کتاب موانع اجرای آرای داوری های تجاری pdf

از دیدگاه حقوق تجارت بین الملل

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب موانع اجرای آرای داوری های تجاری 

کتاب موانع اجرای آرای داوری های تجاری نوشته ی مریم اجتنابی، به بررسی تطبیقی قوانین موجود پیرامون اجرای رأی داوری در ایران می پردازد. رأی داوری هدف نهایی نهاد داوری محسوب می شود و با صدور رأی، داوری به نتیجه ی طبیعی خود دست می یابد. اما این هدف وقتی کامل تر می شود که رأی معتبر و قابل اجرا باشد. هنگام اجرای رأی داوری در ایران، با دو قانون اصلی «قانون داوری تجاری بین المللی ایران» و «کنوانسیون 1958 نیویورک» مواجه هستید.

دادگاه محل درخواست اجرای رأی در هر کشوری که باشد، در اولین اقدام به قانون مقر خود مراجعه می کند. در این شرایط برای اجرای آرای داوری در هر کشور و مواجه شدن با قوانین آن ها با شکل های متعددی از قوانین و معیارها روبرو خواهید بود و شاید همین گوناگونی در راه حل ها موجب شده است تا کنوانسیون های بین المللی متعددی برای یکنواخت سازی قوانین همه ی کشورها، ارائه شود.

در حقوق ایران تا پیش از پیوستن به کنوانسیون نیویورک 1958 در زمینه ی شناسایی آرای داوری خارجی قانون یا آیین نامه ی خاصی وجود نداشت. از لحاظ حقوقی منظور از شناسایی رأی داوری خارجی آن است که دادگاه مرجوع الیه که از او درخواست اجرای رأی شده قبل از صدور اجراییه، رأی خارجی را همانند و هم طراز رأی داخلی بداند و احراز کند.

این رأی یک رأی قطعی و لازم الاجرا است و استحقاق اجرا را دارد. به همین دلیل شناسایی و اجرا را دو عمل قضایی متوالی اما متفاوت می دانند. پس از این تایید و شناسایی است که رأی قابلیت اجرا را پیدا می کند؛ و در این حالت دادگاه برای اجرای رأی داوری خارجی هم مانند یک رأی داخلی باید احراز کند. این رأی خالی از خلل بوده و آمادگی اجرا را دارد؛ حتی اگر پس از این شناسایی، درخواست اجراییه برای آن صادر نشود.

گزیده کتاب موانع اجرای آرای داوری های تجاری 

ماده ی شش قانون داوری تجاری ایران به حالتی می پردازد که «داور» توسط مرجع صالح یا دادگاه خاصی که به مسئله ی جرح داور رسیدگی می کند، تصمیم به جرح داور بگیرد. در این صورت جرح داور به صورت رسمی به اثبات رسیده است و حکم جرح صادر شده از دادگاه مربوطه سندی خواهد بود برای هر یک از طرفین که بخواهند به رأی نهایی صادره از دیوان داوری به علت جرح داور اعتراض نمایند.

سپس موضع داور جرح شده را در دو حالت می توان متصور بود: اول، خوانده در مرحله ی مقدماتی نسبت به بی طرفی و عدم استقلال یکی از داوران اعتراض کرده و با اینکه جرح او توسط دادگاه ماده ی شش این قانون پذیرفته شده است؛ داور مذکور از استعفا دادن خودداری کرده و رسیدگی داوری منتهی به صدور رأی شده است. دوم، هر یک از طرفین داوری به دلایلی به داور اعتراض کرده اند و رسیدگی به جرح شدن داور در دادگاه مربوطه در حال رسیدگی است؛ بدین ترتیب رأی داوری هنگامی صادر شده که یکی از داوران مورد جرح قرار گرفته بود، ولی هنوز نسبت به جرح وی تصمیمی صادر نشده است.

اما وجه مشترک هر دو حالت بالا در این است که نظر داور جرح شده، موثر در رأی داوری بوده است. چرا که اگر اعتراض محکوم علیه به داوری باشد که بدون رأی او نیز همین حکم صادر می شد یعنی عملا نظر داور جرح شده تاثیری در نتیجه ندارد، چنین اعتراضی مقبول نخواهد بود و اساساً شامل این قسمت از ماده نخواهد بود. بنابراین محکوم عیله در شرایطی اعتراض خود را می تواند بیان کند که، به استناد نظر موافق داور جرح شده، محکومیت خوانده حاصل شده است. به همین جهت هم در مرحله ی اجرای رأی محکوم علیه تقاضای ابطال رأی را دارد.

صفحات کتاب :
166
کنگره :
‏‫‬‭KMH1829‭‏‫‭/‮الف‬3م8 1398
دیویی :
‏‫‬‮‭347/5509
کتابشناسی ملی :
5590500
شابک :
978-622-229-007-8
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه موانع اجرای آرای داوری های تجاری