نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سلفی گری افراطی 

کتاب سلفی گری افراطی اثر ابراهیم قاسمی است و کانون اندیشه جوان آن را منتشر کرده است. این کتاب در صدد است تحلیلی جامع، منصفانه و متقن درباره پیشینه، مبانی و جریان های سلفی افراطی برای نسل جوان ارائه دهد.

در این کتاب ضمن تبیین شیوه های تبلیغی و جغرافیای سلفیه افراطی به راهکارهای مقابله با این گروه پرداخته شده است.

گزیده کتاب سلفی گری افراطی 

سلفیه مفهوم عامی است که در لغت به معنای کسانی است که گذشته را بهتر از وضعیت فعلی می دانند. این معنای لغوی حتی شامل شیعیان نیز می شود که دولت پیامبر را آرمان و الگو تلقی می کنند؛ اما در معنای اصطلاحی، سلفیه به دولت حضرت علی(ع) رویکرد حدیث گرا و ظاهر گرایی اشاره دارد که ابن تیمیه آن را نظریه پردازی کرد و بر اساس حدیث خیرالقرون، سه قرن اول را تابناک و بعد از آن، هر چیزی را که در تمدن اسلامی (مکاتب اشعری، معتزلی، صوفی، فلسفی و...) شکل گرفته، نامشروع تلقی می کند. سپس با تصرف در مفاهیمی مانند کفر، ایمان، شفاعت و... جریان جدیدی ایجاد کرد که به سلفیه مشهور شد.

در قرن دوازدهم محمد بن عبدالوهاب این جریان را در منطقه نجد بازسازی کرد و در پیوند با قدرت آل سعود وارد سیاست شد. سلفی های معاصر هرچند در مبانی کلامی وامدار اندیشه ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب هستند، اما در این زمان، طیفی از جریان های مختلف، مانند سلفیه اصلاحی(اخوان)، سلفیه تقلیدی، سلفیه جهادی (القاعده و داعش)، سلفیه سروری، سلفیه جامی، سلفیه مدخلی و... را دربر می گیرند؛ جریانی که امروزه بیشترین زمینه گرایش به افراط را در جهان اسلام ترویج می دهد، سلفیه جهادی است که بر اساس اندیشه سید قطب، به ویژه کتاب معالم فی الطریق اوست که با تصرف در مفهوم جاهلیت و بازتعریف آن به جاهلیت مدرن، مقدمات اندیشه تکفیر و افراط گرایی دوره معاصر را فراهم کرد.

با تبعید محمد قطب به عربستان و ترکیب اعتقادات وهابی و رادیکالیسم عمل ی اندیشه سید قطب، این جریان افراطی، فعال تر شد و این اندیشه، راهنمای عمل گروه هایی مانند القاعده قرار گرفت و در دوره معاصر نیز وامدار اندیشه بن لادن، ایمن الظواهری، ابومحمد مقدسی، ابوبصیر طرطوسی، هانی السباعی، ابوقتاده فلسطینی و به طور ویژه عبدالله عزام است.

صفحات کتاب :
162
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۰۷/۵‏‫‬‮‭
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۱۶‬
کتابشناسی ملی :
9376841
شابک :
978-600-159-305-5
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه سلفی گری افراطی