کتاب سرقت تجهیزات برقی و روش های پیشگیری از آن pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سرقت تجهیزات برقی و روش های پیشگیری از آن

در کتاب سرقت تجهیزات برقی و روش های پیشگیری از آن نوشته ی اسلام نیکنام راهکارهای پیشگیری از سرقت لوازم برقی معرفی می شود. پدیده سرقت لوازم و تجهیزات از شبکه های توزیع، امروزه به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است. 

این جرم نه تنها به شرکت های توزیع مستقیما آسیب های جدی می رساند بلکه به مشترکین و تولیدات کشاورزی، صنعتی، تجاری و به طور کلی افراد جامعه نیز زیان وارد می سازد، پس هر گونه اقدام جهت کاهش و مهار نمودن این جرم به نفع همه گروه های جامعه است.

از آن جایی که جرم، سرقت از جمله جرائمی است که سابقه دیرینه در زندگی انسان دارد و حتی می توان گفت، پیشینه آن از هنگام شروع زندگی جمعی و تحقق مفهوم مالکیت به وجود آمده و همواره مورد تقبیح و مجازات بوده است و همچنین با توجه به این که سرقت تجهیزات برقی، یکی از انواع سرقت هایی که است که جدیدا در شهرهای مختلف ایران شیوع پیدا کرده است، لذا در کتاب حاضر با توجه به مستند سازی و تبیین و تحلیل موضوع جرم (سرقت تجهیزات برقی و انگیزه های سارقین و راه های پیشگیری از این نوع جرم) کشور عزیزمان ایران، اعلام شده، مع ذلک تمام وسائل و ابزاری که در انتقال انرژی برق از نیروگاه تا منزل مشترکین برق مورد استفاده قرار می گیرد، در قالب تجهیزات برقی است و هرگونه سرقت در مورد این تجهیزات در قالب مفهوم سرقت تجهیزات برقی قلمداد گردیده است. 

گزیده کتاب سرقت تجهیزات برقی و روش های پیشگیری از آن 

 همانگونه که در بحث سیر تحول قانون گذاری سرقت در قوانین ایران گفته شد، با توجه به تعریفی که قانون مجازات اسلامی از سرقت کرده است، نویسندگان حقوق کیفری بر این عقیده اند که چون قانون گذار ایران سرقت را معنون به حد و تعزیر کرده است، بایستی تعریف آن به گونه ای باشد که هر دو را شامل شود و تعریف کنونی قانون مجازات اسلامی هر دو را در بر می گیرد. زیرا به عقیده آن ها قید «به طور پنهانی» که در ماده 197 قانون اخذ شده، مربوط به سرقت مستوجب حد است و چون سرقت مستوجب تعزیر نیز وجود دارد، بایستی تعریف به گونه ای باشد که شامل آن نیز بشود.

برای رفع این اشکال گفته اند، باید قید «به طور پنهانی» حذف و به جای آن قید «متقلبانه»، جایگزین گردد. از این روی تعریفی را از حقوق دانان گذشته که از نظام حقوقی فرانسه اخذ شده است، ارائه کرده و گفته اند: سرقت عبارت است از: ربودن متقلبانه مال منقول متعلق به دیگری. از دیدگاه آنان تعریف فوق از سرقت، شامل سرقت حدی و تعزیری است زیرا متقلبانه بودن، یعنی فقدان علم و رضایت صاحب مال. بنابراین برای تحقق مفهوم متقلبانه، به حسب ظاهر وجود دو عنصر عدم علم و عدم رضایت صاحب مال ضروری است.

 این گونه تغییر و اصلاح در تعریف سرقت با توجه به ذهنیتی است که حقوق دانان ایرانی از نظام حقوقی انگلیس و فرانسه دارند. این امر درست به نظر نمی رسد، زیرا اگر قرار است تغییر و اصلاحی در تعریف سرقت انجام گیرد، بایستی با توجه به پیشینه فقهی و ذهنیت قانون گذار باشد، نه آنچه که در دیگر نظام های حقوقی مطرح است. همان گونه که قبلا نیز بیان گردید، قانون گذار در تعریف سرقت از مباحث فقهی بهره جسته و بر این باور بوده است که در آن چارچوب مشی کند.

صفحات کتاب :
165
کنگره :
TK3001‬‭‏‫‬‭/ن9س4 1396
دیویی :
621/319
کتابشناسی ملی :
4761623
شابک :
‬‏‫‭978-600-8796-60-2
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه سرقت تجهیزات برقی و روش های پیشگیری از آن