امتیاز
5 / 1.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 19,400
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازخوانی چرند و پرند 

 در کتاب بازخوانی چرند و پرند علاوه بر پرداختن به ابعاد زندگی و آثار دهخدا بخش اصلی کتاب مربوط به دهخدا و نقد و بررسی سلسله مقاله های «چرند و پرند» وی که بیش از یک سده از انتشار آن ها می گذرد است.

«بازخوانی چرند و پرند» دهخدا، صرفاً یک بازبینی و بازنشر ساده این اثر استاد مسلم زبان و ادبیات فارسی نیست. که اگر چنین بود، ما با یک پژوهش اجتماعی تمام عیار روبرو نبودیم. درودیان در این اثر، نگاه محققانه ای به شگردها و روش های علی اکبر دهخدا در نگارش اثر معروفش انداخته است. او تلاش می کند تا «چرند و پرند» را از منظر جامعه شناسی، انسان شناسی و روش ادبی بررسی کند که همین دسته بندی را در کتاب خود به خوبی تفکیک کرده است.

 نگارنده کتاب بازخوانی چرند و پرند، نیک می داند که ابتدا باید بلندای فکری و غنای ادبی دهخدا را در پیشگاه مخاطبش آشکار کند. بنابراین، خلاصه ای از حیات نامه این شاعر و نثرنویس را فصل نخست کتاب خود قرار می دهد و سپس درصدد معرفی شیوه ها، روش ها و شگردهای دهخدا در چرند و پرند برمی آید. 

 درودیان که در مسیر شناخت دهخدا، قلم زنی کارکشته و پژوهنده ای سخت کوش نشان داده و آثار دیگری نیز درباره این بزرگمرد عرصه ادب پارسی روانه جهان نشر کرده است، در فصل دیگری از کتاب، دلایل عامه پسندی «چرند و پرند» را مطرح کرده و آن، فصل «زبان کوچه در چرند و پرند» است. در ادامه درودیان، مسئله مهمی از پژوهش خود را به نگره های دهخدا نسبت به زن معطوف می کند؛ آنجا که ساده دلی زنان ایرانی و برخوردهای ناهنجار مردان با زنان، توأمان موجب گریستن و خندیدن مخاطب می شود.

گزیده کتاب بازخوانی چرند و پرند

چرند پرند، آیینة تمام نمای اجتماع آن روز ایران است. دهخدا، در چرند پرند با هوشیاری و دلیری و صمیمیت و صداقتی شگفتی انگیز، با سلاح طنز و تمسخر، به جنگ مفاسد و نابسامانی های اجتماع زمان خود می رود و از غارت و چپاول خان ها و فئودال ها، از شور بختی کشاورزان ایرانی، بیداد و تجاوز و قتل و غارت مردم بی دفاع به دستِ عُمّال حکومت استبدادی، به آتش کشیده شدن کشتزارها و روستاها و ویران شدن کاریزها به وسیلة یاغیان و سرکشان، به اسارت رفتن زنان و دختران ایلات و عشایر، گرسنگی، بیماری، فقر و بی سوادی و بی بهداشتی و بی فرهنگی عمومی، سیل و وبا و گرانی و قحطی و خُشکسالی و بیماری های قرون وسطایی مثل سرخک و آبله مرغان و تراخم و حُناق (دیفتری)، افیون زدگی توده های بی خبر مردم، احتکار گندم و ارزاق عمومی، بی کارگی و مفتخواری و سربار بودن بعضی قشرهای اجتماعی و وطن فروشی و بیگانه دوستی برخی از رجالِ دولت، بی کاری مردم شهرنشین، عدم امنیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، نادانی
و اسارتِ زنِ ایرانی، خرابی جاده ها و راه های مملکت ،رشوه خواری، جهل و تعصب عامّة مردم ،نفوذ و مداخلة بیگانگان در امور کشور و ضعف حکومت مرکزی، جهل و ناآگاهی زمامداران وقت از اوضاع دنیا و مسائلی از این دست، سخن می گوید و انتقاد می کند.

صفحات کتاب :
136
کنگره :
‏‫‬‮‭PIR8052/چ408‏‫‬‮‭د4 1388
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬7/62
کتابشناسی ملی :
1‎6‎4‎6‎6‎7‎7
شابک :
978-964-506-705-0
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه بازخوانی چرند و پرند