امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 22,750
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دایره المعارف تکنیک های انیمیشن

در کتاب دایره المعارف تکنیک های انیمیشن فرآیند ساخت انیمیشن دستی، فرآیند ساخت انیمیشن کامپیوتری،  مراحل ساخت انیمیشن عروسکی، نحوه به ثمر رساندن یک ایده، استوری بورد، استوری بورد برای انیمیشن عروسکی، فیلم نامه و طرح اولیه، وسایل و تجهیزات ساخت انیمیشن دستی، پایه روستروم، شخصیت پردازی، انیمیشن کات اوت، انیمیشن  ترکیبی، ساخت انیمیشن با کامپیوتر، انیمیشن عروسکی و تجهیزات آن، صداگذاری و مراحل پس از تولید انیمیشن تشریح شده است.

بیش از پنجاه سال از تولید اولین اثر انیمیشن ایرانی می گذرد. اگرچه طی مدت سپری شده در اغلب تولیدات داخلی از تکنیک های دو بعدی و عروسکی استفاده شده؛ اما سال های اخیر مصادف با گسترش کمی و کیفی در تولیدات سه بعدی بوده است. علاوه بر این به جرات می توان گفت که تنوع تکنیک های مورد استفاده در انیمیشن کشورمان، حتی از سایر کشورهای موفق و پیش رو در این هنر بیشتر است. 

بنابراین نیاز به شناخت تکنیک های مختلف انیمیشن، اصطلاحات مربوطه، مراحل تولید در هر کدام از این روش ها و ... جز نیازهای ضروری هنرمندان این رشته است. به همین دلیل هم مرحوم جعفرزداده دست به کار شد و کتابی ارزشمند را ترجمه کرد و در
اختیار هنرمندان انیمیشن قرار گذاشت.

پرداخت هوشمندانه و کامل به حرکت و اهمیت آن در انیمیشن از نگاه نگارنده این کتاب دورنمانده و اهمیت آن در کتاب حاضر به خوبی مشهود است. در بخش دیگری از کتاب، گونه های مختلف در انیمیشن مورد بررسی قرار گرفته است؛ اگرچه ژانر زیرمجموعه تکنیک ها به حساب نمی آید و نگرش موضوعی دارد؛ اما اهمیت پرداخت به این بخش از آن جهت قابل توجه است که متاسفانه هنوز در بسیاری از منابع سینمایی، انیمیشن به عنوان یکی از ژانرهای سینما مطرح می شود و تقسیم بندی این کتاب و شرح و بسط گونه ها علاوه بر تاکید بر نادرستی این گمان، حق مطلب را ادا کرده است. این کتاب می تواند مرجع قابل اعتنایی برای هنرمندان تازه کار انیمیشن و حتی برای آن ها که در این زمینه شناخت و تجربه کافی دارند، باشد.

این کتاب اطلاعات جامع و کاملی از طرح فیلمنامه تا عرضه انیمیشن ارائه می دهد. این اثر به نقاشی روی شیشه، انیمیشن دو بعدی، انیمیشن کلاژ، انیمیشن عروسکی، انیمیشن سه بعدی وتمام روش های ساخت انیمیشن می پردازد. ریچارد تیلور نویسنده کتاب در این اثر خود تلاش دارد تا مخاطب خود را با تکنیک های ساخت انیمیشن آشنا کند.

انیمیشن ها با سه هدف سرگرمی، آموزش و اطلاع رسانی ساخته می شوند، بنابراین به خوبی پیداست که رویکرد این کتاب به انیمیشن تنها به بعد هنری و سینمایی آن خلاصه نمی شود، بلکه انیمیشن را بیشتر نوعی صنعت می بیند. انیمیشن جزیی از طراحی صنعتی محسوب می شود، به همین دلیل این کتاب برای طیف گسترده ای از مخاطبان قابل استفاده است. مخاطبان علاقه مند به انیمیشن می توانند، هم با رویکردی سینمایی و هم با رویکرد صنعتی، این کتاب را راهنمایی برای ساخت انیمیشن، مورد مطالعه قرار دهند.

کنگره :
‏‫‭TR897/5‏‫‭/ت9د2 1389
دیویی :
‏‫‭778/5347
کتابشناسی ملی :
‎2‎0‎8‎1‎8‎8‎0
شابک :
978-964-506-953-5
سال نشر :
1389
صفحات کتاب :
173

کتاب های مشابه دایره المعارف تکنیک های انیمیشن