امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,800

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دست های آلوده

کتاب دست های آلوده (نمایشنامه در هفت مجلس) نوشته ی ژان پل سارتر، درامی سیاسی است که در کشوری خیالی به نام ایلیریا بین سال های 1943 و 1945 می گذرد و ماجرای قتل سیاست مداری برجسته را روایت می کند.

نمایشنامه ی بسیار خواندنی و جذاب دست های آلوده، اثری است از فیلسوف، رمان نویس و نمایش نامه نویس فرانسوی که در سال ۱۹۴۸ منتشر شده و با ترجمه روان جلال آل احمد به اوج شکوه خود رسیده است. ژان پل سارتر (Jean-Paul Sartre) در این نمایش نامه ی هفت پرده ای، فضای دوران کمونیستی فرانسه را حکایت می کند. این نمایشنامه برای اولین بار در 2 آپریل 1948 در پاریس به اجرا درآمد.

بخش عمده ی داستان دست های آلوده (Dirty Hands) از طریق فلاش بک نقل می شود و قاتل، چگونگی انجام مأموریت خود را تعریف می کند. هویت قاتل از همان ابتدا مشخص است، اما سؤال اصلی این جاست که آیا انگیزه ی ارتکاب قتل، سیاسی بوده است یا شخصی؟ بنابراین، سارتر در این نمایشنامه، بر چرایی به وقوع پیوستن اتفاقات و انگیزه های درونی انسان ها تمرکز کرده است.

نمایش هنگامی آغاز می شود که سپاهیان آلمان در حال عقب نشینی و شکست نهایی هستند. هوگو پسر جوانی از حزب کمونیست است که به دستور رهبران حزب، مأموریت کشتن یکی از اعضای بالا رتبه را دارد که به نظر می آید تفکراتش با سیاست حزب متفاوت است. در این عملیات همه چیز ساده اجرا نمی شود. داستان دلباختگی هوگو به یکی از اعضای حزب با محوریت سیاسی قصه گره می خورد. هرچند هوگو از پس این مأموریت سربلند بیرون می آید؛ چند سال به زندان می افتد و زمانی که آزاد می شود همه چیز تغییر کرده است...

سارتر با تسلط و توانایی خود با زبانی روان، در این اثر عمیق ترین نظرات سیاسی را بیان می کند. او توانسته است نمایش نامه ای متکی بر دیالوگ هایی عمیق و جذاب پدید آورد که با گذشت سال ها همچنان خواننده را تا انتها با اشتیاق دنبال خود می کشاند. بدون شک در تاثیرگذاری و ارتباطی که این نمایش نامه توانسته با مخاطب فارسی زبان برقرار کند، نمی توان از تاثیر ترجمه ی شیوای جلال آل احمد چشم پوشی کرد.

طبقه ی اول یک خانه کوچک کنار جاده است. طرف راست در ورودی و یک پنجره است که رودری آن بسته شده. آخر صحنه تلفن روی گنجه است. طرف چپ نزدیک ته صحنه یک در دیگر هست. میز و صندلی ها و اثاث اتاق غیرعادی و ارزان قیمت است. حس می شود که زنی که در این اتاق زندگی می کند نسبت به اثاث خانه کاملاً بی اعتناست. طرف چپ، پهلوی در، یک بخاری دیواری هست که روی رف آن آینه قرار دارد. ماشین ها گاهگاه از جاده می گذرند، صدای گاز دادن و دنده عوض کردن آن ها می آید...

صفحات کتاب :
168
کنگره :
‏‫PQ2623‭‬ ‭/‮الف‬45‏‫‭د5 1393
دیویی :
842/914
کتابشناسی ملی :
3555251
شابک :
‏‫978-600-7436-18-9‬
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه دست های آلوده