نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب العرف الوردی

وقتی در جهانی زندگی می‌کنیم که جنگ و ستیز در آن بیداد می‌کند و بیشتری‌ها از این آب گل‌‌آلودی که خود سر‌منشا آن هستند، ماهی شکار می‌کنند و در این صحنه سازی‌های سیاسی و این کش و واکش‌ها  می‌خواهند یک طرف جنگ را بین اهل شیعه و اهل سنت راه بیاندازند، اما غافل از آنند که دست برتری بر سر مسلمانان جهان است. شاید، اندکی خام این صحنه سازی‌ها شوند، اما باز هم دل هر مسلمان برای لحظه‌ی وصال پر می‌کشد. نگارش این کتاب توسط یکی از دانشمندان اهل سنت صورت گرفته، پس باید فهمید که برای اهلش بودن، مسلک مهم نیست.

ألعَرْفُ الوَرْدی فی أخْبار المَهْدی، کتابی به زبان عربی در موضوع مهدویت، از جمله تألیفات جلال‌الدّین سُیوطی، دانشمند شهیر و پرکار اهل سنت است. وی در این کتاب، احادیث نقل شده در منابع اهل سنت درباره حضرت مهدی(عج) را گردآوری کرده است. تعداد روایات ارائه شده در کتاب، ۲۵۵ مورد است که دربارۀ حضرت مهدی(عج)، دوره ظهور، حوادث آخرالزمان و پس از امام مهدی(عج) است. سیوطی این روایات را از چند منبع محدود جمع‌آوری و با ذکر نام منابع، آنها را نقل کرده است. بخش چشم گیری از روایاتِ کتاب ألعَرْف الوَرْدی، برگرفته از کتاب الفتن نعیم بن حماد، قدیمی‌ترین و مفصل‌ترین اثر درباره ملاحم و فتن آخرالزمان و حضرت مهدی(عج) است.

گزیده  کتاب العرف الوردی

الحافظ‌بن‌حجر در فتح‌الباری در سخن از حدیثی که بخاری در صحیحش در کتاب الفتن آن را از انس‌بن‌مالک روایت کرده، می‌گوید: «پیامبر خدا(ص) فرمود: هیچ روزگاری فرا نمی‌رسد، مگر اینکه روزگار بعدی از آن بدتر باشد تا اینکه به لقای خدایتان بشتابید». وی گفت: «ابن‌حبان در صحیح خود چنین استدلال کرده است که این حدیث اَنس، در عمومیت خود مربوط به احادیثی می‌شود که درباره دوران ظهور مهدی وارد شده و اینکه او زمین را پر از عدل و داد کند، پس از آنکه از ظلم و بیداد، آکنده شده باشد.» الخطابی متوفی 388 قمری دربارۀ حدیث انس‌بن‌مالک می‌گوید: «پیامبر(ص) فرمود: روز رستاخیز فرا نرسد، مگر آنکه زمان در هم نوردد! سال مانند ماه و ماه مانند یک روز گردد و این در دوران مهدی و عیسی خواهد بود.» ملاعلی قاری در المرقاة فی شرح‌المشکاة به این نکته اشاره دارد و می‌افزاید که در آن زمان «دجال» هم خروج کرده است.. .

صفحات کتاب :
۳۰۱
کنگره :
۱۳۹۷ ۴۰۴۲۲۷ع۹س/BP۱۲۴/۵‏
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۲۱۱
کتابشناسی ملی :
۵۲۹۰۲۵۹
شابک :
978-964-973-601-3
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه العرف الوردی