کتاب اندیشه در بحران (دفتر دوم)

آیزایا برلین، میلتون فریدمن و جان راولز در نگاهی کوتاه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,600
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اندیشه در بحران (دفتر دوم)

کتاب اندیشه در بحران (دفتر دوم) نوشته شهریار زرشناس توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. در این جلد آیزایا برلین، میلتون فریدمن و جان راولز در نگاهی کوتاه مورد بررسی قرار گرفته اند.

آیزایا برلین: نویسنده، تئوریسین و ایدئولوگ نئولیبرالیست انگلیسی است. در درون ایدئولوژی نئولیبرالیسم، تمایلات و رویکردهای متفاوت تئوریکی ای حضور دارند که در عین وحدت در تعلق به مبادی و غایات و شاکله ایدئولوژیکی واحد، با یکدیگر اختلافاتی نیز دارند. آیزایا برلین نماینده یکی از تمایلات تئوریک درون ایدئولوژی نئولیبرالیسم است.

میلتون فریدمن: یکی از ایدئولوگ های نئولیبرالیسم و سردمدار اصلی جریان اقتصادی ای است که به مکتب پولی نوین یا مکتب پولی شیکاگو (مانیتاریسم) معروف است.

جان راولز: اساس اندیشه راولز لیبرالیستی است. تفسیر راولز از انسان یک تفسیر فردانگارانه لیبرالی است. مطابق این تلقی لیبرالی، راولز بشر را موجود عاقل سودانگار و یک اتم نفسانی قائم به خود می انگارد.

برلین در مقام نویسنده، سخنران، عضو اداره اطلاعات دولت بریتانیا و از طریق تدریس و نگارش آثار و انجام دادن فعالیت‌های جاسوسی و دیپلماتیک و سیاسی در جهت ترویج آرای نئولیبرالی و خدمت‌گزاری برای نظام جهانی سلطه اومانیستی و دفاع از بقا و تداوم حیات نظام سرمایه‌داری جهانی پیگیرانه گام برداشت.

گزیده کتاب اندیشه در بحران (دفتر دوم)

آیزایا برلین یهودی بود و پیوندهای نزدیکی با محافل و شخصیت‌های صهیونیست داشت. او به واسطه همکاری با آژانس یهود و شخصیت‌هایی چون بن‌گوریون و وایزمن و از طریق برقراری ارتباط با لابی‌ها و گروه‌های فشار صهیونیستی و دولتمردان امریکایی و انگلیسی در زمینه‌سازی برای تأسیس رژیم صهیونیستی نقش‌آفرینی کرد.

 برلین از دوستان سرمایه‌دار یهودی صهیونیست، بارون روچیلد، بود. برلین آته‌ئیست بود، اما در عین حال به آنچه هویت یهودی خود می‌دانست عمیقاً و به نحوی متعصبانه پایبند بود. از سال‌های آغاز جنگ جهانی دوم، همکاری با اداره اطلاعات رژیم انگلستان را آغاز کرد. در مقام جاسوس اداره اطلاعات با بسیاری از دولتمردان متنفذ امریکایی و انگلیسی ارتباط برقرار کرد.

صفحات کتاب :
142
کنگره :
Q141‏‫‭‏‫‭/ز4‮الف‬8 1398
دیویی :
509/22‬‬
کتابشناسی ملی :
5495011
شابک :
978-600-03-2850-4‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اندیشه در بحران (دفتر دوم)