امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص

سونیا چقامیرزا، در کتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص، به بررسی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این قانون نشانگر اینست که عبارت «حریم خصوصی» در هیچ یک از اصول آن به صراحت ذکر نشده است اما به طور کلی در مواردی حق بر حریم خصوصی در این قانون به رسمیت شناخته شده است. 

 این حق را می توان در چند اصل مشاهده کرد. اصل 22 مقرر می دارد: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.» این اصل به وضوح از حریم خصوصی جسمانی، منازل و اماکن شخص حمایت می کند و از عبارت «حیثیت» در این اصل می توان به حمایت از اسرار شخص حکم کرد. 

گرچه حمایت از حیثیت و حمایت از حریم خصوصی اطلاعاتی علیرغم داشتن محدودۀ مشترک، می توانند در مواردی متمایز از هم باشند، بنابراین رابطۀ میان آن ها رابطۀ عموم و خصوص من وجه است.

اصل 23 قانون اساسی مقرر می دارد: «تفتیش عقاید ممنوع و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» 

 آنچه که درباره آزادی عقیده در کتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص آمده است، عبارت از این است که افراد بتوانند، به انتخاب خود، در هر زمینه ای اشتغال ذهنی داشته باشند، خواه این اشتغال امری باطنی و درونی و خواه بصورت موضعگیری عمومی باشد؛ یعنی هرکس بتواند، به دور از هر تحمیل و فشاری، بیندیشد و بدون ترس، باور خود را بیان نماید. با وجود آنکه آزادی عقیده به عنوان یک حق طبیعی مسلم قابل درک است، ولی دارای آنچنان تبعات فردی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و ارزشی است که هم در عالم واقع، مواجه به برخوردهای متفاوت است و هم اینکه در نظام های سیاسی و حقوقی برای انتظام آن تدابیری انتخاذ شده است.

 به عنوان مثال ماده 18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر اعلام می دارد: «هرکس حق دارد از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمّن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و همچنین متضمّن اظهار عقیده و ایمان و نیز شامل آزادی تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می تواند از این حقوق منفرداً یا مجتمعاً به طور خصوصی و عمومی برخوردار باشد.»

و یا براساس ماده 18 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی


1- هرکس حقّ آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا نداشتن قبول یک مذهب یا معتقدات، به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات خود، خواه به طور فردی یا جمعی، خواه به طور علنی یا در خفا، آزادی در عبادت و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی.

2- هیچکس نباید مورد اکراه واقع شود که به آزادی او در داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خودش، لطمه وارد آورد.

3- آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات را نمی توان تابع محدودیت هایی نمود، مگر آنچه منحصراً بموجب قانون پیش بینی شده و برای حمایت از امنیت، نظم، سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزادی های اساسی دیگران ضرورت داشته باشد.

 دولت ایران به موجب قانون مصوب 17/2/1354 به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ملحق شده است، مفاد ماده 18 آن به عنوان منبع داخلی اصلی آزادی عقیده، در کنار اصل مذکور قابل بررسی است.

همچنین اعلامیه امحاء تمامی اشکال نابردباری و تبعیض مذهبی سند خاصّ حمایت از آزادی عقیده است که طی قطعنامه شماره 55/36 در تاریخ 25 نوامبر 1981 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است...

صفحات کتاب :
214
کنگره :
KMH4160‏‫‭/چ7ج4 1395
دیویی :
323/448
کتابشناسی ملی :
4385072
شابک :
978-600-95374-2-6‬‬‬
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص