کتاب محاصره لنینگراد (جلد دوم) pdf

جنگ جهانی دوم: 900 روز ترس و وحشت (اکتبر ۱۹۴۲ تا ژانویه ۱۹۴۴)

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 28,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب محاصره لنینگراد (جلد دوم)

کتاب «محاصره لنینگراد (جلد دوم)» نوشته دیوید ام. گلانتز است که با ترجمه طاهره آشتیانی، در انتشارات آرمان رشد منتشر و وارد بازار نشر شده است.

در سال ۱۸۱۲ ناپلئون حمله به روسیه را آغاز کرد، اما با وجود فتح مسکو، مغلوب سرمای طاقت‌فرسا و کمبود آذوقه شد و مجبور به عقب‌نشینی شد. ۱۳۰ سال بعد هیتلر دست به همان اقدام زد و درنهایت نیز همانند ناپلئون شکست خورد. یکی از نماد‌های مهم مقاومت روسیه دربرابر هیتلر، محاصره 900 روزه شهر لنینگراد (سن‌پترزبورگ کنونی) بود که در برابر حملات ارتش آلمان مقاومت کرد و تسلیم نشد. محاصره 900 روزه لنینگراد، دومین شهر بزرگ و از مراکز مهم صنعتی شوروی، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های جنگ جهانی دوم بود و تصرفش یکی از اهداف سه‌گانه عملیات بارباروسا بود که منجر به مرگ بیش از یک و نیم میلیون غیرنظامی از گرسنگی شد، ولی نهایتاً شوروی موفق شد شهر را حفظ کرده و آلمانی‌ها را عقب براند. محاصره این شهر از هشتم سپتامبر 1941 تا بیست‌و‌هفتم ژانویه 1944، به وقوع پیوست.
کتاب «محاصره لنینگراد»، در دو جلد به توصیف منطقی و دقیق عملیات‌هایی پرداخته که بی‌شک زمینه‌ساز تمام وقایع و فجایعی است که بر سر مردم لنینگراد رفته است. جلد اول از ژوئن 1941 تا اکتبر 1942 را شامل می‌شود که برای ورود به این برهه از تاریخ، برخی وقایع دیگر نیز که زمینه‌ساز این جنگ بزرگ بوده، بیان شده است. جلد دوم از اکتبر 1942 تا ژانویه 1944 و حوادث چند ماه پس از آن را در برمی‌گیرد.

گزیده کتاب محاصره لنینگراد (جلد دوم)

مقامات لنینگراد پس از عبور از زمستان سخت 1941 تا 1942 تقویت شبکه دفاعی شهر را ادامه دادند. حالا دیگر مسیر تأمین مایحتاج شهر از طریق دریاچه لادوگا سازمان‌یافته‌تر شده بود و حتی راه ارتباطی مختصری نیز با نواحی پشتی سپاه شوروی برقرار شده بود. در این میان بمب‌ها و آتش توپخانه آلمان همچنان شهر را در هم می‌کوبید.

زمانی که ارتش سرخ در سال‌های 1942 و 1943 تلاش خود را معطوف به شکست حصر لنینگراد کرده بود، استاوکا مشغول آزمودن سایر نواحی جبهه خود شده بود و روزبه‌روز سطوح دفاعی شهر را قوی‌تر می‌کرد و به آن عمق می‌بخشید. سرانجام دورتادور شهر را کمربندهای دفاعی مجزا و تفکیک‌‌شده‌ای دوره کردند و به تعداد بی‌شماری موانع ضدتانک نیز مجهز شده بودند. منطقه زیر پوشش پراکنده توپخانه و شبکه درهم‌پیچیده و مؤثری از سامانه‌های ضدهوایی و میدان‌های آتش قرار داشت. شیرازه ساختار دفاعی نیمه اول سال 1942 را سامانه‌ای از خندق‌های پیچ‌درپیچ، استحکامات دفاعی تجهیز شده و خطوط ساده‌تر دفاعی تشکیل داده بود که در شبکه پشتیبانی دفاعی چندلایه‌ای استقرار یافته بودند. منطقه تحت کنترل گردان‌های دفاعی، متشکل از گردان تفنگ‌دار، سلاح‌های پشتیبانی و سامانه طراحی‌شده‌ای از خندق‌ها و سنگرها، از نظر تاکتیکی پایه و اساس هر کمربند مجزای دفاعی را تشکیل می‌دهد.

صفحات کتاب :
176
کنگره :
‏‫‭D۷۶۴/۳‬‬
دیویی :
‏‫‭۹۴۰/۵۴۲۱۷۲۱‬‬
کتابشناسی ملی :
9441151
شابک :
9786222436452
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه محاصره لنینگراد (جلد دوم)