امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
35,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اصول آیرودینامیک - جلد اول

در قسمت اول کتاب اصول آیرودینامیک - جلد اول بعضی از مبانی اصلی آیرودینامیک به صورت کلی بحث می‌شود، تمام مباحث بعدی آیرودینامیک بر پایه همین مبانی اصلی استوار خواهد بود.

مفهوم آیرودینامیک به طور کلی برای مباحثی که از پرواز و دیگر عناوین در ارتباز با جریان هوا پدید می‌اید. استفاده می‌گردد.

آیرودینامیک: دینامیک گازها، خصوصا عکس‌العمل‌های جوی با حرکت اجسام تعریف می‌شود.

آیرودینامیک به‌نوعی به مکانیک سیالات مربوط است تحلیل جریان سیال به‌صورت تصوری و ادراکی بسیار مشکل‌تر از دینامیک اجسام صلب است. یک جسم صلب از لحاظ هندسی به راحتی تعریف‌پذیر است و حرکت آن نیز به راحتی توصیف می‌شود. از طرف دیگر، سیال ماده‌ای بی‌ثبات و در هر لحظه در حال تحول است.

گزیده کتاب اصول آیرودینامیک - جلد اول

آیرودینامیک_ طبقه‌بندی و اهداف عملی

حالت‌های متفاوت جامد، مایع و گاز مواد را می‌توان با مثال ساده‌ای به صورت زیر تشخیص داد. با قرار دادن یک جسم جامد درون محفظه‌ای مشاهده می‌شود که جسم جامد هیچگونه تغییری نمی‌کند و شکل و ابعادش ثابت می‌ماند. اگر مایعی را در این محفظه بریزیم مایع تغییر شکل داده و ابعاد محفظه را به خود می‌گیرد و تا حدی که میزان حجم آن است در محفظه بالا می‌آید. اگر گازی را در این محفظه پر کنیم این گاز نیز شکل محفظه را به خود گرفته، با این تفاوت که تمامی فضای محفظه را اشغال می‌کند.

کلمه سیال به مایع و گاز اطلاق می‌شود. یک تختلاف تکنیکی بین سیال و جامد این است که اگر نیرویی به طور مماس بر سطح خارجی جامد وارد کنیم جسم جامد یک تغییر شکل محدود پیدا می‌کند ولی اگر این نیرو را به سطح خارجی یک سیال به صورت مماس وارد کینم سیال یک تغییر شکل پیوسته و افزایشی پیدا می‌کند. می‌توان گفت که در حالت جامد نیروی مماس بر واحد سطح جامد که همان تنش برشی است، متناسب با  مقدار تغییر شکل است ولی در حالت سیال این تنش برشی با نرخ تغییرات تغییر شکل متناسب است.

صفحات کتاب :
564
کنگره :
‏‫‭TL۵۷۰‏‫‭‭/‮ال‍ف‌‬۸م‌۲ ۱۳۸۳
دیویی :
‏‫‭۶۲۹/۱۳۲۳
کتابشناسی ملی :
‭م‌۸۳-۳۱۲۹۴
شابک :
‏ ‏‫‬‭‎964-452-111-0‬
سال نشر :
1383

کتاب های مشابه اصول آیرودینامیک - جلد اول