امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 70,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مبانی اندیشه سیاسی اسلام 

کتاب «مبانی اندیشه سیاسی اسلام»، نوشتهٔ عباسعلی عمیدزنجانی است. سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

هر نوع مقوله فکری و عنصر اندیشه‌ای که به اسلام نسبت داده می‌شود، باید مستند به متون معتبر اسلامی و با دلالتی واضح و توضیحی در وجه دلالت متون همراه باشد و اگر دست پژوهشگر به متون معتبر اسلامی نرسد، باید از نظریه های معتبر صاحب‌نظریان عمده‌ای اتخاذ مستند شود که آنها بدون مراجعه و استنباط از متون اصلی و بستر اسلام سخنی به گزاف نمی‌گویند. به عبارت ساده‌تر کسانی می‌توانند اندیشه‌ای را به اسلام نسبت بدهند که یا خود اسلام‌شناس شخصی باشد و یا سخنشان به نظریه یک اسلام‌شناس محقق و معتبر مستند باشد. مبانی اندیشه سیاسی از آنجا که به دو حوزه کلام و فقه مربوط می‌گردد با دو متدولوژی متفاوت کلامی و فقهی قابل بررسی و تحلیل می‌باشد. ارتباط اندیشه سیاسی با حکومت و امامت آن را در حوزه مباحث کلامی قرار می‌دهد و نیز رابطه اندیشه سیاسی با ماهیت نظام سیاسی و حدود و اختیارات دولت در نظام اسلامی آن را به مباحث فقه مربوط می‌سازد. 

اندیشه سیاسی اسلام به لحاظ قلمرو مباحث کلامی با کنکاش عقلی مورد بحث قرار می‌گیرد و چون سایر مباحث کلامی در توحید و معاد و امامت به جرگه مباحث فلسفی اسلامی می‌پیوندد و در حوزه فقهی با متد استنباط از متون قرآن و سنت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در هر حوزه از تجربیات بشری نیز سود برده می‌شود. بر این اساس بود که کتاب «مبانی اندیشه سیاسی اسلام»، در دو بخش جداگانه ارائه گردیده بود و حوزه مباحث عقلی اندیشه سیاسی از حوزه نقلی اندیشه سیاسی اسلام تفکیک و هر کدام به طور مستقل مورد مطالعه قرار گرفته بود و در بخش اول آراء فلاسفه اسلام و در بخش دوم مباحث عمدتاً نقلی از آیات قرآن و متون احادیث اعم از نهج‌البلاغه و سایر متون معتبر اسلامی مورد استفاده قرار گرفته بود. 

گزیده کتاب مبانی اندیشه سیاسی اسلام 

فرضیه سیاسی عبارت است از بیان رابطه‌ای اثبات نشده میان متغیرهای سیاسی که می‌تواند از راه‌های تجربی مورد آزمون قرار گیرد، مانند فرضیه تأثیر رفاه اقتصادی در گرایش به نظام سیاسی و حمایت از دولت در انتخابات و یا فرضیه تأثیر صداقت دولت در تبیین رویدادهای سیاسی برای مردم، در مشارکت فعال آنان در صحنه‌های سیاسی مانند انتخابات. یک فرضیه سیاسی، همواره در پاسخ به متغیرهای متعدد و در شرایط مختلف آسیب‌پذیر است. ازاین‌رو باید در همه آن موارد به‌طور جداگانه مورد آزمون قرار گیرد. این فرضیه می‌تواند منحصر به متغیرهای خاص و یا شرایط مخصوص باشد و به همان اندازه، کاربرد آن نیز محدود خواهد بود؛ و نیز می‌تواند عام و فراگیر باشد که در این صورت، پژوهشگر تا اثبات آن، راه درازی را در پیش خواهد داشت، به همین دلیل است که همه یا اکثر پژوهش‌های سیاسی در حد فرضیه باقی می‌مانند.

شابک :
9789648352283
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
457
کنگره :
‏‫‬‭BP۲۳۱‏‫‬‭‭/ع‌۸۳م‌۳
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۸۳۲
کتابشناسی ملی :
2622- 77 م

کتاب های مشابه مبانی اندیشه سیاسی اسلام