امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 18,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نسل مهدوی

کتاب «نسل مهدوی»، نوشته سمیه باغبادی است که چگونگی شکل‌گیری هویت دینی در کودکان را بررسی کرده است، این کتاب در انتشارات جمکران به چاپ رسیده است.

هویت هر انسان برداشتی است که از خود دارد. ارزش‌ها، عقاید و اهدافی که هر فرد به درستی درک کرده، خود را به آنها معتقد می‌داند و آنها را به کار می‌بندد، هویت او را می‌سازد. هویت دینی، ارتباط و نسبتی است که آدمی با دین دارد. فردی که از هویت دینی برخوردار است و تمام رفتار و اعمالش ریشه در دین دارد، با اعتقاد قلبی به دین عمل می‌کند و به سعادت می‌رسد. برای تربیت نسلی مهدوی باید تلاش کرد تا کودکانی با هویت دینی مطلوب پرورش داد؛ چرا که فردی با هویت دینی مطلوب، انسانی هدفمند است. هویت دینی، فلسفه حیات و هویت یک فرد را تشکیل می‌دهد و بر جهت‌گیری‌های او در زمینه‌های مختلف تأثیر می‌گذارد. پس از تثبیت هویت دینی، رفتارهای فردی و اجتماعی، بر اساس آرمان‌ها و هدف‌های دین شکل می‌گیرد. چنین فردی می‌تواند زندگیِ مورد رضایت امام زمان(عج) داشته باشد و جزء یاران ایشان قرار گیرد. شکل‌گیری هویت دینی، از نخستین روزهای زندگی و حتی پیش از تولد آغاز
می‌شود و در طی مراحلی شکل می‌گیرد و تا آخرین لحظات حیات ادامه می‌یابد. دوران کودکی، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوره زندگی انسان است که طلایی‌ترین بخش آن تا قبل از هفت سالگی است و بقیه عمر، برداشت میوه‌هایی است که در این دوران کاشته می‌شود. روایات ائمه معصومان (ع) نیز بر اهمیت دوره‌های آغازین زندگی در رشد و تعالی انسان تأکید دارد. والدین و مربیان کودکان که متولیان تربیت هستند، باید با دقت کافی به این مرحله از رشد توجه کنند تا بتوانند در انجام وظیفه خود موفق باشند که آن رساندن کودکان به مقام واقعی انسانیت و تربیت نسلی مهدوی است. بنابراین، والدین و مربیان باید با چگونگی شکل‌گیری هویت دینی و روش‌های تربیت دینی و عوامل و مراحل آن آشنا شوند تا بتوانند کودکانی با هویت دینی مطلوب و مورد رضایت حضرت صاحب الزمان (عج) تربیت کنند. از طرفی، لازمه پرورش نسلی مهدوی، تربیت کودکانی با هویت دینی است؛ از این‌رو، باید از همان روزهای نخست زندگی کودک و حتی قبل از تولدش به فکر تربیت دینی او باشیم.

کتاب «نسل مهدوی» اثری با محوریت تربیت دینی کودک است و به شکل‌گیری هویت دینی فرزندان کمک می‌کند، «نسل مهدوی» سه فصل دارد که هرکدام از آن‌ها به یکی از پله‌های رسیدن به یک هویت دینی اشاره می‌کند و سرفصل هرکدام بیانگر محتوای کتاب است.
فصل اول: عوامل مؤثر شکل‌گیری هویت دینی در کودکان
فصل دوم: مراحل شکل‌گیری هویت دینی در کودکان
فصل سوم: روش‌های اثرگذار بر شکل‌گیری هویت دینی در کودکان

گزیده کتاب نسل مهدوی

عوامل ارثی به همراه عوامل محیطی در رشد و پرورش موجود زنده مؤثر است. برخی از روان‌شناسان به محیط اهمیت بیشتری می‌دهند و برخی دیگر، تأثیر وراثت را برتر می‌دانند؛ اما در واقع، این دو به اندازه‌ای با هم پیوستگی دارند که
نمی‌توان آنها را به آسانی از یکدیگر جدا کرد. ژن‌ها با محیط یاختۀ فرد، پیوندی ناگسستنی و متقابل دارند؛ به گونه‌ای که فعالیت و کارکرد ژن‌ها به چگونگی محیطی بستگی دارد که در آن قرار گرفته‌اند. عوامل به ارث رسیده در ساختمان بدنی، تأثیر فراوانی در بروز رفتار دارد. در واقع، می‌توان گفت که رفتار، تابع وراثت است؛ اما خود رفتار نمی‌تواند ارثی باشد. آنچه از راه ارث به ما می‌رسد، ساختمان بدنی و قابلیت آنها برای واکنش نشان دادن در محیط‌های گوناگون است. بنابراین، توارث می‌تواند زمینه‌ساز رفتار ویژه‌ای در کودک باشد؛ اما خود رفتار، هرگز از راه ارث منتقل نمی‌شود. رفتار در جریان تکامل ادراک آموخته می‌شود؛ یعنی شخصیت آدمی از برآیند دو عامل وراثت و محیط تشکیل می‌شود.

کتابشناسی ملی :
5040885
شابک :
978-964-973-556-6
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
112
کنگره :
‏‫‬‭BP253/4‏‫‬‭‏‫‬‭/ب18ن5 1396
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۶۴۴

کتاب های مشابه نسل مهدوی