امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,200
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دود شدن در بزم اهریمن 

کتاب دود شدن در بزم اهریمن، نقد و بررسی نوشته ها و داستان های هوشنگ گلشیری، داستان نویس معاصر است. هوشنگ گلشیری، در دهه هزار و سیصد و چهل خورشیدی در دورانی که ادبیات داستانی نو، در ایران می رفت تا با تابش ستارگان فرهنگ و باورهای بومی بر آن، راه تازه و توانمندی های شایسته ای را بیاید، از ریشه خویش بریده و گلشیری سر بر آستان شبه فرهنگ هایی سایید که به بازار مکاره روشنفکر نمایان ایرانی هجوم آورده بودند و هر دم در پوشش کالایی ادبی، هنری، فکری، سیاسی و حتی اخلاقی، مشتریانی کما بیش انبوه را به سوی دکه و بساط خود خواند.

تمام تلاش نویسنده در این کتاب نقد و بررسی این دوره از داستان
نویسی است که هوشنگ گلشیری از بزرگان آن دوره بود. وی در سال 1319، در خانواده ای کارگری دیده به جهان گشود، اما پیش از اینکه بتواند و بخواهد فرهنگ کهن زاد بوم خود را ببیند، بشناسد و راه زندگی خویش را  آگاهانه برگزیند، در هیاهوی بازار مکاره، شبه فرهنگ ها قرار گرفت که چندی بود خاستگاه های بزرگ فرهنگی شرق، سرزمین های اسلامی، ایران زمین، و نیز شهر زیبایی به نام اصفهان را درنوردیده بودند، در این بازار مکاره، هسته ها، نشست ها، آشنایی ها، پدید می آمد که رویکرد راهبردی همه آن ها در هم شکستن سرو بلند و بالنده فرهنگ بومی و جهانی اسلامی ایرانی بود.

هوشنگ گلشیری یکی از همان هایی بود که کمر همت بر چنین راهبردی نازیبایی بسته بود.  به قول نویسنده ما می مانیم و هوشنگ گلشیری، با داستان هایی که به جای نشان دادن مهر فرزندی او به خانواده کارگری سنتی و شهر فرهنگ پرور او، اصفهان ویترینی شده اند پر از نمایش های جنون آمیز روابط جنسی و دود سیگار.

به رخ کشیدن عالی جناب روانشناسی عقده داران جهان، زیگموند فروید. فعله گر در این کتاب به ادب گمشده در دنیای داستان نویسی گلشیری اشاره کرده و وی  را گژنمای داستان نویسی معاصر معرفی کرده است.

 در پی این، نوشته های دیگران درباره داستان های گلشیری و نوشته های وی درباره دیگران اشاره کرده و وی را منتقد و داستان نویس ویرانگر بر شمرده است. مقایسه گلشیری و صادق هدایت در این ویرانگری و زنان و مردان ایرانی در داستان ها و دیدگاه های گلشیری، جهان داستان نویسی وی را آشکار می کند که نویسنده تامل بیشتری بر آن داشته است.

حکایت داستان نویسی که بیش از اندازه شیفته خویش بود سرانجام این ویرانگری است که گلشیری در آن دام گرفتار آمده بود. کتاب دود شدن در بزم اهریمن درباره نقد و بررسی داستان ها و دیدگاه های گلشیری، برای علاقه مندان بسی سودمند خواهد بود.

گزیده کتاب دود شدن در بزم اهریمن

یک بار سیمین دانشور، نویسندة نامدار امروز ایران، نویسندة رمان سووشون و همسر زنده‌یاد جلال آل احمد، در گفت و شنودی که با هوشنگ گلشیری، درباره ادبیات معاصر ایران انجام داده و در ماهنامه‌ای به نام مفید در دهة 1360 خورشیدی به چاپ سپرده بود، سخت به بدگویی های گلشیری از دیگر نویسندگان و داستان‌های آنان تاخت و این ناراحتی خانم دانشور چنان بود که به وی توپید که: «به گمانم تو کمی خرده‌شیشه داری!» (نقل قول معنایی) من آن گفت و شنود را خوب در یاد خویش دارم. به راستی هم گلشیری، که من تا آن روزگار هنوز او را ندیده و از نزدیک نمی‌شناختم، گفت‌وگو را به لودگی کشانیده بود. نیش و طعنه و مسخرگی و خنجر زدن را با مباحث ادبی و فرهنگی و علمی درآمیخته بود.

صفحات کتاب :
112
کنگره :
‏‫PIR8192‭‬ ‭/ل57ی876‏‫‬‭1390
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
2577618
شابک :
‭978-600-175-269-8‬
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه دود شدن در بزم اهریمن