امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تعارض قوانین به زبان ساده

کتاب تعارض قوانین به زبان ساده به قلم الهام شراعی، ابتدا مسئله مهم تعارض قوانین، جایگاه آن در حقوق بین الملل خصوصی و اصطلاحات این حوزه را مورد مطالعه قرار داده، سپس قلمروی آن را مشخص می نماید.

الهام شراعی در کتاب تعارض قوانین به زبان ساده، پیدایش و تکامل تاریخی تعارض قوانین را شرح داده و پس از بررسی آن به مطالعه و تحلیل مکاتب گوناگون در حقوق بین الملل خصوصی می پردازد. فصل دوم کتاب تعارض قوانین به زبان ساده و به صورت کامل و دقیق به این بحث مهم اختصاص داده شده است.

فصل سوم به واکاوی اعمال قاعده ی ایرانی حل تعارض پرداخته و رابطه میان سیستم های حل تعارض قوانین را مورد بررسی قرار می دهد و تعارض مفاهیم مرتبط با این بحث را تحلیل خواهد نمود. در نهایت فصل پایانی این کتاب موانع اعمال قاعده حل تعارض و موضوعات اساسی و مهم تعارض قوانین را تحلیل کرده و مسائل مهم تعارض قوانین را مورد مطالعه اجمالی قرار می دهد.

بخشی از متن کتاب تعارض قوانین به زبان ساده

تعارض قوانین به دو صورت تعارض در زمان و تعارض در مکان ممکن است پدیدار شود. تعارض در مکان عبارت است از اینکه راجع به یک موضوع واحد در دو یا چند کشور، در یک زمان تعارض به وجود آید.

اما اختلاف موجود بین نظام های متعدد حقوقی، ایجاد نوعی تعارض دیگر قوانین، به نام تعارض در زمان می کند، اعمال حقوقی و هم چنین وقایع حقوقی همواره آثار خود را در یک زمان ظاهر نمی کنند، بلکه ممکن است دارای آثار تدریجی باشند.

بنابراین اگر در جریان به وجود آمدن این آثار، قانون جدیدی متفاوت یا مغایر با قانون زمان حدوث عمل یا واقعه ی حقوقی مطرح شود، تعارض قوانین در زمان را به وجود می آورد. به این ترتیب که هنگامی که رابطه ای حقوقی واحدی در طی زمان، تحت حکومت دو قانون از دو کشور مختلف، قرار می گیرد، باید وضعیت آن رابطه ی حقوقی را بررسی کنیم تا مشخص شود کدام یک از دو قانون در مرحله ی ایجاد حق حکم فرما بوده است و کدام یک از آن ها بر آثار حق حاکم است.

به نظر پیه و نی بوایه؛ هر گاه حقی به موجب قانون صلاحیت دار، در کشوری ایجاد شود، این حق به عنوان یک حق مکتسبه همراه با آثار آن، باید در کشورهای دیگر شناخته شود؛ حتی اگر چنین حقی در کشور اخیر اصولاً شناخته نشده باشد.

به نظر آن ها قواعد حل تعارض قادر نیستند کلیه‌ی مشکلاتی را که در حقوق بین الملل خصوصی مطرح می شوند، حل نمایند و این قواعد فقط مربوط به مرحله‌ی ایجاد حق می باشند و در مرحله‌ی تأثیر حق، نیاز به وجود قواعد دیگری است.

این دو دانشمند قواعد مربوط به مرحله‌ی تأثیر حق را، مبتنی بر اصل احترام به حقوق مکتسبه می دانند و می گویند این اصل باید از طرف تمام کشورها مورد قبول واقع شود. زیرا در صورتی که رابطه‌ی حقوقی که در کشوری ایجاد شده، در کشور دیگر معتبر نباشد، هیچ گاه روابط، در سطح بین المللی توسعه نخواهد یافت و کلیه‌ی روابط در سطح داخلی باقی خواهند ماند.

صفحات کتاب :
149
کنگره :
‭KMH480‬
دیویی :
‭340/90955‬
کتابشناسی ملی :
6008844
شابک :
978-622-229099-3‬‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه تعارض قوانین به زبان ساده