امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
کتاب کودک مطلوب من: راهنمای والدین برای تربیت بهتر کودکان نوشته ی سرور ادیبی، به شما کمک می کند تا راه و روش فرزندپروری را یاد گرفته و کودکی مطلوب داشته باشید.

فرزندپروری یکی از اهداف و راهبردهای اساسی خانواده است که محصول و میوه خانواده را مشخص می کند. در واقع خانواده مطلوب بر اساس خروجی مطلوب آن یعنی فرزندان سالم و توانمند ارزیابی می شود.

فرزندپروری فرآیندی است که از آمادگی و آگاهی خانواده آغاز و به شکوفایی تمدن و توسعه سرمایه اجتماعی منتهی می شود.

هرگونه سهل انگاری در آمادگی مهارت در خصوص تربیت فرزندان می تواند به فرزند آزاری و حتی جنایتی آرام منجر شود. جایی که ثمره یک خانواده فرزندان افسرده یا منحرف یا... باشد علاوه بر خود فرزندان، جامعه باید هزینه این سهل انگاری و یا جنایت را بپردازد. اما فرزندپروری که پایه و اساس آن صحیح باشد علاوه بر بهبود وضعیت خانواده، باعث ایجاد جامعه ای با نشاط و پویا خواهد شد. پس فعال سازی عقلانیت، هوشمندی ماهرانه والدین در زمینه ی فرزندپروری موجب کارآمدی و زیست متعادل آینده سازان می گردد.

امید است کتاب حاضر که به همت روانشناس کودک و نوجوان سرکار خانم سرور ادیبی نوشته شده است گامی در جهت ارتقا و بهبود پروسه فرزندپروری باشد.

در بخشی از کتاب کودک مطلوب من: راهنمای والدین برای تربیت بهتر کودکان می خوانیم:

همسو نبودن و اختلاف والدین در روش تربیتی، درست مثل این است که هرکدام از سمتی دست بچه را می کشند، کودک این از هم گسیختگی را سریعاً درک می کند و برای رسیدن به امیال خود از آن استفاده و گاهی سوءاستفاده می کند.

والدین باید در رابطه با شیوه تربیتی به تفاهم و تعادل برسند و نباید نظرها و شیوه های دیگران را داخل سیستم تربیتی خود کنند. برای کنترل کودک باید به او نشان دهید که در برابرش مصمم هستید.

تنش و فشار روانی در خانواده:

تنش ها و ناملایمتی هایی که در خانواده رخ می دهد مثل طلاق، ازدواج مجدد، اختلاف ها، بیماری های جسمی و ... از دیگر عواملی هستند که می توانند با تأثیری که بر سلامت روان اعضای خانواده و شکل روابط آنان با یکدیگر و با کودک می گذارد، رفتار کودک را تغییر دهد.

جامعه: وقتی سن کودک بیشتر می شود و به مهد و مدرسه می رود، با افراد و موضوعات جدیدی سر و کار پیدا می کند که می توانند آثار مثبت یا منفی بر او داشته باشند. مثل دوستان، همکلاسی ها، رسانه (اینترنت، کامپیوتر، تلویزیون) و کارکنان و محیط مدرسه.

تماشای مداوم تلویزیون و ماهواره به ویژه صحنه های پرخشونت و بازی های نامناسب رایانه ای باعث کاهش خلاقیت و تعامل کودکان با خانواده و افزایش رفتارهای پرخاشگرانه می شود.

والدین باید روی بازی های رایانه ای و فیلم هایی که کودک می بیند شناخت و آگاهی داشته باشند. بسیاری از کودکانی که به مراکز مشاوره به دلیل اضطراب و ترس مراجعه می کنند اغلب بعد از دیدن فیلم هایی که مناسب سنشان نبوده و صحنه های ترسناک داشته یا بازی هایی که موجودات خیالی و ترسناک داشته اند به مشکلاتی مثل شب ادراری، لکنت زبان، دیدن کابوس، ترس شدید و... مبتلا شده بودند.
صفحات کتاب :
37
کنگره :
HQ769
دیویی :
649/1‬
کتابشناسی ملی :
5735426
شابک :
978-622-6841-03-0
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه کودک مطلوب من