌توانید این اثر را در قالب کتاب چاپی تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با قیمت مناسب و تخفیف باورنکردنی در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کنند.

خرید کتاب غیبت نعمانی مشخصات کتاب متن و ترجمه غیبت نعمانی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتاب جمکران
نویسنده: محمد بن ابراهیم نعمانی
گوینده: مجتبی عزیزی
تعداد صفحه: 760
موضوع: احادیث در مورد مهدویت
قالب: الکترونیک و چاپی

 

کنگره :
‏‫‭BP۲۲۴/۴‏‫‭/ن۶۶غ۹۰۴۱ ۱۳۹۶
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۴۶۲
کتابشناسی ملی :
2680489
شابک :
‫‭9789649733340
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
760

کتاب های مشابه غیبت نعمانی