نظر شما چیست؟

معرفی کتاب معنویت و قدرت سیاسی

کتاب «معنویت و قدرت سیاسی» نوشته ولی‌محمد احمدوند با موضوع قدرت، دولت، اسلام و دین و سیاست است، این کتاب در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

کتاب «معنویت و قدرت سیاسی» تلاشی است برای تحلیل مجموعه عوامل و عناصری که می‌توانند به تشکیل، تحکیم و تلطیف قدرت سیاسی منجر شوند. به زعم این کتاب می‌توان قدرت سیاسی را به مثابه گفتمانی انگاشت که قسمت عمده‌ای از عناصر آن را مقولات معنوی تشکیل می‌دهد. معنویتی که منحصر به دنیای ماقبل مدرن نیست، بلکه می‌تواند در روح و روان دنیای پرتحول و تکنولوژیک معاصر جاری باشد و البته نیاز به معنویت در عصر حاضر پیش از هر زمانی احساس می‌شود. قدر مسلم تراکم و تلایم معنویت و عقلانیت نه فقط در عرصه سیاست که در همه ساحات حیات بشری می‌تواند جامعه‌ای آرمانی رقم بزند، جامعه‌ای که در استقلال هر یک از این دو رکن مجال تعالی نمی‌یابد. این کتاب معنویت را در عدالت، آزادی و ایمانی مستقل از منافع می‌جوید. قدرتی به نام خدا و برای خدا.

کتاب «معنویت و قدرت سیاسی» از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول: مفاهیم و چارچوب نظری

فصل دوم: رهیافت‌های موجود در تحلیل قدرت سیاسی  

فصل سوم: عوامل معنوی قدرت سیاسی  

فصل چهارم: تحلیل گفتمان و عناصر معنوی قدرت سیاسی

فصل پنجم: شرایط آسیب و زوال قدرت سیاسی معنویت بنیان

گزیده کتاب معنویت و قدرت سیاسی

در حقیقت معنویت چه در نگاه اسلامی و چه در نگاه غربی، صرف‌نظر از چگونگی تبلور آن در حیات مذهبی انسانی، همان آگاهی حیات‌بخش از خدا و حضور او در انسان و با انسان است. آن حس اعتماد و محبت صمیمانه به لطف ساری و جاری الهی در ارکان و اجزای هستی است که بدون آن همه نهادهای دینی سریعاً خشک و بی‌روح می‌شوند. معنویت اگرچه افاضه‌ای ربانی به انسان و اشیا محسوب می‌شود، ولی در حقیقت محصول تزکیه و مراقبه پیاپی، یقین اشراق‌گونه و توأم با آرامش، ادراک ارزش‌های حقیقی زیستن، اتحاد و همانندی کامل و عاری از خودبینی انسان مومن با خداست که با عناوین ایمان و یقین، به خداوند متبلور می‌شود، اینکه بدانی همه عالم محضر اوست و همه‌چیز و همه‌کس از او جریان دارد.

صفحات کتاب :
324
کنگره :
‏‫‬‮‭JC۳۳۰‏‫‭/‮الف‬۳۱۵م۶ ۱۳۹۶
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۰۳/۳
کتابشناسی ملی :
4761093
شابک :
‭978-600-108-394-5‬‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه معنویت و قدرت سیاسی